Slippende overdrive

• Marijn de Koning
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
16-08-2015 15:59 #153468 door Marijn de Koning
Slippende overdrive is gemaakt door Marijn de Koning
Ik rij al jaren met een D-type overdrive onder mn combi. De laatste weken heb ik echter last van dat ie doorslipt als ik wil inhalen op de snelweg. Het probleem doet zich vooral voor bij wat lagere snelheden, bijvoorbeeld even achter een vrachtwagen blijven hangen en dan in willen halen. Als ik heel rustig inhaal gaat het goed, maar bij meer gasgeven schiet ie uit zijn overdrive. Als ik het gas dan even los laat schiet ie er weer in. Ik rij met Millers 80/90 GL4 olie. Ik heb zelf al gechecked dat er nog genoeg olie in zit. EN ook het filtertje schoongemaakt. Wat zou ik nog meer kunnen proberen? Ik las eerder over halfsynthetische motorfietsolie 10w40? Of een extra ringetje plaatsen voor meer druk? (waar dan?) Nog andere suggesties?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
17-08-2015 00:39 #153484 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Slippende overdrive
Beste Merijn, meestal zijn dan de zuigertjes versleten in de overdrive.
Wat helpt en dat heb ik bij mij ook gedaan is SAE50 van Kroon in de bak gedaan en sindsdien doet hij het weer goed.
Mocht dat niet helpen dan SAE140, werkt dat niet dan is ie toch echt versleten.

Maar bij mij werkt SAE50 nog steeds hoewel ik de overdrive hier niet dikwijls kan gebruiken.

De krik onder de auto zetten aan de kant van de vuldop van de bak zit zodat de auto scheef komt te staan en dan opvullen totdat de olie uit de vuldop komt.

success

Johan Geers

• Frans Versteegh (GAST)
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
17-08-2015 20:56 #153504 door Frans Versteegh (GAST)
Beantwoord door Frans Versteegh (GAST) in topic Slippende overdrive
Sae 80/90 gl4 is erg dikke olie wordt gebruikt in het differentieel niet geschikt voor overdrive, plakt ook. Ik had goede ervaringen met 10w40 motorfietsolie geschikt voor natte plaatkoppeling welke ook in een overdrive zit.

• Rene Brandt
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
17-08-2015 21:44 #153509 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Slippende overdrive
Die motorfietsolie is idd prima omdat hier een speciale toevoeging in zit om het slippen van frictiemateriaal tegen te gaan.
mijn ervaring met overdrives is dat technisch in orde werken ze met vrijwel elke olie , ook de dikke 80w90 welke in de m41 moet.
nadeel van de 10w40 is wel dat de vaak zwetende of wat lekkende bak nog meer gaat lekken door de dunnere olie.
het schakeld echter prima.
het probleem van marijn is meestal helaas niet op te lossen met een andere olie , de slip zal dan wel verminderen maar de oorzaak
is meestal versleten zuigers en of uitgesleten cilinders / huis waardoor er onvoldoende druk wordt opgebouwd om het frictiemateriaal goed aan te laten grijpen.
een revisie zal dan nodig zijn met een overmaat zuigers.

• Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
18-08-2015 01:04 #153516 door Johan Geers (GAST)
Het probleem met dikkere olie is niet opgelost maar je hebt de repartie uitgesteld en intussen kun je kijken wat een revisie/reparatie kost en bij wie je het beste terecht kan i.v.m. garantie/service etc.

success

Johan Geers

• Hans Kaashoek
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
18-08-2015 10:56 #153521 door Hans Kaashoek
Beantwoord door Hans Kaashoek in topic Slippende overdrive
Dag Marijn,

Ooit heb ik het eens opgelost door het plaatsen van een dikkere afdichtingsring op de zuiger die de overdrive inschakelt.
De zuiger kan een beetje kantelen waardoor de cilinderwand een beetje ruimer wordt.
Rubber en idee kwam natuurlijk van Flok Boer (Nordrive). Weet niet of dat nog bestaat

Groet Hans

• Marijn de Koning
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
18-08-2015 20:03 #153529 door Marijn de Koning
Beantwoord door Marijn de Koning in topic Slippende overdrive
Bedankt voor de reacties!
Als ik het goed begrijp kan ik dus de volgende dingen proberen:
1. olie vervangen door motorfiets olie
2. als het probleem blijft, proberen een afdichtingsring voor de zuiger te vinden
3. als het probleem blijft, reviseren...

Dat laatste ben ik niet happig op natuurlijk, de overdrive zit er nu zo'n 9 jaar / 120.000 km onder en was toen gereviseerd als ik het me goed herinner.

• Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
18-08-2015 22:01 #153534 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Slippende overdrive
Als hij slipt kan ook de band verbranden en om de rubbertjes van de twee zuigers te vernieuwen moet hij toch uit elkaar en kan deze worden vervangen.
De olie is al veel over gezegd, bedenk dat iedere olie een compromis is, want de M41 tandwielen hebben andere olie nodig dan de overdrive.
Bij een nieuwe OD kan zowel 15W40 als ATF olie worden gebruikt, is er wat slijtage dan is 80W90 prima, o.a. Bij Kroon verkrijgbaar.
Er staan leuke filmpjes op YouTube over het reviseren van overdrives.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

• Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
19-08-2015 02:16 #153539 door Johan Geers (GAST)
Beste Marijn, na 120000km kunnen ook de O ringen versleten zijn c.q. olie doorlaten dus je zou met dikkere Oringen uit de voeten moeten kunnen.
De SAE50 die gebruik zit er bij mij al vijf jaar in en ik moet zeggen mijn bak was bak en is niet in een topcondietie toen ik de auto kocht.
De bak stond droog en de overdrive werkte niet.
Ik heb de overdrive gerepareerd en die werkte toen weer voor een tijd en begon toen met slippen.
Ik heb toen de auto op de Filippijnen aankwam vijf jaar terug de olie gewisseld voor Kroon SAE50.
Ik gebruik de overdrive niet dikwijls is hier bijna niet mogelijk maar als ik hem gebruik werkt ie nog steeds.
En gaat de bak stuk heb ik altijd nog een M40 bak die ik eronder kan sleutelen.

Maar wat ik wil zeggen SAE50 is geen probleem voor de bak.

success

Johan Geers

• Ronald Menges
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
19-08-2015 08:00 #153540 door Ronald Menges
Beantwoord door Ronald Menges in topic Slippende overdrive
Beste Marijn,
Er is al heel wat gediscussieerd over de soort olie in een D overdrive. Zelf gebruik ik 10 w 40 olie van Miller. In het motortje van de oude Mini was het carter van de motor ook verbonden met de versnellingsbak en werd toen aangeraden om deze oliesoort te gebruiken. Ik vervang de olie elke 40000 km Inmiddels heb ik er 170000 km opzitten en hij werkt nog perfect. Wel ben ik voorzichtig met de bak, dus ik ontkoppel, schakel terug naar 4 als ik een vrachtwagen inhaal en gebruik hem ook niet als ik de caravan achter mijn Amazon heb hangen. Groet, Ronald