overdrive oliedruk meten

  • Dick Groot Boerle
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
19-11-2014 19:18 #145602 door Dick Groot Boerle
overdrive oliedruk meten is gemaakt door Dick Groot Boerle
Mijn D-type overdrive slipt sinds kort, bij koude en warme motor. Mogelijk heb ik probleem zelf veroorzaakt door het toevoegen van een additief (XADO) omdat de wisselbak sinds de 5000 km geleden uitgevoerde revisie meer geluid maakt dan me lief is. En ik had goede ervaringen met het spul. Nu het mogelijk te laat is lees ik dat je het nooit in een overdrive moet gebruiken omdat het frictiemateriaal van de koppeling te glad zou worden. Klinkt logisch...ook al beweert Ton van der Linden van Toralin (=XADO) nu dat het middel zich alleen hecht op permanent onder druk staande delen. Het middel zit er 1300 km in en de overdrive gebruik ik relatief weinig.
Voordat ik de het geheel onder de auto uithaal wil nog wat proberen: nieuwe olie (ik gebruik Valvoline Durablend 75W90), filter schoonmaken, nieuwe O-ringen en de oliedruk meten. Bij de revisie 5000 km geleden was de druk 34 bar met een restdruk van 2 Bar. Ik wil nu de druk op 40 Bar zien te krijgen , heb al een nieuw reduceerventiel besteld en leg er zonodig shims onder.
Op leeuwtechniek.nl/producten/manometers/ vond ik een betaalbare manometer (26,50 Euro) en wil daarmee special tool SVO 2415 maken. Dat is dan van binnenuit via een gat in de tunnel in het tapgat van de te verwijderen operating valve stop te draaien.
Om e.e.a. goed voor te kunnen bereiden is mijn concrete vraag: wat is de maat van dat tapgat ?
(ik kan het natuurlijk zelf meten door nu die stop eruit te draaien, maar ik wil het liefst in een keer door kunnen..)
Adviezen zijn welkom.

Dick Groot Boerle 1800 S - 1963

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
19-11-2014 23:57 #145619 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic overdrive oliedruk meten
Beste Dick, ik heb ooit van de stop van een oude overdrive een tooltje gemaakt dus over de draad kan ik je niets vertellen.
Over het slippen of traag in de overdrive komen heb ik de olie gewisseld voor SAE50 en dat werkt prima.
Ik heb achteraf geen druk meer gemeten maar die zal wel hoger zijn dan normaal.
Bij mij deed de overdrive het goed wanneer de olie koud was warm een probleem maar met SAE50 van kroon geen probleem meer.

succes

Johan Geers

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Rene Brandt
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
21-11-2014 21:06 #145663 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic overdrive oliedruk meten
Je kunt motorfietsolie proberen.
het frictiemateriaal is vergelijkbaar met de natte platenkoppeling van een motorfiets.
in 4t motorfietsolie zitten dopes om het slippen van de koppeling tegen te gaan.
mogelijk heffen deze dopes het effect van de xado weer op.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Dick Groot Boerle
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
21-11-2014 21:19 #145665 door Dick Groot Boerle
Beantwoord door Dick Groot Boerle in topic overdrive oliedruk meten
Het idee van motorfietsolie spreekt me wel aan. Er is op dit forum veel te vinden over de olie-keuze, maar dit idee hoor ik voor het eerst en lijkt het proberen zeker waard. mede omdat het i.t.t. motorolie wel geschikt is voor de wisselbak. Ik zal laten weten wat het resultaat is.

Dick Groot Boerle 1800 S - 1963

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Gert Vegter
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
21-11-2014 23:02 #145677 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic overdrive oliedruk meten

"Dick Groot Boerle" schreef:
...omdat het i.t.t. motorolie wel geschikt is voor de wisselbak.

