Hoe 'hardnekkige' pakking differentieel verwijderen...

Lees meer
24-04-2016 14:14 #159836 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic Hoe 'hardnekkige' pakking differentieel verwijderen...
Hallo Robert,
waarschijnlijk is er hier geen waarde van Volvo voor en geldt het motto "vast is vast", dus een beetje aanvoelen wat het materiaal aankan. En er hangt niets zwaars aan, het moet alleen maar dicht zijn, dus aangedrukt zijn.
Losdraaien met een momentsleutel geeft trouwens geen bruikbare waarde mbt het aanhaalmoment, dus daarmee hebt je niets verzuimd te doen.
succes, Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-04-2016 20:48 #159846 door Robert Walstra
Beantwoord door Robert Walstra in topic Hoe 'hardnekkige' pakking differentieel verwijderen...

"Rudi Dortangs" schreef:
waarschijnlijk is er hier geen waarde van Volvo voor en geldt het motto "vast is vast"

Dat zal het waarschijnlijk zijn.

Heb vanmiddag deksel weer vastgezet "op gevoel'.
Overigens alleen de reguliere pakking gebruikt en geen vloeibare. De handel weer met olie afgevuld en auto weer van de bokken af.
Afgelopen dagen, kleppen gesteld, contactpunten glad gemaakt en op de juiste afstand gezet, contacthoek vervolgens nog dynamisch ingesteld, ontsteking gecontroleerd(deze stond nog goed :D ) en olie ververst van motorblok, versnellingsbak en differentieel.
Komende zomer nog de koelvloeistof vervangen, maar dat doen we wel als het iets warmer weer is.

Allen bedankt voor het meedenken en de tips!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-05-2016 09:56 - 11-05-2016 09:57 #160298 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Hoe 'hardnekkige' pakking differentieel verwijderen...
Nee, op gevoel vast draaien zoals al gezegd

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-05-2016 22:58 #160325 door Teun van Popta
Beantwoord door Teun van Popta in topic Hoe 'hardnekkige' pakking differentieel verwijdere
Op gevoel werkt bij je partner, maar niet bij je auto.

De lagerkappen van een DANA30 moeten met 60Nm worden vastgezet en het deksel met 25-30.
Als je een deksel gebruikt van aluminium-gietwerk (Watt's linkage of een diepgaande zoektocht naar betere koeling) in plaats van een plaatstalen deksel kan je een geringer draaimoment gebruiken.
Overigens denk ik dat er bij het differentieel op de foto's iets is misgegaan. De L en de R hebben de rijrichting van de auto als referentiepunt en niet de toevallige positie op de werkbank!

Teun

"a restoration is a triumph of vision over economics"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-05-2016 23:07 #160327 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Hoe 'hardnekkige' pakking differentieel verwijderen...
Mmmm, ik denk dat voor minder vitale delen, zoals een achteras deksel, het gevoel voldoende is.
Na alle jaren bezig zijn met Volvo´s breekt er bij loshalen of monteren nooit meer iets af.
(Nou ja, bijna nooit)
Dus daar heb ik wel degelijk gevoel voor ontwikkeld

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-05-2016 23:30 #160330 door Teun van Popta
Beantwoord door Teun van Popta in topic Hoe 'hardnekkige' pakking differentieel verwijdere
Ik ben het een keer niet met je eens Ed,

Er is meer dan voldoende literatuur over het feit dat "het gevoel" je 100% in de steek laat bij het vastzetten op draaimoment. Een differentieeldeksel is niet het allerbelangrijkste, maar lagerkappen zijn dat natuurlijk wel.

"a restoration is a triumph of vision over economics"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-05-2016 16:45 #160343 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Hoe 'hardnekkige' pakking differentieel verwijderen...
Teun, we zijn het volgens mij wél eens.... ik benoem minder vitale delen, bij lagerschalen en dergelijke is het natuurlijk wel nodig om een momentsleutel te gebruiken, maar bij boutjes voor de carterpan of de achteras ga ik echt op mijn gevoel.
Zoals zo mooi in medische artikelen wordt gesteld 'in onze handen niks dan goeds'

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.