- Berichten: 17
Vraag M410 + J-type overdrive B20
- Yves Tonnaer (GAST)
- Nieuw lid
-
Deze wil ik in mijn 1969 amazon combi installeren. Nu lees ik op een aantal websites dat ik daarvoor een
aangepast, en hoogst zeldzaam koppelingshuis nodig heb. Klopt dat? Past deze overdrive
niet gelijk op een standaard B20 koppelingshuis? Nee? Waarom niet? Waar zit dan precies het verschil in, want op eerste oogopslag lijkt het gewoon te passen? Ik kan dat nergens terugvinden op internet. Als ik het goed heb begrepen komt de 410 eigenlijk uit de 164, als verbeterde versie van de M41 bak. De 410 bak schakelt werkelijk als een mes door hete boter, dus het zou fijn zijn om die te kunnen gebruiken. Wie kan één en ander voor me verduidelijken met zijn ervaringen? Hartelijk dank!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Beste optie is dus denk ik om twee koppelingshuizen aan elkaar te laten lassen.
Er staat nog wat meer detailinfo met foto's op mijn site www.oudevolvo.nl/volvo/handige-i ... overdrive/
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Yves Tonnaer (GAST)
- Nieuw lid
-
- Berichten: 17
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
(plaatjes geleend van Internet)
M410
M40
Bij een M4x0 sluit het koppelingshuis dus ook een deel van de lagering af.
Verlassen van het koppelingshuis is denk ik heen eenvoudig "doe het zelf" klusje tenzij je ervaren aluminium lasser bent en de goede spullen hebt. Hiervoor kun je denk ik het beste terecht bij Huke Basart www.hukebasart.nl/huke/?Koppelingshuizen
De B20 naar M410 staat niet op zijn site, maar ik denk dat als je een B20 huis en een B30 huis aanlevert dat hij het dan wel kan maken. Wel even goed afspreken wat aan wat moet zodat je niet straks een M40 aan een B30 kunt knopen
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
- Berichten: 3556
Ik zou eerst eens het kopelingshuis van de M410 afhalen en kijken of het op de B20 past.
Wel uitkijken dat er geen lagers meekomen dus versnellingsbak vertikaal plaatsen wanneer je het koppelingshuis er af haalt.
Ik heb wel eens een verhaal gelezen van iemand die zo een bak onder een flink opgevoerde 140 heeft geplaatst maar er stond niets in dat verhaal van het aan elkaar lassen van twee koppelingshuizen.
succes
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
- Berichten: 3556
forums.turbobricks.com/showthread.php?t=236494
succes
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Helaas, ook de motorzijde is verschillend. Een B30 koppelingshuis past niet op een B20."Johan Geers" schreef:
Is de flensaansluiting van het kopelingshuis van een B20 niet gelijk aan een B30?
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Garage Pieter van der Ligt
- Junior lid
-
- Berichten: 22
Let op:
Ook de prise-as van de volvo 164 (M410) is anders dan van een Volvo B20 (M40/M41).
Deze moet je ook uitwisselen en dit betekent dus een komplete bakrevisie.
De versnellingsbak moet kompleet uit elkaar om de prise-as te wisselen.
Dit is een lastig klusje,omdat de torenas is voorzijn van kogellagers i.p.v. naaldlagers (bij een M40/M41)
Succes.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 2145
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Garage Pieter van der Ligt
- Junior lid
-
- Berichten: 22
Dan past de voorste stomp van de prise-as nog steeds niet in het toplager van de B20-motor.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.





