aansluiting voetpedaal mechanisme/drukgroephefboom
- Han Misdom
-
- Platinum lid
-
De mechanische Amazon koppeling trekt de gaffel naar voren.
De hydraulische koppeling duwt de gaffel naar achteren.
Lengte van beide gaffels en het draaipunt is ook verschillend
Bij de mechanische bediende koppeling vn de PV544 wordt de gaffel ook naar achteren gedrukt (dus identiek aan de hydraulische Amazon uitvoering!!).
Dus de grote vraag is dus of je de bedieningsas wel correct hebt gemonteerd?
Aan de spatbordzijde moet het bedieningsarmpje naar beneden wijzen; aan de kant van het moet het het bedieneingsarmpje naar boven wijzen,
Kijk anders voor de zekerheid in het onderdelenboek, die tekeningen zijn altijd bijzonder verhelderend
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Bij het vergelijken van de mechanismen voor de B16 en B18 blijkt dat daar maar weinig verschillen tussen zitten. Alleen het hefboompje nr 18 (bij de B18) is iets anders.
Toevallig heb ik ook een PV544 van 1960 gehad waar een vorige eigenaar een B18 had ingebouwd. Die auto heb ik al een jaar niet meer in bezit, maar wat ik mij kan herinneren is dat er wel iets was veranderd aan het overbrengingsmechanisme voor de koppeling. Helaas heb ik er geen duidelijke foto's van en de vraag blijft dan ook of er daadwerkelijk aanpassingen noodzakelijk zijn, dus daar schiet je ook niet veel mee op...
- Willy De Baere
- Platinum lid
-
VA: goed begin: motorrevisie?
meer bepaald op de schermen 11 en 12.
- Ivo Van Antwerpen
-
- Platinum lid
-
Voor de bediening van de koppeling heb ik destijds ook zelf iets in elkaar geknutseld, maar ik kan mij niet meer herinneren of dit nodig was vanwege het niet passen, of het ontbreken van nodige onderdelen.
Wat Han zegt kan dus wel eens goed het geval zijn, dan is het gewoon een knutselkwestie met stangetjes.
Hieronder een deel van de oplossing, het plaatje is nadien nog vervangen door een sterker (dikker) exemplaar.
Van de rest heb ik helaas geen foto.
- Ted van Drunen
- Junior lid
-
- Ivo Van Antwerpen
-
- Platinum lid
-
"Gert Vegter" schreef:
Je hebt een PV544 van 1960, dus het overbrengingsmechanisme van pedaal naar koppeling zal dat voor een B16-motor zijn.
"Gert Vegter" schreef:
Toevallig heb ik ook een PV544 van 1960 gehad waar een vorige eigenaar een B18 had ingebouwd. Die auto heb ik al een jaar niet meer in bezit, maar wat ik mij kan herinneren is dat er wel iets was veranderd aan het overbrengingsmechanisme voor de koppeling.
"Han Misdom" schreef:
Hydraulische en mechanische koppeling van de Amazon zijn duidelijk verschillend.
De mechanische Amazon koppeling trekt de gaffel naar voren.
De hydraulische koppeling duwt de gaffel naar achteren.
Bij de mechanische bediende koppeling vn de PV544 wordt de gaffel ook naar achteren gedrukt (dus identiek aan de hydraulische Amazon uitvoering!!).
"Ivo Van Antwerpen (GAST)" schreef:
Mijn katterug had ook een B16 en nu een B20.
Voor de bediening van de koppeling heb ik destijds ook zelf iets in elkaar geknutseld,
Eigenlijk staat alles hier al opgesomd.
Klopt het dat ook bij jou er een B16 in zat? Dan denk ik echt dat de oorzaak daar ligt en is er dus geen pasklare oplossing met uitwisselen van onderdelen en wordt het gewoon een knutsel middag.
Dat de mechanische koppeling bij een katterug in dezelfde richting werkt als een hydrauolische van een amazon is al mooi meegenomen. Het verschil in hoogte van de gaffel is dus het enige wat je nog moet opvangen.
Mijn katterug staat helaas momenteel niet bij mij thuis gestald, anders zou ik snel even een foto maken, maar je kan zeker makkelijk iets zelf bedenken...
Het gaat om een PV544 van 1960, dus dat kan niet anders. Pas vanaf augustus 1961 werd de B18 gemonteerd."Ivo Van Antwerpen (GAST)" schreef:
Klopt het dat ook bij jou er een B16 in zat?
- Ted van Drunen
- Junior lid
-
b.v.d. Ted