Overdrive keerring lek
- P. Niem
-
- Elite lid
-
- Geen eigen naam vanwege zoekmachine indexering
Minder
Meer
03-10-2016 16:22 #163923
door P. Niem
1800E
vimeo.com/volvoac
Overdrive keerring lek is gemaakt door P. Niem
Sinds een tijdje is mijn J-type overdrive onbetrouwbaar. Hij valt steeds uit. Na inspectie blijkt ie te lekken. Zie foto.
Er heeft een tijdje, wellicht 100 km, helemaal geen olie in de bak gezeten. Ik hoop dat de overdrive nog heel is.
Is het een kwestie van ‘Oliekeerring overdrive J-Type Artikelnr.: 1232013’ vervangen?
Moet hiervoor de overdrive of de versnellingsbak + overdrive uitgebouwd worden?
Sjoerd
Er heeft een tijdje, wellicht 100 km, helemaal geen olie in de bak gezeten. Ik hoop dat de overdrive nog heel is.
Is het een kwestie van ‘Oliekeerring overdrive J-Type Artikelnr.: 1232013’ vervangen?
Moet hiervoor de overdrive of de versnellingsbak + overdrive uitgebouwd worden?
Sjoerd
1800E
vimeo.com/volvoac
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rob Baeten
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
03-10-2016 18:13 #163926
door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic Overdrive keerring lek
Hoi Sjoerd,
Zonder olie rijden zal hem zeker geen goed hebben gedaan, maar op dit moment heb je niets meer te verliezen. Ik zou de filters even trekken en kijken wat je daar vindt. De drain plug van de bak zelf heeft vaak een magnetische punt, kijk daar ook even naar. Er zal altijd wat olie in de bak achterblijven, dus misschien heb je gewoon geluk. Als je geen grote stukken metaal vindt zou ik hem opvullen en even rond de kerk rijden en luisteren naar vreemde geluiden en kijken hoe hij schakelt. Als dat allemaal goed is de keerring vervangen en misschien na een 50 km de filters en magnetische plug nog een keer bekijken.
Heel veel succes.
Groeten, Rob
Zonder olie rijden zal hem zeker geen goed hebben gedaan, maar op dit moment heb je niets meer te verliezen. Ik zou de filters even trekken en kijken wat je daar vindt. De drain plug van de bak zelf heeft vaak een magnetische punt, kijk daar ook even naar. Er zal altijd wat olie in de bak achterblijven, dus misschien heb je gewoon geluk. Als je geen grote stukken metaal vindt zou ik hem opvullen en even rond de kerk rijden en luisteren naar vreemde geluiden en kijken hoe hij schakelt. Als dat allemaal goed is de keerring vervangen en misschien na een 50 km de filters en magnetische plug nog een keer bekijken.
Heel veel succes.
Groeten, Rob
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
04-10-2016 00:23 #163933
door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Overdrive keerring lek
Hoi Sjoerd een bak is zomaar niet stuk, die van mij en dat is toen ik hem 8 jaar geleden kocht was ook lek en bak stond droog heb de lek gerepareerd, overdrive van nieuwe ringenstjes rond de zuiger voorzien en een nieuwe uitgaande keerring.
Bak maakt nog steeds niet de gezondse geluiden maar functioneerd nog goed.
Ik heb wel voor de zekerheid een M40bak met lange tussenas hier mee naar toegenomen (Filippijnen).
Wat ik wil zeggen maak jezelf niet te druk vervang de keerring en maak de filters schoon en brommen maar weer.
Ik heb overigs SAE50 in mijn bak zitten, maar ik rijdt ook in een warmer land.
En de overdrive functioneerd nog steeds goed.
Succes
Johan Geers
Bak maakt nog steeds niet de gezondse geluiden maar functioneerd nog goed.
Ik heb wel voor de zekerheid een M40bak met lange tussenas hier mee naar toegenomen (Filippijnen).
Wat ik wil zeggen maak jezelf niet te druk vervang de keerring en maak de filters schoon en brommen maar weer.
Ik heb overigs SAE50 in mijn bak zitten, maar ik rijdt ook in een warmer land.
En de overdrive functioneerd nog steeds goed.
Succes
Johan Geers
- Bernard Piek
- Platinum lid
-
Minder
Meer
04-10-2016 16:45 #163941
door Bernard Piek
Beantwoord door Bernard Piek in topic Overdrive keerring lek
Heb die bij mijn P1800 recent ook vervangen. Er zat wel een spoor op het loopvlak van de ring. Dit moet wel weg want anders vreet je nieuwe ring zo weer weg. Ik heb het loopvlak afgedraaid en gepolijst op de draaibank. Bij grotere beschadigingen kan een speedi sleeve ook.
- P. Niem
-
- Elite lid
-
Minder
Meer
04-10-2016 18:17 #163943
door P. Niem
1800E
vimeo.com/volvoac
Beantwoord door P. Niem in topic Overdrive keerring lek
Hartelijk dank voor de reacties tot zover.
Moet ik de overdrive demonteren om de keerring te vervangen?
Moet ik de overdrive demonteren om de keerring te vervangen?
1800E
vimeo.com/volvoac
- Bernard Piek
- Platinum lid
-
Minder
Meer
04-10-2016 21:45 #163953
door Bernard Piek
Beantwoord door Bernard Piek in topic Overdrive keerring lek
Nee. Aandrijfas losmaken en dan de flens eraf. Dan kun je de ring eruit halen. Je hebt misschien een poelietrekker nodig voor de flens.
- P. Niem
-
- Elite lid
-
Minder
Meer
08-10-2016 21:09 - 08-10-2016 21:11 #164056
door P. Niem
1800E
vimeo.com/volvoac
Beantwoord door P. Niem in topic Overdrive keerring lek
Het gaat bepaald niet lekker. Ik heb de keerring laten vervangen maar het is niet verholpen. De olie stroomt vanaf een hoger punt. Bij stilstand. Een monteur gaat volgende week verder zoeken.
De nieuwe keerring heeft overigens de juiste buiten en binnendiameter, namelijk 42,5 mm.
Vaag verhaal tot nu toe.
De nieuwe keerring heeft overigens de juiste buiten en binnendiameter, namelijk 42,5 mm.
Vaag verhaal tot nu toe.
1800E
vimeo.com/volvoac
Laatst bewerkt 08-10-2016 21:11 door P. Niem.
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
09-10-2016 01:27 #164062
door Johan Geers (GAST)
Ik wil je niet bang maken maar je zou bijna aan een gescheurd huis denken.
Of het gedeelte waar de keering in zit is beschadigd.
De keering kan ook aan de bovenzijde lekken, geen speling op de uitgaande as?
Anders een sleve over het asgedeelte dat in de keerring gaat, maakt de as wat dikker en zodoende iets meer kracht op de afdichting.
success
Johan Geers
Of het gedeelte waar de keering in zit is beschadigd.
De keering kan ook aan de bovenzijde lekken, geen speling op de uitgaande as?
Anders een sleve over het asgedeelte dat in de keerring gaat, maakt de as wat dikker en zodoende iets meer kracht op de afdichting.
success
Johan Geers
09-10-2016 15:16 #164080
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Overdrive keerring lek
De lekkage is fors.... Het valt mij op dat de flens maar nét in de keerring lijkt te zitten, heb je deze wel ver genoeg aangedraaid ?.
Dus met de bak in de 1e versnelling en dan goed aandraaien met een sleutel of pneumatische tol, de flens gaat er zeker 1 cm (of meer) in.
Overigens ik zou 80WD90 adviseren, deze is iets dikker, o.a. Kroon heeft hem en is ook bekend onder W90 Gear oil.
Dus met de bak in de 1e versnelling en dan goed aandraaien met een sleutel of pneumatische tol, de flens gaat er zeker 1 cm (of meer) in.
Overigens ik zou 80WD90 adviseren, deze is iets dikker, o.a. Kroon heeft hem en is ook bekend onder W90 Gear oil.
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
11-10-2016 01:05 #164104
door Johan Geers (GAST)
Beste Ed, ik rijdt al 6 jaar met SAE50 in de bak geen lekkage en een goed functionerende overdrive.
Volvo schrijft SAE30 of 20W40 voor Olyslager boekje.
Ik vraag me af of de SAE30 van rond 1970 wel het zelfde is als de SAE30 van nu.
Doe ik in mijn bak 20W50 of SAE30 gaat de overdrive slippen en dat na het vernieuwen van de O ringentjes.(in het begin deed hij het goed toen de olie wat ouder werd begon deze weer te slippen)
En inderdaat misschien dat de zuigertejes niet meer optimaal zijn en misschien dat ik met SAE40 ook uit de voeten kon maar SAE50 werkt prima bij mij en ook nog een bijkomend voordeel hij lekte altijd wat olie (keerring tussen motor en versnellingsbak) nu niet meer.
Ik heb ook SAE50 in mijn lekkend stuurhuis gedaan lekt nu ook niet meer.
Wat ik wil zeggen ik vraag me af of de olieen van nu nog wel de specificities van voeger hebben,
Ik ben met SAE50 in een warm land als dit dik tevreden.
Ik doe ook 20W50 in de SU carburators heb ik ook ergens gevonden dat dit moet in een warm land.
m.vr.gr.
Johan Geers
Volvo schrijft SAE30 of 20W40 voor Olyslager boekje.
Ik vraag me af of de SAE30 van rond 1970 wel het zelfde is als de SAE30 van nu.
Doe ik in mijn bak 20W50 of SAE30 gaat de overdrive slippen en dat na het vernieuwen van de O ringentjes.(in het begin deed hij het goed toen de olie wat ouder werd begon deze weer te slippen)
En inderdaat misschien dat de zuigertejes niet meer optimaal zijn en misschien dat ik met SAE40 ook uit de voeten kon maar SAE50 werkt prima bij mij en ook nog een bijkomend voordeel hij lekte altijd wat olie (keerring tussen motor en versnellingsbak) nu niet meer.
Ik heb ook SAE50 in mijn lekkend stuurhuis gedaan lekt nu ook niet meer.
Wat ik wil zeggen ik vraag me af of de olieen van nu nog wel de specificities van voeger hebben,
Ik ben met SAE50 in een warm land als dit dik tevreden.
Ik doe ook 20W50 in de SU carburators heb ik ook ergens gevonden dat dit moet in een warm land.
m.vr.gr.
Johan Geers