Slippende overdrive

• Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
19-08-2015 15:10 #153545 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Slippende overdrive
Beste Merijn, even wat voor je op gezocht en een stukje over laycock overdive's.
Volvo schrijft voor de M40 bak SAE 80 of 90 voor.
Voor de M41 bal SAE30 of SEA20W40,

Verder moet je het onderstaande artiekel eens lezen;
www.britsportofseattle.com/2010/ ... swhat-oil/

daar staat onder ander dit in vernoemt; I have read on-line testimony from apparent credible sources, that the use of 90 weight hypoid oil in Laycock “A” type units will result in rapid build-up of internal operating pressure that will cause the explosion (implosion?) of the overdrive unit, and that 30 weight non-detergent is the only answer. Total nonsense. Your pressure gauge is busted. If this was the case, one must ask why the Triumph and Jaguar factories, both fairly competent in the production of automobiles, utilized nothing but 90 weight hypoid in all their applications, overdrive or not, from post-WW2 to 1976 without a single service bulletin warning of excessive pressure build-up caused by the use of 90 weight hypoid
Powered by TCPDF ( www.tcpdf.org )

Wat ik er mee wil zeggen is dat de SAE50 die ik er doe ongeveer gelijk is aan de SAE90 die Triumph en Jaguar in hun versnellingsbakken doet.

Waar je op moet letten is de viscosieteit bij 100gr en die is bij SAE 50 18,8

Dus dikkere oilie kan geen kwaad voor de bak, dunnere al zal tot meer slippen lijden.

Dat je geen hoop kosten gaat maken als je met een kannetje dikkerre olie de zaak op kan lossen.

success

Johan Geers

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Ronald Menges
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
20-08-2015 16:08 #153562 door Ronald Menges
Beantwoord door Ronald Menges in topic Slippende overdrive
Nog even iets recht zetten: de olie die bedoelde is de classic 20w50 van Millers. Het argument om deze olie te gebruiken is dat de tandwielen in de versnellingsbak de oliemoleculen het minst vermorzelen en dus het langst de smerende werking behouden. In ieder geval niet de normale versnellingsbakolie gebruiken. Hele boekwerken zijn over dit onderwerp geschreven. De praktijk, zoals ik reeds heb vermeld zegt mij veel meer. Groet, Ronald

• Marijn de Koning
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
25-08-2015 12:20 #153626 door Marijn de Koning
Beantwoord door Marijn de Koning in topic Slippende overdrive
Dank allemaal voor de reacties!
Het was niet mijn bedoeling een nieuwe olie discussie aan te slingeren, ik wil vooral inspiratie opdoen voor ik er mee aan de slag ga. Als ik aan de slag ben geweest en de eerste resultaten heb meld ik me weer :-)