- Berichten: 2050
Hoe 'hardnekkige' pakking differentieel verwijderen...
- Rudi Dortangs
- Offline
- Platinum-lid
Minder
Lees meer
24-04-2016 14:14 #159836
door Rudi Dortangs
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic Hoe 'hardnekkige' pakking differentieel verwijderen...
Hallo Robert,
waarschijnlijk is er hier geen waarde van Volvo voor en geldt het motto "vast is vast", dus een beetje aanvoelen wat het materiaal aankan. En er hangt niets zwaars aan, het moet alleen maar dicht zijn, dus aangedrukt zijn.
Losdraaien met een momentsleutel geeft trouwens geen bruikbare waarde mbt het aanhaalmoment, dus daarmee hebt je niets verzuimd te doen.
succes, Rudi
waarschijnlijk is er hier geen waarde van Volvo voor en geldt het motto "vast is vast", dus een beetje aanvoelen wat het materiaal aankan. En er hangt niets zwaars aan, het moet alleen maar dicht zijn, dus aangedrukt zijn.
Losdraaien met een momentsleutel geeft trouwens geen bruikbare waarde mbt het aanhaalmoment, dus daarmee hebt je niets verzuimd te doen.
succes, Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Robert Walstra
- Offline
- Senior lid
24-04-2016 20:48 #159846
door Robert Walstra
Heb vanmiddag deksel weer vastgezet "op gevoel'.
Overigens alleen de reguliere pakking gebruikt en geen vloeibare. De handel weer met olie afgevuld en auto weer van de bokken af.
Afgelopen dagen, kleppen gesteld, contactpunten glad gemaakt en op de juiste afstand gezet, contacthoek vervolgens nog dynamisch ingesteld, ontsteking gecontroleerd(deze stond nog goed ) en olie ververst van motorblok, versnellingsbak en differentieel.
Komende zomer nog de koelvloeistof vervangen, maar dat doen we wel als het iets warmer weer is.
Allen bedankt voor het meedenken en de tips!
Volvo 1800s (1966) | Eelde
Blog over de restauratie en instandhouding van een Volvo 1800S, bouwjaar 1966.
Beantwoord door Robert Walstra in topic Hoe 'hardnekkige' pakking differentieel verwijderen...
Dat zal het waarschijnlijk zijn."Rudi Dortangs" schreef:
waarschijnlijk is er hier geen waarde van Volvo voor en geldt het motto "vast is vast"
Heb vanmiddag deksel weer vastgezet "op gevoel'.
Overigens alleen de reguliere pakking gebruikt en geen vloeibare. De handel weer met olie afgevuld en auto weer van de bokken af.
Afgelopen dagen, kleppen gesteld, contactpunten glad gemaakt en op de juiste afstand gezet, contacthoek vervolgens nog dynamisch ingesteld, ontsteking gecontroleerd(deze stond nog goed ) en olie ververst van motorblok, versnellingsbak en differentieel.
Komende zomer nog de koelvloeistof vervangen, maar dat doen we wel als het iets warmer weer is.
Allen bedankt voor het meedenken en de tips!
Volvo 1800s (1966) | Eelde
Blog over de restauratie en instandhouding van een Volvo 1800S, bouwjaar 1966.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ed van der Zee
- Offline
- Platinum-lid
11-05-2016 09:56 - 11-05-2016 09:57 #160298
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Hoe 'hardnekkige' pakking differentieel verwijderen...
Nee, op gevoel vast draaien zoals al gezegd
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Teun van Popta
- Offline
- Platinum-lid
Minder
Lees meer
- Berichten: 909
11-05-2016 22:58 #160325
door Teun van Popta
"a restoration is a triumph of vision over economics"
Beantwoord door Teun van Popta in topic Hoe 'hardnekkige' pakking differentieel verwijdere
Op gevoel werkt bij je partner, maar niet bij je auto.
De lagerkappen van een DANA30 moeten met 60Nm worden vastgezet en het deksel met 25-30.
Als je een deksel gebruikt van aluminium-gietwerk (Watt's linkage of een diepgaande zoektocht naar betere koeling) in plaats van een plaatstalen deksel kan je een geringer draaimoment gebruiken.
Overigens denk ik dat er bij het differentieel op de foto's iets is misgegaan. De L en de R hebben de rijrichting van de auto als referentiepunt en niet de toevallige positie op de werkbank!
Teun
De lagerkappen van een DANA30 moeten met 60Nm worden vastgezet en het deksel met 25-30.
Als je een deksel gebruikt van aluminium-gietwerk (Watt's linkage of een diepgaande zoektocht naar betere koeling) in plaats van een plaatstalen deksel kan je een geringer draaimoment gebruiken.
Overigens denk ik dat er bij het differentieel op de foto's iets is misgegaan. De L en de R hebben de rijrichting van de auto als referentiepunt en niet de toevallige positie op de werkbank!
Teun
"a restoration is a triumph of vision over economics"
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ed van der Zee
- Offline
- Platinum-lid
11-05-2016 23:07 #160327
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Hoe 'hardnekkige' pakking differentieel verwijderen...
Mmmm, ik denk dat voor minder vitale delen, zoals een achteras deksel, het gevoel voldoende is.
Na alle jaren bezig zijn met Volvo´s breekt er bij loshalen of monteren nooit meer iets af.
(Nou ja, bijna nooit)
Dus daar heb ik wel degelijk gevoel voor ontwikkeld
Na alle jaren bezig zijn met Volvo´s breekt er bij loshalen of monteren nooit meer iets af.
(Nou ja, bijna nooit)
Dus daar heb ik wel degelijk gevoel voor ontwikkeld
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Teun van Popta
- Offline
- Platinum-lid
Minder
Lees meer
- Berichten: 909
11-05-2016 23:30 #160330
door Teun van Popta
"a restoration is a triumph of vision over economics"
Beantwoord door Teun van Popta in topic Hoe 'hardnekkige' pakking differentieel verwijdere
Ik ben het een keer niet met je eens Ed,
Er is meer dan voldoende literatuur over het feit dat "het gevoel" je 100% in de steek laat bij het vastzetten op draaimoment. Een differentieeldeksel is niet het allerbelangrijkste, maar lagerkappen zijn dat natuurlijk wel.
Er is meer dan voldoende literatuur over het feit dat "het gevoel" je 100% in de steek laat bij het vastzetten op draaimoment. Een differentieeldeksel is niet het allerbelangrijkste, maar lagerkappen zijn dat natuurlijk wel.
"a restoration is a triumph of vision over economics"
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ed van der Zee
- Offline
- Platinum-lid
12-05-2016 16:45 #160343
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Hoe 'hardnekkige' pakking differentieel verwijderen...
Teun, we zijn het volgens mij wél eens.... ik benoem minder vitale delen, bij lagerschalen en dergelijke is het natuurlijk wel nodig om een momentsleutel te gebruiken, maar bij boutjes voor de carterpan of de achteras ga ik echt op mijn gevoel.
Zoals zo mooi in medische artikelen wordt gesteld 'in onze handen niks dan goeds'
Zoals zo mooi in medische artikelen wordt gesteld 'in onze handen niks dan goeds'
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.