Wielsteek aanpassen achteras Volvo 1800E
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
Ik heb afgelopen weekend een achteras van een 1800E gekocht voor mijn Volvo Amazon. De 1800E heeft schijfremmen welke ik graag wil gebruiken op de Amazon ivm rally's.
De steek van de 1800 is 5*108 terwijl de steek van de Amazon 5*114,3 is. Nu heb ik een tijdje terug een set Kronprinz velgen laten poedercoaten. Ik vind het zonde om deze weer te moeten verkopen.
Heeft een van jullie een tip / idee hoe ik de steek van de achteras kan aanpassen? Steekadapters lijken mij verboden? Heeft iemand daar ervaringen mee?
Omboren lijkt mij niet mogelijk als ik naar de naaf kijk van de steekas. Mocht iemand een set mooie velgen hebben in de steek 5*108, houd ik mij wel aanbevolen. Dan pas ik de Amazon steek rondom aan naar 5*108mm.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Dop Dobbel (GAST)
- Premium lid
-
Spacers zijn namelijk niet verboden, mits je de spoorbreedte niet veranderd.
Of je daarmee in jou geval wegkomt weet ik niet, ik ben niet bekend met de spoorbreedte van de 1800/amazon en ook niet met de ET waarde van die modellen.
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
"Dop Dobbel (GAST)" schreef:
Ik gebruik "steekadapters", goede ervaringen mee en al 2x meer door de APK gekomen waarvan 1x steekproef. De garage was op de hoogte van de spacers. Ik heb 25mm en 30mm adapters met aan beide kanten 5x108, op die manier kan ik ET43 wielen op mijn 240 en 740 monteren.
Spacers zijn namelijk niet verboden, mits je de spoorbreedte niet veranderd.
Of je daarmee in jou geval wegkomt weet ik niet, ik ben niet bekend met de spoorbreedte van de 1800/amazon en ook niet met de ET waarde van die modellen.
Heb je daar foto's van? Doordat een 1800E as bouten heeft, en ik zo min mogelijk spoorbreedte wil toevoegen, moet ik de bouten op een andere manier zien aan te draaien.
- Dop Dobbel (GAST)
- Premium lid
-
i124.photobucket.com/albums/p32/ ... 012002.jpg (excuus voor linkje, plaatjes mogen helaas maar 800px breed zijn.)
Hier op de foto met de wielbouten die ik erbij kreeg. Je zet ze dus vast op je naven met de tapeinden/wielmoren. Vervolgens zet je het wiel vast met de wielbouten. Je hebt ook adapters waar ook weer draadeinden opzitten, maar ik vond dit een wat flexibeler systeem (ook omdat ik mooie wielbouten en slotbouten had liggen).
- Jan van Bochove
-
- Platinum lid
-
- '66 combi
Ik weet niet of je via je werk of kennissenkring zoiets kunt regelen?
groet, Jan
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
- Teun van Popta
-
- Platinum lid
-
Het zou jammer zijn van de Kronprinz velgen, maar ik kon destijds gelijk met de achteras ook de naven van de voortrein van de 1800 kopen, zodat mijnAmazon rondom op 108-steek staat. Vorig jaar trof ik op marktplaats nog een origineel Kronprinz-setje voor een 140 aan, zodat ik zeer happy was.
Als ik Minilites ga kopen komt deze set op de markt.
Teun
"a restoration is a triumph of vision over economics"
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
"Teun van Popta" schreef:
Hi Boele,
Het zou jammer zijn van de Kronprinz velgen, maar ik kon destijds gelijk met de achteras ook de naven van de voortrein van de 1800 kopen, zodat mijnAmazon rondom op 108-steek staat. Vorig jaar trof ik op marktplaats nog een origineel Kronprinz-setje voor een 140 aan, zodat ik zeer happy was.
Als ik Minilites ga kopen komt deze set op de markt.
Teun
Hallo Teun,
Ik zit ook al met een schuin oog naar 6J minilites te kijken.. echter komt dan wederom jouw 'onderschrift' te voorschijn!
Ik ben erg benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft. Dit is wel vrij eenvoudig te maken op de 1800E achteras. Ik vind het alleen niet zo'n veilig idee. Daarnaast hebben mijn huidige Kronprinz 6134B volgens de website van Lars een offset van 5mm. Als ik dan 20mm naar buiten ga, veranderd het wel erg veel tov origineel.
- Achter Kronprinz 6135 velgen monteren voor dezelfde looks en twee reservewielen of hopen dat je geen lekke band krijgt
- Voor ook omzetten naar 108
Naast de originele looks met 6135 KPZ velgen (misschien heeft Robin zijn setje nog te koop ( bericht in VKV Jongeren op Facebook 30 juni )) kun je dan natuurlijk ook allerlei andere velgen van de 200 serie etc monteren.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
- Teun van Popta
-
- Platinum lid
-
Het economische zijn we toch al lang voorbij, maar de lol is "priceless".
De spoorverbreders/adapters zijn absoluut niet veilig en de 1800-as is ook al wat breder; samen wordt het een beetje veel denk ik dus onder de streep een "nono".
Onze achterassen zijn gewone DANA's. Zou er niet ergens een aandrijfas met een 114-steek zijn die past?
IPD eens vragen?
Teun
"a restoration is a triumph of vision over economics"
- Dop Dobbel (GAST)
- Premium lid
-
Forum(na)praat, ervaring, regelgeving of onderzoek?