kilometerteller tandwielperikelen
- Kees Kleinendorst
- Premium lid
-
het tandwieltje dat de snelheid door geeft was altijd zo'n 20% te hoog.
De tandwieltjes bestaan uit een as met daarop een gekleurd rondseltandwiel met een diameter van 18,6 mm.
Er zat een groene in. Heb ik vervangen door een gele, maar nu gaat mijn oude dame ineens 80 in de bebouwde kom en 180 km op de snelweg.
Met groen was de afwijking ca 20 %; met geel ca 35% ten opzichte van flitsmaster.
Kortom: verkeerde kleur tandwiel.
Met veel moeite heb ik de volgende kleuren kunnen detecteren:
kleur tanden volvonummer subnummer leverbaar
onbekend 13 89688 A4 of H4 onbekend
geel 16 380 164 BW 35 ja
groen 17 380 166 ja
blauw 18 380 168 onbekend
wit 18 380 168 (???) H6 onbekend
zwart 20 380 753 ja, diameter as onbekend
Volgens mij zouden méér tanden een hoger snelheid aangeven, maar dit lijkt niet te kloppen met mijn bevindingen (zie boven).
Wie kan mij uitkomst bieden of ik méér tanden of juist minder moet gaan plaatsen om in de buurt van de werkelijke snelheid te komen?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Leof
-
- Platinum lid
-
Nee, mij lijkt dat meer tanden tot een lager aangegeven snelheid leiden. Als ik naar de tandwielen van de derailleur op mijn achterwiel van mijn fiets kijk, is de snelheid hoger naarmate het tandwiel kleiner (= minder tanden) is."Kees Kleinendorst" schreef:
Volgens mij zouden méér tanden een hoger snelheid aangeven, maar dit lijkt niet te kloppen met mijn bevindingen (zie boven).
Het zou mooi zijn als er een ultiem overzicht zou komen van welk tandwiel in welke combinatie van versnellingsbak/achteras zou horen.
P544B B16A, P220VE B18A
- Kees Kleinendorst
- Premium lid
-
De bandenmaat is waarsch de oorzaak van de afwijking, maar aangezien ik de Amazone met deze bandenmaat al 35 jaar heb, weet ik niet wat de originele afmeting was.
- Ronald Damme (GAST)
-
- Platinum lid
-
Snelheidsafwijkingen zeggen helemaal niks! Je lintmeter wordt aangedreven door een magneet die een veerkracht moet overwinnen. Je veer kan verslappen en je naaldlagers kunnen aanlopen. Of de afstand naar de magneet is te groot. Enz.
Ga bij de tandwielcombinaties uit van je dagteller, deze heeft een directe overbrenging met je versnellingsbak. Verschilt die afstand met de daadwerkelijk afgelegde afstand, alleen dan pad is je tandwiel combinatie incorrect.
Anders is gewoon je klok versleten. Ergens op dit forum heb ik beschreven hoe je dit bij kan stellen.
- Rudi
-
- Platinum lid
-
Meer tanden op het uitgaande tandwiel betekend minder omwentelingen bij dezelfde snelheid dus een lagere km/h op je teller.
Uitgaande van je groene tandwieltje met 17 tanden en 20% te veel km/h op je teller, dus bijvoorbeeld 120 km/h op je teller ipv 100 km/h:
17 maal 120 gedeeld door 100 = 20,4
Helaas voor je past het door je gevonden tandwieltje met 20 tanden alleen in een D-Overdrive van een P1800 (andere diameter tandwieltje en andere spoed van de aandrijvende worm), dus daarmee is er geen oplossing voor de afwijking te realiseren. Een in de M40 passend tandwieltje met 20 tanden ken ik niet.
Originele bandenmaat: 165/80R15, dus daarmee is met je bandenmaat bij 120 km/h maar 2 km/h verschil op je teller te verklaren.
groeten, Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
- Bart Dirven
-
- Elite lid
-
volgens mij moet je eerst je dagteller / km teller checken, als die afwijkt moet je gaan nadenken over nadere tandwielen. Bandenmaat geeft idd zoals Rudi zegt nauwelijks afwijking.
Gr Bart
Volvo Amazon Combi 1967 wit
Volvo Amazon Combi groen 1966
Saab 900NG FPTurbo Cabrio 1997
Saab 93 LPTurbo Cabrio 2001
- Kees Kleinendorst
- Premium lid
-
Ik ga eerst maar eens kijken of de dagteller de juiste afstand meet.
Zou inderdaad - nu ik dit lees - ook de magneet kunnen zijn: soms schommelt deze bij lage snelheid erg.
Is het te repareren of wordt het vervangen? Teller hoort nu eenmaal bij de originele Volvo, dus hopelijk te repareren.
In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl
Wat betreft het tandwieltje zou het gele exemplaar het juiste moeten zijn, dus ook daar zit de oorzaak niet (meer).
Een overzicht van de verschillende tandwielen is bv. hier te zien.