M41 J type loshalen, pakking vervangen ivm lekkage
- Boele Braaksma
- 

- Platinum lid
- 

"rene Brandt" schreef:
Reinoud heeft gelijk , maak je de tussenflens los van de bak vallen de naaldlagers eruit en de blokkeerspien.
dit is wel een mooi moment om de synchromesringen en blokkeerspien te vervangen maar dan kan het nog wel eens laat worden dit weekend
maarja als het hier lekt moet het los.
de overdrive haal je meestal los bij de flens , de flens blijft dus aan de bak zitten.
Oke, eerst de overdrive dus los, en dan voorzichtig de flens. Duidelijk

Ik heb nog niet scherp waarom de flens losse lagers zou veroorzaken. Ik had het idee dat er een kogellager achter zit.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rene Brandt
- 

- Platinum lid
- 

haal je de flens los , komt dit lager dus los incl u blokkeerspien van de voorste synchromesring.
dit is wel een mooi moment om te oefenen

de overdrive is geen hi-tec , het stelt eigenlijk geen fu.. voor.
je schuift hem er zo af na het loshalen van de moertjes.
- Rene Brandt
- 

- Platinum lid
- 

het gaat er dus om dat je de flens verwijderd zonder de hoofdas te bewegen.
het beste zou je de bak op zijn kop , dus het deel van de as wat anders het blok in gaat naar beneden gericht!!.
Alles kun je zo uit elkaar halen, staat prima beschreven in de documentatie, Green Manuals zijn van mij gekopieerd.
Alle pakkingen en rubbertjes vervangen, zeker die van de twee zuigertjes, remband vervangen is aan te bevelen....kost wel 200 euro maar dan heb je ook écht je OD gereviseerd. Vergeet niet de oliekeerring op de achterflens, daar lekt-ie meestal.
Onbelast testen heeft geen zin, dat moet echt onder de wagen, mocht je problemen hebben, check de oliedruk als hij ingeschakeld is, als dit goed is kan het alleen nog maar je solenoïde zijn.
J- type is echt simpel
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
- Ronald Sluijter (GAST)
- Senior lid
- 

Waarschijnlijk lek je bak tussen het huis en de lagerplaat.
Om die in zijn geheel te vervangen moet de hoofdas eruit om de pakking te plaatsen.
Of je kunt de pakking insnijden aan de bovenkant dan kun je hem er zo tussen doen moet een beetje vloeibare pakking.
Maar hoe dan ook moet de lagerplaat een stuk je van het bakhuis af dus wees voorzichtig !
Groetjes Ronald
- Rudi
- 

- Platinum lid
- 

succes, Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
- Boele Braaksma
- 

- Platinum lid
- 

- Boele Braaksma
- 

- Platinum lid
- 

Ik heb bij de laatste montage (OK stempel gedateerd op 11/04/2011) onder de 1800 de M41 zo verwijderd, en niet volgens de Green-manual procedure. Hierbij staat dat je hem in zijn vier met ingeschakelde overdrive en ingetrapte koppeling moet uitschakelen zodat er geen krachten op de rembanden/planeetwielen what so ever blijven staan.
Gevolg was dus dat er druk op bleef staan en ik na het loshalen van de moertjes, de overdrive maar een paar mm los kreeg. Wederom de manual goed bestudeerd. Vervolgens maar alle zuigertjes eruit gehaald met het idee dat dan de oliedruk zou ontsnappen, de solenoid een paar keer ingeschakeld, het hielp allemaal niet.
Uiteindelijk met een houtje en een hamer de overdrive rondom los getikt. Hij klemde op de as blijkbaar.
Vervolgens de bak verticaal in de bankschroef gezet. Tussenhuis ging eenvoudig los. De lagerplaat heel secuur losgehaald zonder dingen te laten vallen. Het lager klinkt mij teveel als een koffiemolen, die ga ik dus maar even vernieuwen.
SKF verkoopt veel van die lagers in de dichte vorm. Type nummer 6306. Alleen ik verwacht dat hij open moet zijn omdat er anders geen olie achter in de overdrive kan komen. Wat denken jullie hierover? Ik kan het lager niet zo snel in de Shop vinden. Ik ben dus van plan morgen even naar SKF te rijden.
- Rudi
- 

- Platinum lid
- 

Precies, dat beschreef ik dus, en dat bedoeld men ook in het werkplaatshandboek: geen oliedruk maar spanning in het systeem (het asuiteinde klemt in de vrijloop die dan nog vastgedrukt zit).
mbt het lager: ik zou hetzelfde type (dus open) nemen, maar de olie gaat toch door een opening eronder?
groeten, Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
- Boele Braaksma
- 

- Platinum lid
- 

"Rudi Dortangs" schreef:
"Hij klemde op de as blijkbaar."
Precies, dat beschreef ik dus, en dat bedoeld men ook in het werkplaatshandboek: geen oliedruk maar spanning in het systeem (het asuiteinde klemt in de vrijloop die dan nog vastgedrukt zit).
mbt het lager: ik zou hetzelfde type (dus open) nemen, maar de olie gaat toch door een opening eronder?
groeten, Rudi
Hoi Rudi,
Daar heb je gelijk in! De olie stroomt er onderdoor, maar toch kies ik voor een open lager.
Ik begrijp nu, door het los te halen, wat ze met klemmen bedoelen. Bij mij klemde hij flink, kan ik dat voortaan voorkomen? Of is slaan met een houtje the way to go?