De discussie over de te gebruiken olie in een D-type overdrivebak wil ik hier niet opnieuw oprakelen; feit is echter dat door Volvo destijds een SAE 30 werd voorgeschreven, motorolie dus...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Dick Groot Boerle
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
22-11-2014 20:17 #145691 door Dick Groot Boerle
Beantwoord door Dick Groot Boerle in topic overdrive oliedruk meten
De suggestie van Rene blijft heel goed denk ik. De voormalige aanduiding SAE 30 is gelijk aan 20W50 en dan kom je bijvoorbeeld uit bij deze 4-takt motorfietsolie:
De Motul 7100 4T 20W-50 is een 100% synthetische 4-takt motorolie op basis van Motul Ester Technologie. Voldoet aan de meest recentie specificaties van de motorfietsfabrikanten. Goede weerstand tegen hoge temperaturen ter bescherming van de versnellingsbak en de motor. JASO MA gehomologeerd. Voor een perfecte werking van de natte koppeling. Compatibel met katalysators.
Inmiddels besteld en ik zal het resultaat over een week of 2 melden.
Mocht iemand toch nog de draaddiameter weten van de plug waarin de oliedruk meter is te draaien, graag, dat voorkomt dat ik vooraf bekleding en vastgeplakte isolatie moet lostrekken en dat langer open moet laten dan ik graag zou willen.

Dick Groot Boerle 1800 S - 1963

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
23-11-2014 03:02 #145696 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic overdrive oliedruk meten
Beste Dick, als je er syntetiese olie ingooit is dat niet goed voor de syngramtic ringen die kun je naar verloop van tijd onderin de bak vinden.
Sae 30 is wat er origineel in moet volgens Volvo, maar is de overdrive een beetje vesleten (zuigertjes) dan kun je net als ik met SAE50 uit de voeten kun je er nog een tijd mee rijden.
De druk zal bij warme bak dan waarschijnlijk niet veel meer oplopen als normaal doordat de zuigertjes doorlaten.
Voor de wisselbak en de tandwielen maakt het niet zoveel uit.

Maar syntetiese olie in de versnellingsbak is funnest op den duur.


succes

Johan Geers

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Dick Groot Boerle
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
23-11-2014 19:43 #145730 door Dick Groot Boerle
Beantwoord door Dick Groot Boerle in topic overdrive oliedruk meten
Tja, de keuze voor de olie wordt er niet eenvoudiger op. Ik heb na revisie van bak en overdrive - slechts 5000 km en al 8 jaar gelden - op advies van transmissie-specialist Flock Boer Valvoline Durablend 75W90, een vol-syntheet, gebruikt. Nu dus het probleem van slippen waarbij ik de oorzaak nog niet weet. (XADO ?, toch te lage oliedruk ?)
Heb al eens gelezen dat je wel kunt overstappen van minerale olie op synthetische, maar niet andersom.
Ik had er niet meer aan gedacht dat de synchro-ringen blijkbaar niet tegen synthetisch olie kunnen, maar er zijn natuurlijk heel veel varianten en evenzovele dopes..zal morgen eens proberen om Flock Boer te bellen.
Anders misschien eerst maar eens een mengsel van de al bestelde 20W50 motorfiets-olie (goed voor de koppeling !) en minerale 20W50, uurtje rijden en dan volledig minerale SAE50 erin. Wordt vervolgd.

Dick Groot Boerle 1800 S - 1963

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Dick Groot Boerle
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
25-11-2014 17:47 #145793 door Dick Groot Boerle
Beantwoord door Dick Groot Boerle in topic overdrive oliedruk meten
Ik had graag van Flok Boer willen horen of hij nog steeds achter zijn toenmalige advies staat om de synthetische Valvoline Durablend te gebruiken. Het lukt alleen (nog) niet om contact te krijgen. Het kiezen van het telefoonnummer, dat ook in het clublad staat, leidt tot de melding dat het nummer niet is aangesloten. De website nordrive.com leidt naar een test pagina van Apache software en via info@nordrive.com heb ik nog geen reactie gehad, maar die komt misschien nog..

Dick Groot Boerle 1800 S - 1963

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
26-11-2014 00:30 #145800 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic overdrive oliedruk meten
Beste Dick, ik was dat ook een keer van plan syntetiesche olie maar ik had gelukkog eerst naar Kroon geschreven en die rade het mij ten strengste af.
Je zou ook eens een nootje naar Kroon kunnen doen die adviseerde mij toen SAE30 zoals voorgeschreven.
Maar doordat bij mij de zuigertjes niet meer optimaal zijn en ik geen km vreter ben (1000km per jaar) heb ik er SAE 50 in gedaan en dat werkt goed.

succes

Johan Geers

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD