Wielsteek aanpassen achteras Volvo 1800E

• Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
26-08-2014 16:34 #142939 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Wielsteek aanpassen achteras Volvo 1800E

"Lars Rengersen" schreef:
Kun je je niet beter gewoon neerleggen bij het feit dat je achter nu steek 108 heb? Dat lijkt me een stuk goedkoper en beter voor het eindresultaat. De opties zijn dan in mijn ogen:
- Achter Kronprinz 6135 velgen monteren voor dezelfde looks en twee reservewielen of hopen dat je geen lekke band krijgt
- Voor ook omzetten naar 108
Naast de originele looks met 6135 KPZ velgen (misschien heeft Robin zijn setje nog te koop ( bericht in VKV Jongeren op Facebook 30 juni )) kun je dan natuurlijk ook allerlei andere velgen van de 200 serie etc monteren.

Hoi Lars,

Klopt, alleen de velgen van Robin zijn geen KPZ, replica's.

Ik heb zojuist besloten om fusees van een 1800E te gaan monteren op de vooras incl rotor en remklauw. Dan heb ik inderdaad rondom 5x108.

Nu dus maar op zoek naar een set Kronprinz 6135 of Minilites in de maat 5x108. Ik denk dat ik 240 Virgo turbo velgen toch niet zo fraai vind op een Amazon.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Ivo Van Antwerpen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
26-08-2014 19:41 - 29-09-2017 21:36 #142950 door Ivo Van Antwerpen
Beantwoord door Ivo Van Antwerpen in topic Wielsteek aanpassen achteras Volvo 1800E

"Boele Braaksma" schreef:

Ik heb zojuist besloten om fusees van een 1800E te gaan monteren op de vooras incl rotor en remklauw. Dan heb ik inderdaad rondom 5x108.

Zo heb ik het ook op de combi

"Boele Braaksma" schreef:

Nu dus maar op zoek naar een set Kronprinz 6135 of Minilites in de maat 5x108. Ik denk dat ik 240 Virgo turbo velgen toch niet zo fraai vind op een Amazon.

Ik heb het geluk gehad deze toevallig voor een goede prijs te kunnen vinden, ook met virgo's geprobeerd, het gaat nog wel qua look maar dat is natuurlijk ook smaak. De KPZ vind ik toch ook mooier.

Bijlagen:
Laatst bewerkt 29-09-2017 21:36 door Ivo Van Antwerpen.

• Teun van Popta
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
26-08-2014 20:42 #142955 door Teun van Popta
Beantwoord door Teun van Popta in topic Wielsteek aanpassen achteras Volvo 1800E
Hallo Dop,

Ik ben niet gewoon om iemand na te praten. Wie het ook is.
Spoorverbreders komen in een aantal varianten. Meestal is aluminium het materiaal van keuze.
Heb je lange bouten en gaat het zuiver om een "spacer" dan vind ik het nog niets omdat je een tweede contactoppervlak introduceert. De variant op de foto verlangt echter een tweede montagelaag. Alle zijdelingse krachten (om het maar even simpel te houden) komen op de spacer, die niet erg dik is. Als ik op dit soort constructies wat wiskunde loslaat (en Solid Works) dan is het absoluut ongeschikt voor het snellere werk. Met oma naar de kerk op zondag gaat nog net.

Teun

PS spoorverbreders worden, terecht, geweerd door de overheid. Het zou op mijn advies geweest kunnen zijn.

"a restoration is a triumph of vision over economics"

• Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
28-08-2014 01:27 #142988 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Wielsteek aanpassen achteras Volvo 1800E
Beste Boele, de convertor van COMAX zoiets heb ik laten maken maar dan met schroefgaten i.pv. tapeinden.
Ik heb de ET waarde zo gecompenseerd dat ik geen spoorverbreding heb dus ik ga net zoveel naar binnen als naar buiten.
Dus er komt minder kracht op de bouten als dat je verbreede velgen heb deze worden naar buiten toe verbreed en verooorzaken dus meer kracht op de lagers en bouten.
Ik rijdt hier nu al een paar jaar mee en heb geen problemen.
Ik heb wielen gekozen met dezelfde steek als de amzone zodat ik zonder de adopter eraf te hoeven te schroeven mijn reservewiel kan gebruiken.
Ik heb 16" wielen.

succes met de keuze

Johan Geers

Bijlagen:

• Arno Pfennings
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
28-03-2015 08:25 #149861 door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic Wielsteek aanpassen achteras Volvo 1800E
Project gelukt?

• Ivo Van Antwerpen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
28-03-2015 22:27 #149896 door Ivo Van Antwerpen
Beantwoord door Ivo Van Antwerpen in topic Wielsteek aanpassen achteras Volvo 1800E
Nog een optie die ik overwogen heb:
Voor amazon steek behouden, achter 1800e steek behouden, voor kpz velgen en achter kpz voor de 140 (zien er hetzelfde uit).
Ik denk dat dit ongeveer hetzelfde is wat Lars hier ook al aangaf.

Voor het dubbele reservewiel zou ik op een oude velg trachten tussen de boutgaten het andere patroon ook aan te brengen zodat het zowel voor als achter past, hoeft niet high tech, gewoon om langzaam mee thuis te kunnen komen...
Gaten boren en verstevigingen (gaten van een andere velg) er op of in lassen.
Ik weet niet of iemand dit al gedaan heeft maar moet volgens mij wel doenbaar zijn.
Had ik geen 1800e voornaven gevonden, had ik het waarschijnlijk zo gedaan.

• Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
30-03-2015 19:48 #149963 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Wielsteek aanpassen achteras Volvo 1800E
Brrr..... ben ik de enige hier die griezelt? :shock: Nou ja, Teun ook denk ik?
(Ik heb mooi praten, mijn lang geleden gekochte Wolfrace velgen zijn terug van een opknap- en poedercoatbeurt...)

Dat vind ik nou mooi!

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Bijlagen:

• Teun van Popta
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
30-03-2015 23:44 #149977 door Teun van Popta
Beantwoord door Teun van Popta in topic Wielsteek aanpassen achteras Volvo 1800E
Griezelen doe ik niet zo gauw,

Maar mooi vinden doe ik het allemaal niet. Ik houd van de originele Kronprinz velgen. Minilites gaat nog net, maar echt gaaf vind ik driedelige BBS'en uit de begintijd (1970). Schitterend om te zien en wogen bijna niets. ET-waarde makkelijk te variëren en zo ook de steek. Ik had ze toen op mijn BMW 323i. Veel bekijks en met Pirelli P7 een absoluut feest.
Groot nadeel: stoeprandjes bij een vlotte rijstijl.
Oh ja, de velgen die Boele op z'n P1800 heeft vind ik ook mooi staan bij die auto.

Teun

Bijlage bbs.jpeg niet gevonden

"a restoration is a triumph of vision over economics"
Bijlagen:

• Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
31-03-2015 07:41 #149983 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Wielsteek aanpassen achteras Volvo 1800E
Kronprinz vind ik ook mooi, Minilites op de Amazon ook; die BBS'n zijn prachtig op bijvoorbeeld een BMW, maar niet op een Volvo....de Wolfrace's komen op de 144, ik vind ze op de Amazon ook niet horen....
Ik vind modernere velgen op de oude Volvo's zowieso vloeken...

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD