M41 J-type met grote flens?

• Mark Murre (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-06-2014 02:03 #141255 door Mark Murre (GAST)
Beantwoord door Mark Murre (GAST) in topic M41 J-type met grote flens?
Ik heb dus hetzelfde probleem gehad met mij amazon combi en dacht dus ook dat ik gewoonweg een aandrijfas kon nemen met grote flenzen van een Volvo 164 of zo , alleen paste de grote flens niet door het gedeelte tunnel wat onder de auto zat dus had ik de as voor niets gekocht.
Met een centreerring en de gaten van de grote flens iets te ruimen en de boutjes met moertjes omgekeerd te bevestigen lukte dit prima zonder trillingen .

Ik denk als je schroefdraad tapt in je flens dat je de kans hebt dat de boutjes uiteindelijk los gaan zitten en dat wil je echt niet.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Erik Ciesluk
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
13-06-2014 09:30 #141259 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic M41 J-type met grote flens?

"Mark Murre" schreef:
Ik heb dus hetzelfde probleem gehad met mij amazon combi en dacht dus ook dat ik gewoonweg een aandrijfas kon nemen met grote flenzen van een Volvo 164 of zo , alleen paste de grote flens niet door het gedeelte tunnel wat onder de auto zat dus had ik de as voor niets gekocht.
Met een centreerring en de gaten van de grote flens iets te ruimen en de boutjes met moertjes omgekeerd te bevestigen lukte dit prima zonder trillingen .

Ik denk als je schroefdraad tapt in je flens dat je de kans hebt dat de boutjes uiteindelijk los gaan zitten en dat wil je echt niet.

Bedankt! Nuttige info.
Ik denk dat ik een nette centreerring ga maken en dan uitproberen of de as geen last heeft van onbalans.
Met de houtje-touwtje centreerring van nu nog geen last van gekke trillingen, maar ook geen hoge snelheden gereden.

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

• Alfriedel Boelen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
09-07-2014 11:58 #141880 door Alfriedel Boelen
Beantwoord door Alfriedel Boelen in topic M41 J-type met grote flens?
Ik lees dit verhaal nu pas. Ik heb het opgelost door inderdaad gaten in de grote flens te boren en van de vier boutkoppen aan een kant iets af te vijlende dan de bouten andersom plaatsen zijn ze ook geblokkeerd tegen meedraaien en het zit al jaren.

• Erik Ciesluk
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
09-07-2014 12:55 #141882 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic M41 J-type met grote flens?
Ha, daar zat ik ook aan te denken maar dat afvijlen van die boutjes zag ik niet zo zitten.
Inmiddels alweer een paar honderd km verder, inclusief snelheden boven de 150km/u en dat gaat allemaal prima. Ik hou dus voorlopig de setup zoals hij nu is.

De huidige situatie is dus de gaten van de kleine flens van de aandrijfas uitgeslepen tot sleuven, en dat met behulp van een centreerring aan de grote flens van de overdrive bevestigd met de originele boutjes/moertjes.

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

• Ruud Reniers
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
13-07-2014 18:36 #141992 door Ruud Reniers
Beantwoord door Ruud Reniers in topic M41 J-type met grote flens?

"Mark Murre" schreef:
....

Mark ik heb daarnet toch nog maar eens gekeken en ik rij dus al meer dan 25 jaar met de genoemde oplossing.

Gammal karlek rostar inte.... ik hou nog zoveel van mijn Amazon, maar O2 vind ze toch lekkerder, om over de gulzigheid van mijn 145E maar te zwijgen.
Fluidfilm!

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD