Bladveren losmaken

• Jeroen Brouwers
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
24-08-2014 20:48 #142864 door Jeroen Brouwers
Bladveren losmaken is gemaakt door Jeroen Brouwers
Hallo
Ik ben een Duett uit '65 aan het reviseren en begin 'vooraan'. De aandrijflijn er onderuit. Differentieel lekt dus ik wil de hele achteras eronderuit halen. zo heb ik ook goed plaats om de bovenplaat helemaal na te kijken.
Ik heb inmiddels de achterbalk van het chassis losgemaakt, trekhaak eraf, kardanas is eronderuit, schokdempers zijn los, schroeven van de bladveren bewegen, wielen zijn eraf, stroppen moet ik laten zitten for now (zitten te vast, eerst alles loshalen, dan flexen en vervangen). Hoe maak ik het verenpakket nou los?? handboek zegt ook al niets.

De buis die aan de veren vastzit aan de achterkant vd auto, zit dus ingeklemd tussen 2 plaatjes. Die 2 plaatjes worden bij elkaar gehouden door 2 buisjes (bushings) met smeernippels, en in het midden een schroef. Die schroef is los en de smeernippels zijn er vanaf. Moet ik die buizen uitkloppen?

Hoop dat iemand me kan helpen.

Grt
Jeroen

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Jeroen Brouwers
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
26-08-2014 09:32 #142929 door Jeroen Brouwers
Beantwoord door Jeroen Brouwers in topic Bladveren losmaken
Wellicht als aanvulling / verduidelijking dit plaatje:

- de bout die ik groen gemarkeerd heb, heb ik dus los.
- de constructie met de rode rand is dus het probleem.

De schroef (nr 14) die door de bus in het midden (nr 17) gaat, is al los.
En nu die bussen met nr 19 en 20.... Hoe doe ik dat?
Bijlagen:

• Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
26-08-2014 09:48 #142930 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Bladveren losmaken
Even uit m'n hoofd, het is al een tijd geleden dat ik dat in m'n handen heb gehad, maar volgens mij zijn dat ook twee draadbussen, net als de rode.
Zie ook de webshop plaatjes van Nordicar (onderaan op pagina 1, rechts)

• Jeroen Brouwers
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
26-08-2014 20:19 #142953 door Jeroen Brouwers
Hallo Lars
Dank voor de link. Ik heb de bladveren setl zo gevonden.
Ik zie echter dan nog steeds dat het 2 buisjes met draadpennen erin zijn die in de plaatjes geplaatst worden. Die zou ik dus moeten kunnen loskloppen, toch? Ik ga het nog eens proberen maar tot nu toe geen enkele beweging.

Als iemand nog info / ideeën heeft, hoor ik het graag.

Grt
Jeroen

• Jeroen Brouwers
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
27-08-2014 22:01 #142980 door Jeroen Brouwers
Het is vandaag dan toch gelukt. Met flink warm stoken, wd40 en flink wat (fors) gehamer met wat meer kracht dan voorheen. Het moesten immers losse plaatjes zijn maar die zaten behoorlijk vast.

handremkabels losgemaakt, remleidingen losgemaakt en zo kwam de as met differentieel naar beneden. Tip voor iemand die dit nog vind: zet t differentieel direct op een dollie zodat ie zich wat makkelijker laat rijden; tis een zwaar ding.

Nu alles verder loshalen, schoonmaken, en netjes in de antiroest zetten.

• Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
28-08-2014 22:14 #143004 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Bladveren losmaken
Goed om te horen, mooi dat het gelukt is. Dank voor de terugkoppeling.

• Jeroen Brouwers
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
28-08-2014 22:59 #143005 door Jeroen Brouwers
Tuurlijk.

Een volgend 'probleem': ik heb nu de as met differentieel en veren er aan, los van het chassis. De schoonmaak begint.
Ik heb de stroppen doorgefreezed want die kwamen toen alles nog vastzat al onmogelijk los (nieuwe liggen klaar).
Ik zie video's online hoe de bladveren geschoond en gecoat / geverfd worden.

Maar voordat ik ze los haal: krijg ik ze nog wel in elkaar? Die schroef kan vast wel los of kapot en vervangen, maar de druk op de bladen lijkt me belangrijk.

Iemand wellicht ervaring mee?

Dank alvast
Grt
Jeroen

• Leo Staats
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
28-08-2014 23:08 #143006 door Leo Staats
Beantwoord door Leo Staats in topic Bladveren losmaken
Ik zou de U beugels vervangen door nieuwe met nieuwe moeren. Ik dacht die bij het klub magazijn en misschien ook bij de handelaren nog wel te koop zijn.

Je zou aanraden nieuwe bussen in de veren te persen. Speling hierin is niet goed voor de wegligging! :D

• Jeroen Brouwers
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
29-08-2014 18:11 #143015 door Jeroen Brouwers
Dank Leo!

Ik ben weer ietsje verder na nog meer gegoogle (hoe hebben velen van jullie het ooit geleerd zonder internet, ik snap er niks van ...).
Mooi artikel over 'reassembly' (dat was het woord wat ik moest gebruiken) van bladveren/'leaf springs'; bekijk zeker de slideshow !

Hoe deze url weer wat anders zegt over het schilderen dat wat ik overal elders vindt... Kortom: veiligheidshalve maar schilderen NA 'reassembly'.

Nog eens goed kijken hoe die schroef dan zit want die lijkt gewoon door die extra houder te gaan, en die lijkt vastgelast aan de as...

• Jeroen Brouwers
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
31-08-2014 17:38 #143067 door Jeroen Brouwers
Hallo,

Weer een stukje verder gekomen dit weekend: de bladveren lijken vastgeschroefd aan die triangel die aan het einde van de achteras zit. Onderaan het verenpakket een schroef met een moer; bovenaan in die open triangel een knop wat lijkt op de bovenkant van die schroef. Dat is echter geen schroef-kop die OP de plaat van de triangel zit maar een ronde kop die als bus in een gat in die triangel past!

Kortom: door de roest zat het allemaal behoorlijk vast maar met het schonen / ontroesten van de differentieel en de assen, kwam ie opeens een stukje los. Wat extra tikken en het hele verenpakket kwam los van de as. Hoera!

Goed, ik ga dus de bussen vervangen want ik heb achter wel wat speling.
Laatste vragen over de veren:

1) hoe weet ik of mijn verenpakket nog goed genoeg is? De weerstand testen is wat lastig lijkt me maar ik lees dat dat de feitelijke test is. Als ik de veren op z'n uiteindes zet (dus in een boog), heb ik in het midden 19,5 cm tot bovenkant veren. Heeft iemand wellicht wat (relatief) nieuwe veren om eens te meten wat een set nieuwe voor hoogte heeft?

2) Als ik de bladen goed wil ontroesten en opnieuw verven, dan moet die bout die door de bladveren loopt, dus los. Krijg ik het pakket dan nog in elkaar? Kwestie van een pers? Of zit er helemaal geen druk op?

We komen er wel. Ik hoop dat iemand me hier nog mee kan helpen. Bvd alvast.

Grt
Jeroen

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD