binnenste oliekering steekas 140 serie

• Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
14-12-2015 20:25 #156588 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic binnenste oliekering steekas 140 serie
Ik kan me niet voorstellen dat het toegestaan is. Al dempen de remblokken wel wat als alles gemonteerd is. (voor de keurmeester dan.)

Ik had ook radiaal wat speling ivm de conus. Ik heb nu een timken en probleem is opgelost. SKF schijnt ook goed te zijn (zie site Nordicar.) Ik snap nu ook waarom dit lager 2x zo duur is. Krimpring idd niet her gebruiken.

Heb even een filmpje van destijds online gezet voor je ter vergelijk.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Hendrik Teerink
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
15-12-2015 07:28 #156605 door Hendrik Teerink
Beantwoord door Hendrik Teerink in topic binnenste oliekering steekas 140 serie
Bekend filmpje ;-)

Waren er nog verschillen tussen de lagers, waardoor de speling te verklaren was?

Amazon Combi '68 / 144 '72 / 244 '80 / 745 '85

• Hendrik Teerink
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
15-12-2015 18:46 #156618 door Hendrik Teerink
Beantwoord door Hendrik Teerink in topic binnenste oliekering steekas 140 serie
Vandaag nieuwe spullen binnen gekregen, o.a. echte Timken lagers. Als ik die in mijn hand heb en de onderste lagerschaal beweeg t.o.v. de bovenste, zit er ook best wat speling op! Ongeveer net zo veel als ik nu heb.
Ik begin toch te denken dat het zo hoort.

Het lijkt me dat de bovenste lagerschaal gewoon goed klem zit : aan de ene kant door de oliekeerring en de ankerplaat, aan de andere kant in de as. De binnenste lagerschaal kan gewoon heen en weer, die speling is denk ik ook tussen de 1 - 1,5 mm (ik kan het niet goed meten, wil ze nu nog niet uitpakken). Het zijn de 'rollers' die iets je heen een weer kunnen, zie ook het plaatje van Tiemken:
[img

Amazon Combi '68 / 144 '72 / 244 '80 / 745 '85

• Flok Boer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-12-2015 13:12 #156678 door Flok Boer
Beantwoord door Flok Boer in topic binnenste oliekering steekas 140 serie
Mag ik je aanraden om de org SKF set te kopen. Er zit een Timken lager in met bijbehorende krimpring en keerkringen.
Uit ervaring kan ik zeggen dat de speling dan weg is. De smalle keerring past is bepaalde assen niet. De latere assen hebben wel weer een kamer waar de smalle keerring in past. Het lager is dan met vet gesmeerd. In het andere geval door de cardanolie.
Roest in de achteras komt voor. Om het roest er goed uit te krijgen dien je het kroonwiel met bijbehorende lagers uit de as te halen.
Vanuit de binnen kant ( kroonwiel zijde) van de asbuis een doek in de asbuis proppen. Maar een paar cm er in proppen. Het mag ook een plastic stop zijn.
Daarna neem je een koperen waterleiding buis met een diameter van 15mm. Je zaagt deze in de lengte richting in. Ongeveer 10 cm. Dan neem je schuurlinnen 60 of 80 korrelgrootte. Een stuk schuurlinnen met een lengt van ongeveer 10 cm in de zaagsnede schuiven. De flappen aan beide zijden even lang houden. Je schuift het zover dat er aan het einde een slangenklem omheen kan. De slangenklem bevestigen. De buis met schuurlinnen in de boormachine en dan de asbuis ontroesten. Na schuren met korrelgrootte 240. Nu de asbuis van binnen suikerschoonmaken. Licht invetten. De andere kant net zo behandelen. Plastic afdichting of de doek verwijderen. Difhuis van binnen goed reinigen. Kroonwiel met diff er weer in. Nieuw olie er in enz. Dit is de enige manier om het afdoende te ontroesten is mijn ervaring.
Succes hgr, Flok