aansluiting voetpedaal mechanisme/drukgroephefboom

• Ted van Drunen
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
01-04-2015 11:12 #150036 door Ted van Drunen
Wie kan mij helpen ? ík heb in een katterug van 1960 een B1800 motor gebouwd. Het blok loopt inmiddels als een zonnetje,maar nu komen de aansluitingen van de koppeling en de voetpedaal niet met elkaar overeen. De stift die aan het het eind van het voetpedaalmechanisme zit en in de hefboom van de drukgoep moet vallen om deze in te drukken zit ongeveer 5 cm te hoog. Zijn er verschillende type koppeling (misschien heb ik een amazon koppeling) en hoe is dit aan te passen? Zijn er verschillende koppelingshefbomen ?Wie helpt me uit de brand ? Dank.
Ted

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Han Misdom
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
02-04-2015 09:14 #150072 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic aansluiting voetpedaal mechanisme/drukgroephefboom
Er zijn dacht ik een drietal verschillende types druklagers in omloop, elk met hun eigen specifieke hoogte. Heb je wel het juiste druklager gemonteerd die bij de drukgroep hoort?
Dit beïnvloed namelijk ook de hoogte van je koppelingspedaal.

• Ted van Drunen
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
02-04-2015 12:18 #150077 door Ted van Drunen
Beantwoord door Ted van Drunen in topic aansluiting voetpedaal mechanisme/drukgroephefboom
Ik heb wat fotoos gemaakt van de situatie. Hoe kan ik erachter komen welk druklager/hefboom ik nodig heb ?
Tot zover bedankt.

• Ted van Drunen
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
02-04-2015 12:25 #150078 door Ted van Drunen
Beantwoord door Ted van Drunen in topic aansluiting voetpedaal mechanisme/drukgroephefboom
Voor de duidelijkheid; Als je in de denkbeeldige hartlijn van de druklager kijkt, moet de hefboom ca. 30° tegen de klok draaien om op het stiftje van het koppelmechanisme uit te komen. Groet, Ted.

• Ted van Drunen
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
02-04-2015 12:33 #150079 door Ted van Drunen
zie foto1.jpg ter verduidelijking.
Groet
Ted

Bijlagen:

• Han Misdom
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
02-04-2015 12:48 #150081 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic aansluiting voetpedaal mechanisme/drukgroephefboom
Ik had je verkeerd begrepen, dacht dat je koppelingspedaal te hoog stond.... Dus de opmerking over het druklager kun je vergeten.
Volgens de onderdelenboeken zijn de koppelingshuizen van de PV544 en Amazon hetzelfde, dus dat kan het probleem ook niet zijn. Het onderdeelnummer is 419500. Kijk even of je dit nummer ergens kunt vinden op je koppelingshuis (staat ergens mee ingegoten).

Andere vraag is, heb je de bedieningsas van de koppeling, die tussen de chassisbalk en het blok zit wel juist gemonteerd?

• Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
03-04-2015 02:26 #150122 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic aansluiting voetpedaal mechanisme/drukgroephefboom
Beste Ted, ik denk, ik weet het bijna wel zeker dat je een verkeerde combinatie drukgroep met lager heb.
Bij elke drukgroep hoort en specifiek druklager en die zijn per drukgroep verschillend van hoogte.
Wat ook nog nog kan is dat het druklager uit de vork is gechoten tijdens het monteren.
Je zou met een zaklamp eens via de rubberen stoflap waar de arm uitkomt moet kijken hoe de zaak van binnen zit.

succes

Johan Geers

• Kees Vos
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
03-04-2015 11:28 #150129 door Kees Vos
Beantwoord door Kees Vos in topic aansluiting voetpedaal mechanisme/drukgroephefboom
Beste Ted,
Wat ook nog zou kunnen zijn. Volvo heeft twee verschillende hefbomen gebruikt, althans in het onderdelenboek staan twee hefbomen met verschillende nummers, zowel bij 544 en amazone. Wat het verschil tussen deze twee is weet ik niet, deze twee passen wel op 544 en amazone. Dus als je nu model a hebt en het moet model b zijn heb je misschien een verschil, zo denk ik even. Misschien weet iemand daar meer van, leer ik ook weer wat bij.

• Renny Verwer
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
03-04-2015 17:52 #150132 door Renny Verwer
Beantwoord door Renny Verwer in topic aansluiting voetpedaal mechanisme/drukgroephefboom
Het verschil zit alleen in de bevestiging van de gaffel in het koppelingshuis, volgens het onderdelenboek van de 544 is het ene type vervangen door het andere. Hier kan het probleem dus niet in zitten. Ik denk toch dat je het moet zoeken in het bedieningsstelsel aan de buitenkant.

• Ted van Drunen
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
15-04-2015 21:58 #150517 door Ted van Drunen
Ik ben er nog steeds niet uit. Zou het kunnen zijn dat ik een aansluiting heb voor een hydraulische (amazon) aansluiting ?
groet, Ted