bus schakelstang op stuur BW35
- Ton Everaers
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
15-03-2016 19:42 #158843
door Ton Everaers
bus schakelstang op stuur BW35 is gemaakt door Ton Everaers
Toen ik vandaag mijn 144S met automaat in de versnelling wilde zetten viel me op dat de collumn shifter behoorlijk zwabberde in zijn behuizing. Hij raakte zelfs een paar keer de claxon stekker in het stuurhuis wat voor verbaasde gezichten in de parkeergarage zorgde.
Ik heb later vandaag de kapjes van de stuurkolom gehaald en zag dat de kunststof bus, die de kogel waarin het mechaniek scharniert op zijn plek houdt, gebroken is. Het gaat om onderdeelnummer 679952. Het ziet er naar uit dat dit een lastig te krijgen onderdeel is.
Heeft iemand een adres waar ik dit kan krijgen, of een alternatief gevonden (zo ja, wat?), of een foto van een compleet exemplaar zodat ik een referentie heb om zelf wat te fabriceren?
Dank.
Groeten,
Ton
Ik heb later vandaag de kapjes van de stuurkolom gehaald en zag dat de kunststof bus, die de kogel waarin het mechaniek scharniert op zijn plek houdt, gebroken is. Het gaat om onderdeelnummer 679952. Het ziet er naar uit dat dit een lastig te krijgen onderdeel is.
Heeft iemand een adres waar ik dit kan krijgen, of een alternatief gevonden (zo ja, wat?), of een foto van een compleet exemplaar zodat ik een referentie heb om zelf wat te fabriceren?
Dank.
Groeten,
Ton
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Teun van Popta
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
16-03-2016 11:23 #158863
door Teun van Popta
"a restoration is a triumph of vision over economics"
Beantwoord door Teun van Popta in topic bus schakelstang op stuur BW35
Hallo Ton,
Alles is te mak n. Dit ter geruststelling, maar ik vind dit onderdeelnummer niet in de lijst van de 140.
Waar heb jij dit gevonden en heb je een foto?
Teun
Alles is te mak n. Dit ter geruststelling, maar ik vind dit onderdeelnummer niet in de lijst van de 140.
Waar heb jij dit gevonden en heb je een foto?
Teun
- Ton Everaers
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
16-03-2016 20:18 #158873
door Ton Everaers
Beantwoord door Ton Everaers in topic bus schakelstang op stuur BW35
- Teun van Popta
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
16-03-2016 21:04 #158876
door Teun van Popta
Ok?, ik had dezelfde tekening maar met een andere nummering(?)
Inderdaad op het internet nergens te vinden. Ik ben vorige week aangenaam verrast door de officiele dealer die via het Volvo Classic magazijn in Duitsland nog aan iets kon komen dat ook nergens meer leverbaar was. Je zou dat dus nog kunnen proberen.
Verder heb ik bij de modificatie van de M47 bak nylon ringen overgehouden die dezelfde functie hebben bij de versnellingspook.
Meet even jouw ring op dan laat ik je zondag als ik weer thuis ben weten of het een beetje overeenkomt.
Zo'n ring draaien uit nylon is ook niet al te veel werk overigens, dus het komt in orde.
Teun
Inderdaad op het internet nergens te vinden. Ik ben vorige week aangenaam verrast door de officiele dealer die via het Volvo Classic magazijn in Duitsland nog aan iets kon komen dat ook nergens meer leverbaar was. Je zou dat dus nog kunnen proberen.
Verder heb ik bij de modificatie van de M47 bak nylon ringen overgehouden die dezelfde functie hebben bij de versnellingspook.
Meet even jouw ring op dan laat ik je zondag als ik weer thuis ben weten of het een beetje overeenkomt.
Zo'n ring draaien uit nylon is ook niet al te veel werk overigens, dus het komt in orde.
Teun
- Ton Everaers
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
16-03-2016 21:11 #158877
door Ton Everaers
Dank je Teun!
Ik zal morgen de kogel en het restant van de ring opmeten en fotograferen.
Groeten,
Ton
Ik zal morgen de kogel en het restant van de ring opmeten en fotograferen.
Groeten,
Ton
16-03-2016 21:45 #158880
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic bus schakelstang op stuur BW35
Mijn advies is om een advertentie bij onderdelen gezocht te plaatsen, de 164 heeft dezelfde BW35 bak en daar zit die bus ook op.
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
16-03-2016 21:47 #158881
door Lars Rengersen
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Beantwoord door Lars Rengersen in topic bus schakelstang op stuur BW35
Volgens
dit topic
passen de nylon ringen die onder en boven een M45/M46 pook zitten prima als vervanger. Dus misschien die van de M47 van Teun ook zelfs wel.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
- Teun van Popta
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
16-03-2016 22:15 #158889
door Teun van Popta
Mooi hè, zo'n forum.
Als Ton mij even zijn adres mailt dan gaat er een ring maandag op de post
Teun
Als Ton mij even zijn adres mailt dan gaat er een ring maandag op de post
Teun
- Ton Everaers
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
16-03-2016 23:48 #158893
door Ton Everaers
Inderdaad mooi werk!
Het topic op Volvolvo had ik ook gezien Lars. Ik was echter van plan om eerst de restanten van de bus uit de stuurkolom te halen en te kijken hoe zo'n ding er ooit ongeveer uit heeft gezien en of er iets te vinden is wat er nog beter bij in de buurt komt.
Ik ga zoals beloofd voor de zekerheid de diameter van de kogel opmeten en laat het je zsm weten Teun.
Het topic op Volvolvo had ik ook gezien Lars. Ik was echter van plan om eerst de restanten van de bus uit de stuurkolom te halen en te kijken hoe zo'n ding er ooit ongeveer uit heeft gezien en of er iets te vinden is wat er nog beter bij in de buurt komt.
Ik ga zoals beloofd voor de zekerheid de diameter van de kogel opmeten en laat het je zsm weten Teun.
- Ton Everaers
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
21-03-2016 19:32 #158977
door Ton Everaers
Ik heb inmiddels even snel naar de stuurkolom kunnen kijken en de kogel op de schakelstang kunnen opmeten. Deze heeft een diameter van 24,4 mm. Ik heb helaas nog geen kans gezien om de houder in de stuurkolom en de restanten van de bus te demonteren en op te meten. Ik hoop dit van de week te kunnen doen.