M41 J type loshalen, pakking vervangen ivm lekkage

  • Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
06-03-2014 18:08 #138277 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic M41 J type loshalen, pakking vervangen ivm lekkage

"rene Brandt" schreef:
Reinoud heeft gelijk , maak je de tussenflens los van de bak vallen de naaldlagers eruit en de blokkeerspien.
dit is wel een mooi moment om de synchromesringen en blokkeerspien te vervangen maar dan kan het nog wel eens laat worden dit weekend ;)
maarja als het hier lekt moet het los.
de overdrive haal je meestal los bij de flens , de flens blijft dus aan de bak zitten.


Oke, eerst de overdrive dus los, en dan voorzichtig de flens. Duidelijk :)

Ik heb nog niet scherp waarom de flens losse lagers zou veroorzaken. Ik had het idee dat er een kogellager achter zit.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Rene Brandt
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
06-03-2014 18:19 #138278 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic M41 J type loshalen, pakking vervangen ivm lekkage
De hoofdas zit opgesloten met deze flens , haal je de flens los , komt de hoofdas los , aan de andere kant zit een naaldlager met losse naalden.
haal je de flens los , komt dit lager dus los incl u blokkeerspien van de voorste synchromesring.
dit is wel een mooi moment om te oefenen :)

de overdrive is geen hi-tec , het stelt eigenlijk geen fu.. voor.
je schuift hem er zo af na het loshalen van de moertjes.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Rene Brandt
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
06-03-2014 18:29 #138279 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic M41 J type loshalen, pakking vervangen ivm lekkage
Nog een tip , klem de bak met de hoofdas in een bankschroef , strak zodat de hoofdas geen ruimte heeft om te bewegen.
het gaat er dus om dat je de flens verwijderd zonder de hoofdas te bewegen.
het beste zou je de bak op zijn kop , dus het deel van de as wat anders het blok in gaat naar beneden gericht!!.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
06-03-2014 19:15 #138291 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic M41 J type loshalen, pakking vervangen ivm lekkage
J-type kun je zo los halen van de as van de M41, gebruik een rubber hamer en hij komt na verwijderen boutjes tussenhuis los.
Alles kun je zo uit elkaar halen, staat prima beschreven in de documentatie, Green Manuals zijn van mij gekopieerd.
Alle pakkingen en rubbertjes vervangen, zeker die van de twee zuigertjes, remband vervangen is aan te bevelen....kost wel 200 euro maar dan heb je ook écht je OD gereviseerd. Vergeet niet de oliekeerring op de achterflens, daar lekt-ie meestal.
Onbelast testen heeft geen zin, dat moet echt onder de wagen, mocht je problemen hebben, check de oliedruk als hij ingeschakeld is, als dit goed is kan het alleen nog maar je solenoïde zijn.
J- type is echt simpel

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Ronald Sluijter (GAST)
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
07-03-2014 22:05 #138333 door Ronald Sluijter (GAST)
Beantwoord door Ronald Sluijter (GAST) in topic M41 J type loshalen, pakking vervangen ivm lekkage
Hey boele,

Waarschijnlijk lek je bak tussen het huis en de lagerplaat.
Om die in zijn geheel te vervangen moet de hoofdas eruit om de pakking te plaatsen.
Of je kunt de pakking insnijden aan de bovenkant dan kun je hem er zo tussen doen moet een beetje vloeibare pakking.
Maar hoe dan ook moet de lagerplaat een stuk je van het bakhuis af dus wees voorzichtig !

Groetjes Ronald

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Rudi
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
07-03-2014 22:59 #138336 door Rudi
De hoofdas kun je vasthouden als je het deksel van de bak haalt.
succes, Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
09-03-2014 10:48 #138376 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic M41 J type loshalen, pakking vervangen ivm lekkage
Ik ben benieuwd heren. Ik ga het vanmiddag proberen!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
09-03-2014 21:48 #138430 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic M41 J type loshalen, pakking vervangen ivm lekkage
De overdrive is los! Maar om nou te zeggen dat het simpel ging...

Ik heb bij de laatste montage (OK stempel gedateerd op 11/04/2011) onder de 1800 de M41 zo verwijderd, en niet volgens de Green-manual procedure. Hierbij staat dat je hem in zijn vier met ingeschakelde overdrive en ingetrapte koppeling moet uitschakelen zodat er geen krachten op de rembanden/planeetwielen what so ever blijven staan.

Gevolg was dus dat er druk op bleef staan en ik na het loshalen van de moertjes, de overdrive maar een paar mm los kreeg. Wederom de manual goed bestudeerd. Vervolgens maar alle zuigertjes eruit gehaald met het idee dat dan de oliedruk zou ontsnappen, de solenoid een paar keer ingeschakeld, het hielp allemaal niet.

Uiteindelijk met een houtje en een hamer de overdrive rondom los getikt. Hij klemde op de as blijkbaar.

Vervolgens de bak verticaal in de bankschroef gezet. Tussenhuis ging eenvoudig los. De lagerplaat heel secuur losgehaald zonder dingen te laten vallen. Het lager klinkt mij teveel als een koffiemolen, die ga ik dus maar even vernieuwen.

SKF verkoopt veel van die lagers in de dichte vorm. Type nummer 6306. Alleen ik verwacht dat hij open moet zijn omdat er anders geen olie achter in de overdrive kan komen. Wat denken jullie hierover? Ik kan het lager niet zo snel in de Shop vinden. Ik ben dus van plan morgen even naar SKF te rijden.





Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Rudi
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
09-03-2014 22:04 #138432 door Rudi
"Hij klemde op de as blijkbaar."

Precies, dat beschreef ik dus, en dat bedoeld men ook in het werkplaatshandboek: geen oliedruk maar spanning in het systeem (het asuiteinde klemt in de vrijloop die dan nog vastgedrukt zit).
mbt het lager: ik zou hetzelfde type (dus open) nemen, maar de olie gaat toch door een opening eronder?

groeten, Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
10-03-2014 07:48 #138444 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic M41 J type loshalen, pakking vervangen ivm lekkage

"Rudi Dortangs" schreef:
"Hij klemde op de as blijkbaar."

Precies, dat beschreef ik dus, en dat bedoeld men ook in het werkplaatshandboek: geen oliedruk maar spanning in het systeem (het asuiteinde klemt in de vrijloop die dan nog vastgedrukt zit).
mbt het lager: ik zou hetzelfde type (dus open) nemen, maar de olie gaat toch door een opening eronder?

groeten, Rudi


Hoi Rudi,

Daar heb je gelijk in! De olie stroomt er onderdoor, maar toch kies ik voor een open lager.

Ik begrijp nu, door het los te halen, wat ze met klemmen bedoelen. Bij mij klemde hij flink, kan ik dat voortaan voorkomen? Of is slaan met een houtje the way to go?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD