overdrive oliedruk meten

• Dick Groot Boerle
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
29-11-2014 20:03 #145916 door Dick Groot Boerle
Beantwoord door Dick Groot Boerle in topic overdrive oliedruk meten
Bij deze een update:
Ik heb de oude olie opgewarmd, eruit laten lopen en eens goed naar het bezinksel gekeken. In de olie die uit de bak en de overdrive liep was nauwelijks wat te zien, een beetje zwart 'smeer'. In het metaalgaas filter van de overdrive zaten echter enige tientallen metalen (magnetisch) deeltjes in de vorm van korte wat gebogen draadjes, soms met een wat vezelig uiteinde (bekeken met een loep). Die deeltjes hadden een diam. van ca. 0,5 mm en een lengte tussen 1 en 4 mm. Het lijkt me frictie-materiaal dat losgekomen zal zijn tijdens het slippen. Op de magneetringen in dat gaasfilter zat vrij veel zwart drab.
Vanwege het feit dat er gedurende de afgelopen 9 jaar synthetische olie in heeft gezeten goed gelet op bronskleurige deeltjes, maar die bleken vrijwel niet aanwezig te zijn.
Helaas waren de manometer en de bij het VOD bestelde plug nog niet aangekomen, dus (nog) geen druk kunnen meten.
Toch maar een nieuw drukregelventiel met de 2 bijgeleverde shimmetjes gemonteerd.
Dit keer gewone minerale 20W50 motorolie erin gedaan en een proefrit gemaakt. Zowel met koude als warme motor werkt de overdrive goed, ook bergop en ook bij 160 km/h.
Waarschijnlijk nu wat meer oliedruk en waarschijnlijk nog goed werkend frictie-materiaal.
De volgende stap is het meten van de druk, eventueel nog wat shimmetjes erbij en anders de wat dikker SAE 50 olie, als de druk goed is wil ik minerale 20W50 motorfiets olie gaan gebruiken, zag deze olie bij Motul en ze geven aan dat deze olie ook zeer geschikt is voor een natte platen koppeling.

Dick Groot Boerle 1800 S - 1963

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD