Vraag M410 + J-type overdrive B20

  • Yves Tonnaer (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-03-2015 10:00 - 30-03-2015 13:00 #149941 door Yves Tonnaer (GAST)
Vraag M410 + J-type overdrive B20 is gemaakt door Yves Tonnaer (GAST)
Ik heb gisteren een perfecte M410 versnellingsbak+J-type overdrive gevonden.
Deze wil ik in mijn 1969 amazon combi installeren. Nu lees ik op een aantal websites dat ik daarvoor een
aangepast, en hoogst zeldzaam koppelingshuis nodig heb. Klopt dat? Past deze overdrive
niet gelijk op een standaard B20 koppelingshuis? Nee? Waarom niet? Waar zit dan precies het verschil in, want op eerste oogopslag lijkt het gewoon te passen? Ik kan dat nergens terugvinden op internet. Als ik het goed heb begrepen komt de 410 eigenlijk uit de 164, als verbeterde versie van de M41 bak. De 410 bak schakelt werkelijk als een mes door hete boter, dus het zou fijn zijn om die te kunnen gebruiken. Wie kan één en ander voor me verduidelijken met zijn ervaringen? Hartelijk dank!
Laatst bewerkt 30-03-2015 13:00 door Yves Tonnaer (GAST).

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
30-03-2015 10:25 #149942 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Vraag M410 + J-type overdrive B20
De 164 is nooit met een B20 geleverd. Je enige bron voor dit koppelingshuis in originele vorm is dus de eerste 1800E serie en dat waren er net geen 2800. Zeldzaam dus.
Beste optie is dus denk ik om twee koppelingshuizen aan elkaar te laten lassen.
Er staat nog wat meer detailinfo met foto's op mijn site www.oudevolvo.nl/volvo/handige-i ... overdrive/

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Yves Tonnaer (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-03-2015 12:58 #149948 door Yves Tonnaer (GAST)
Beantwoord door Yves Tonnaer (GAST) in topic Vraag M410 + J-type overdrive B20
Dank Lars, heb het artikel op je website inderdaad gelezen. Maar, om even moeilijk te doen, waarom past het niet? Is de as te lang? Of zitten de bevestigingsbouten van het koppelingshuis op een andere plaats? Is de behuizing dieper? Zo'n origineel koppelingshuis vinden is "not done " dus wordt het lassen. Dan heb ik dus ook een koppelingshuis van een B30 nodig? En waar zaag je die precies af?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
30-03-2015 13:33 #149949 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Vraag M410 + J-type overdrive B20
De kopse kant van een M410 is anders dan die van een M40.
(plaatjes geleend van Internet)
M410



M40



Bij een M4x0 sluit het koppelingshuis dus ook een deel van de lagering af.

Verlassen van het koppelingshuis is denk ik heen eenvoudig "doe het zelf" klusje tenzij je ervaren aluminium lasser bent en de goede spullen hebt. Hiervoor kun je denk ik het beste terecht bij Huke Basart www.hukebasart.nl/huke/?Koppelingshuizen
De B20 naar M410 staat niet op zijn site, maar ik denk dat als je een B20 huis en een B30 huis aanlevert dat hij het dan wel kan maken. Wel even goed afspreken wat aan wat moet zodat je niet straks een M40 aan een B30 kunt knopen ;)



Bijlagen:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
30-03-2015 14:52 #149952 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Vraag M410 + J-type overdrive B20
Is de flensaansluiting van het kopelingshuis van een B20 niet gelijk aan een B30?
Ik zou eerst eens het kopelingshuis van de M410 afhalen en kijken of het op de B20 past.
Wel uitkijken dat er geen lagers meekomen dus versnellingsbak vertikaal plaatsen wanneer je het koppelingshuis er af haalt.
Ik heb wel eens een verhaal gelezen van iemand die zo een bak onder een flink opgevoerde 140 heeft geplaatst maar er stond niets in dat verhaal van het aan elkaar lassen van twee koppelingshuizen.

succes

Johan Geers

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
30-03-2015 15:32 #149953 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Vraag M410 + J-type overdrive B20
Beste Yves, misschien heb je hier wat aan.
forums.turbobricks.com/showthread.php?t=236494

succes

Johan Geers

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
30-03-2015 15:41 #149954 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Vraag M410 + J-type overdrive B20

"Johan Geers" schreef:
Is de flensaansluiting van het kopelingshuis van een B20 niet gelijk aan een B30?

Helaas, ook de motorzijde is verschillend. Een B30 koppelingshuis past niet op een B20.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Garage Pieter van der Ligt
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
31-03-2015 09:46 #149984 door Garage Pieter van der Ligt
Beantwoord door Garage Pieter van der Ligt in topic Vraag M410 + J-type overdrive B20
Hallo Yves en Lars,

Let op:
Ook de prise-as van de volvo 164 (M410) is anders dan van een Volvo B20 (M40/M41).
Deze moet je ook uitwisselen en dit betekent dus een komplete bakrevisie.
De versnellingsbak moet kompleet uit elkaar om de prise-as te wisselen.
Dit is een lastig klusje,omdat de torenas is voorzijn van kogellagers i.p.v. naaldlagers (bij een M40/M41)
Succes.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
31-03-2015 10:14 #149985 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Vraag M410 + J-type overdrive B20
Dan lijkt het mij eenvoudiger een andere koppelingsplaat te monteren?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Garage Pieter van der Ligt
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
31-03-2015 11:01 #149987 door Garage Pieter van der Ligt
Beantwoord door Garage Pieter van der Ligt in topic Vraag M410 + J-type overdrive B20
Hoi,

Dan past de voorste stomp van de prise-as nog steeds niet in het toplager van de B20-motor.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD