- Berichten: 32
overdrive oliedruk meten
- Dick Groot Boerle
- Junior lid
- 
              
Voordat ik de het geheel onder de auto uithaal wil nog wat proberen: nieuwe olie (ik gebruik Valvoline Durablend 75W90), filter schoonmaken, nieuwe O-ringen en de oliedruk meten. Bij de revisie 5000 km geleden was de druk 34 bar met een restdruk van 2 Bar. Ik wil nu de druk op 40 Bar zien te krijgen , heb al een nieuw reduceerventiel besteld en leg er zonodig shims onder.
Op leeuwtechniek.nl/producten/manometers/ vond ik een betaalbare manometer (26,50 Euro) en wil daarmee special tool SVO 2415 maken. Dat is dan van binnenuit via een gat in de tunnel in het tapgat van de te verwijderen operating valve stop te draaien.
Om e.e.a. goed voor te kunnen bereiden is mijn concrete vraag: wat is de maat van dat tapgat ?
(ik kan het natuurlijk zelf meten door nu die stop eruit te draaien, maar ik wil het liefst in een keer door kunnen..)
Adviezen zijn welkom.
Dick Groot Boerle 1800 S - 1963
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
- 
              
- Berichten: 3556
Over het slippen of traag in de overdrive komen heb ik de olie gewisseld voor SAE50 en dat werkt prima.
Ik heb achteraf geen druk meer gemeten maar die zal wel hoger zijn dan normaal.
Bij mij deed de overdrive het goed wanneer de olie koud was warm een probleem maar met SAE50 van kroon geen probleem meer.
succes
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rene Brandt
- 
            
				  
- Platinum lid
- 
              
- Berichten: 1146
het frictiemateriaal is vergelijkbaar met de natte platenkoppeling van een motorfiets.
in 4t motorfietsolie zitten dopes om het slippen van de koppeling tegen te gaan.
mogelijk heffen deze dopes het effect van de xado weer op.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Dick Groot Boerle
- Junior lid
- 
              
- Berichten: 32
Dick Groot Boerle 1800 S - 1963
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
De discussie over de te gebruiken olie in een D-type overdrivebak wil ik hier niet opnieuw oprakelen; feit is echter dat door Volvo destijds een SAE 30 werd voorgeschreven, motorolie dus..."Dick Groot Boerle" schreef:
...omdat het i.t.t. motorolie wel geschikt is voor de wisselbak.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Dick Groot Boerle
- Junior lid
- 
              
- Berichten: 32
De Motul 7100 4T 20W-50 is een 100% synthetische 4-takt motorolie op basis van Motul Ester Technologie. Voldoet aan de meest recentie specificaties van de motorfietsfabrikanten. Goede weerstand tegen hoge temperaturen ter bescherming van de versnellingsbak en de motor. JASO MA gehomologeerd. Voor een perfecte werking van de natte koppeling. Compatibel met katalysators.
Inmiddels besteld en ik zal het resultaat over een week of 2 melden.
Mocht iemand toch nog de draaddiameter weten van de plug waarin de oliedruk meter is te draaien, graag, dat voorkomt dat ik vooraf bekleding en vastgeplakte isolatie moet lostrekken en dat langer open moet laten dan ik graag zou willen.
Dick Groot Boerle 1800 S - 1963
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
- 
              
- Berichten: 3556
Sae 30 is wat er origineel in moet volgens Volvo, maar is de overdrive een beetje vesleten (zuigertjes) dan kun je net als ik met SAE50 uit de voeten kun je er nog een tijd mee rijden.
De druk zal bij warme bak dan waarschijnlijk niet veel meer oplopen als normaal doordat de zuigertjes doorlaten.
Voor de wisselbak en de tandwielen maakt het niet zoveel uit.
Maar syntetiese olie in de versnellingsbak is funnest op den duur.
succes
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Dick Groot Boerle
- Junior lid
- 
              
- Berichten: 32
Heb al eens gelezen dat je wel kunt overstappen van minerale olie op synthetische, maar niet andersom.
Ik had er niet meer aan gedacht dat de synchro-ringen blijkbaar niet tegen synthetisch olie kunnen, maar er zijn natuurlijk heel veel varianten en evenzovele dopes..zal morgen eens proberen om Flock Boer te bellen.
Anders misschien eerst maar eens een mengsel van de al bestelde 20W50 motorfiets-olie (goed voor de koppeling !) en minerale 20W50, uurtje rijden en dan volledig minerale SAE50 erin. Wordt vervolgd.
Dick Groot Boerle 1800 S - 1963
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Dick Groot Boerle
- Junior lid
- 
              
- Berichten: 32
Dick Groot Boerle 1800 S - 1963
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
- 
              
- Berichten: 3556
Je zou ook eens een nootje naar Kroon kunnen doen die adviseerde mij toen SAE30 zoals voorgeschreven.
Maar doordat bij mij de zuigertjes niet meer optimaal zijn en ik geen km vreter ben (1000km per jaar) heb ik er SAE 50 in gedaan en dat werkt goed.
succes
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
 
				





