M41 J-type met grote flens?
- Erik Ciesluk
- 

- Platinum lid
- 

De flens van de uitgaande as van de overdrive is groter dan de flens van de ingekorte aandrijfas. De korte aandrijfas heeft dezelfde maat flens als de M40 die er eerst onder zat.
Na wat rondzoeken zie ik dat de bakken die Frankefort levert, j types van een 240 of 740 zijn, en die hebben een grotere flens. Maar de bak die ik hier he is een 'echte' M41 en dus nooit in een 240 of 740 geleverd..
Ook lees ik dat de late 140 types ook een grotere flens hebben. En die zijn wel met M41 geleverd.
Klopt het dat ik een M41 uit een late 140 serie heb?
En zo ja, wat is de makkelijkste methode om dit op de aandrijflijn van de Amazon passend te krijgen? Ik heb al geprobeerd de flens van de M40 bak op de M41 bak te zetten maar dat past niet. Zowel binnendiameter als buitendiameter komen niet overeen.
Moet ik de ingekorte aandrijfas ombouwen zodat er aan de bakzijde een grote flens aan zit? En klopt het dat ik dan een flens moet vinden van een late 140, 240 of 740?
Zo, genoeg vragen voor nu..

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Erik Ciesluk
- 

- Platinum lid
- 

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
- Jan Oudijk
- Elite lid
- 

Het probleem had ik precies hetzelfde grote flens aan overdrive ,kleine flens aan as.
Peter Frankenfort heeft mij een verloopflens geleverd en zo is het bij mij opgelost.
Misschien heeft hij wel een verloop voor je.
Ik moest wel de cardan as inkorten en ik heb in Veendam een kompleet nieuwe laten maken.
Kosten nog geen 150euro inclusief nieuwe kruiskppelingen en balanceren.
Gr Jan Oudijk.
- Dré Vervoort
- Nieuw lid
- 

- Erik Ciesluk
- 

- Platinum lid
- 

"A.J.M. Vervoort" schreef:
hey,bij de amazon heeft men bij de gewone versnellingsbak ook 2 soorten flensen grote en kleine , de flens van de gewone bak vervangen door de ander flens van een gewone bak is het simpelste (heb allebei liggen ,40E voor volledige bak ! )
De kleine flens van een gewone bak past niet op de uitgaande as van de overdrive, dat heb ik al geprobeerd (zowel het aantal tanden op de as, als ook de binnendiameter en de buitendiameter komen niet overeen.)
Dus logischerwijs past een grote flens van een gewone bak dan ook niet op de as van de overdrive. In ieder geval niet op de overdrive die ik heb.
- Mark Murre (GAST)
- Verbannen
- 

Doordat ie dan ook meteen gecentreerd zit heb je geen trilling en en blijft het prima op zijn plek zitten.
Beetje lastig uitteleggen voor mij maar ik denk dat je er wel uitkomt zo?
- Erik Ciesluk
- 

- Platinum lid
- 

"Mark Murre" schreef:
Hey Eric, ik heb het toen bij mijn m410 opgelost door een centreer ring te maken die precies om de centreer zijde van de kleine flens past (ring van een uitlaatpijp gezaagd) en dan vier nieuwe gaten boren in de grote flens op de plek waar de kleine flens dat heeft.
Doordat ie dan ook meteen gecentreerd zit heb je geen trilling en en blijft het prima op zijn plek zitten.
Hoi Mark, ik snap precies wat je bedoelt. Zo'n centreerring heb ik nu ook gemaakt (dunne ring, slechts 1.5mm) zodat de as in ieder geval 'redelijk' goed gecentreerd zit.
Ik heb gekeken naar de mogelijkheden om het gatenpatroon van de kleine flens over te nemen op de grote flens, die gaten boren zal nog wel gaan, maar er is op de grote flens geen ruimte meer om er dan nog een boutje of moertje op te krijgen.. Waarschijnlijk is de flens die ik heb net weer anders dan die van een M410?
Ik heb het uiteindelijk toch anders gedaan: ik heb de kleine flens (aan de achteras) aangepast. De gaten heb ik omgetoverd in sleuven zodat ik de kleine flens aan de grote flens kon vastmaken met de boutjes in de oorspronkelijke gaten van de grote flens. Samen met de centreerring levert dat een 'rijdbaar' resultaat op.
De snelweg durf ik er nu nog niet mee op, maar 80km wegen gaat prima en het grote doel: testen of de overdrive het uberhaubt doet, is bereikt. Resultaat: hij doet het..
De volgende stap is om de aandrijfas netjes passend te krijgen. Waarschijnlijk las ik er een kruiskoppeling + grote flens op en laat dan de as opnieuw balanceren.
- Boele Braaksma
- 

- Platinum lid
- 

- Ruud Reniers
- 

- Elite lid
- 

"Mark Murre" schreef:
Hey Eric, ik heb het toen bij mijn m410 opgelost door een centreer ring te maken die precies om de centreer zijde van de kleine flens past (ring van een uitlaatpijp gezaagd) en dan vier nieuwe gaten boren in de grote flens op de plek waar de kleine flens dat heeft.
Ik rij al 25 jaar met een grote en een kleine flens. Ipv moeren hebben we destijds draad in de grote flens getapt.
Tenminste dat meen ik mij te herinneren vanmorgen nog wel onder de wagen gekeken, maar dat was nodig omdat er helaas niet te koppelen viel... met een lekke koppelingcilinder. :oops:
als je het zeker wil weten zal ik nog verder kijken dan het koppelingshuis lang is.
Gammal karlek rostar inte.... ik hou nog zoveel van mijn Amazon, maar O2 vind ze toch lekkerder, om over de gulzigheid van mijn 145E maar te zwijgen.
Fluidfilm!
- Erik Ciesluk
- 

- Platinum lid
- 

"Ruud Reniers" schreef:
Ik rij al 25 jaar met een grote en een kleine flens. Ipv moeren hebben we destijds draad in de grote flens getapt.
Tenminste dat meen ik mij te herinneren vanmorgen nog wel onder de wagen gekeken, maar dat was nodig omdat er helaas niet te koppelen viel... met een lekke koppelingcilinder. :oops:
als je het zeker wil weten zal ik nog verder kijken dan het koppelingshuis lang is.
Dat kan ook nog! Weet je nog hoe je het 'centreerprobleem' hebt opgelost? Standaard zitten er aan beide flenzen centreerringen die precies in elkaar vallen, maar die van de grote flens is 3mm groter en helpt dus niet met centreren.. Een opvulring kan wel maar die moet dan 57mm binnen, 60mm buitendiameter hebben (dus dikte 1.5mm) en mag max. zo'n 3-4mm lang zijn. Dat wordt wel een naar ding om te draaien..
Tenzij je inderdaad een stukje pijp kunt gebruiken daarvoor, de stukken uitlaat die ik had liggen hebben allemaal kleinere buitendiameters.