M41 onder Amazon bouwen, hoe lang moet de cardanas zijn?
- Ed van der Zee
- 

- Platinum lid
- 

Minder
        Meer

03-01-2014 22:27                #135870
        door Ed van der Zee

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Beantwoord door Ed van der Zee in topic M41 onder Amazon bouwen, hoe lang moet de cardanas zijn?            

Laatst een 164 as in laten korten bij machinefabriek in Arnhem, in de buurt van onze hal, 215 euro met nieuwe kruiskoppelingen betaald.    
            Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Alfriedel Boelen
- Platinum lid
- 

Minder
        Meer

05-02-2014 23:13                #137101
        door Alfriedel Boelen

Beantwoord door Alfriedel Boelen in topic M41 onder Amazon bouwen, hoe lang moet de cardanas zijn?            

Ik heb het ook zelf gedaan, op de draaibank doorgeslepen busje erin voor centrering en gelast.
De auto van achteren op blokken, wielen eraf versnelling in vier en motortoerental met blokje tussen gasstangen op ong. tweeëneenhalfduizend, krijtje voor het middelste steunlager voorzichtig tegen draaiende as aanhouden.
Waar het streepje opzit is de kant waar de as te zwaar is en dus uitbreekt, motor stoppen en twee RVS slangenklemmen tegenover elkaar haaks op het krijtstreepje en dan beide iets van het streepje weg verschuiven en vastdraaien.
Op deze manier kun je aardig balanceren en kost bijna niets behalve je vingers als je niet voorzichtig doet.
Derhalve geef ik geen garantie en aanvaard ook geen aansprakelijkheid maar ik heb het zo gedaan.
Succes, Fred.
    De auto van achteren op blokken, wielen eraf versnelling in vier en motortoerental met blokje tussen gasstangen op ong. tweeëneenhalfduizend, krijtje voor het middelste steunlager voorzichtig tegen draaiende as aanhouden.
Waar het streepje opzit is de kant waar de as te zwaar is en dus uitbreekt, motor stoppen en twee RVS slangenklemmen tegenover elkaar haaks op het krijtstreepje en dan beide iets van het streepje weg verschuiven en vastdraaien.
Op deze manier kun je aardig balanceren en kost bijna niets behalve je vingers als je niet voorzichtig doet.
Derhalve geef ik geen garantie en aanvaard ook geen aansprakelijkheid maar ik heb het zo gedaan.
Succes, Fred.
- Alfriedel Boelen
- Platinum lid
- 

Minder
        Meer

06-02-2014 09:29                #137109
        door Alfriedel Boelen

Beantwoord door Alfriedel Boelen in topic M41 onder Amazon bouwen, hoe lang moet de cardanas zijn?            

Een verandering/aanvulling op mijn topic hierboven.
Ik heb geen busje erin gedaan maar eerst een oude as in de lengte doorgeslepen om te kijken hoe het in elkaar zat.
Toen heb ik de in te korten as afgestoken op een plaats waar de stomp van het schuifstuk nog in de buis zat.
De buis van de stomp afgeschoven en de buis ingekort zoals ik had berekent en daarna weer over de stomp geschoven en gelast, zie foto.
Hoop dat het duidelijk genoeg is zo.

Ik heb geen busje erin gedaan maar eerst een oude as in de lengte doorgeslepen om te kijken hoe het in elkaar zat.
Toen heb ik de in te korten as afgestoken op een plaats waar de stomp van het schuifstuk nog in de buis zat.
De buis van de stomp afgeschoven en de buis ingekort zoals ik had berekent en daarna weer over de stomp geschoven en gelast, zie foto.
Hoop dat het duidelijk genoeg is zo.

06-02-2014 10:07                #137110
        door Rob Spoon

groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl

Beantwoord door Rob Spoon in topic M41 onder Amazon bouwen, hoe lang moet de cardanas zijn?            

Mijn 145 heeft ook slangklemmen, werkt perfect. Nu alleen een nose job uitvoeren...    

groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
- Boele Braaksma
- 

- Platinum lid
- 

Minder
        Meer

06-02-2014 16:07                #137132
        door Boele Braaksma

Beantwoord door Boele Braaksma in topic M41 onder Amazon bouwen, hoe lang moet de cardanas zijn?            

Bedankt!
Ik ben er inmiddels achter dat ik nog twee (!) korte delen voor de cardanas heb, een dikkere en een dunnere uitvoering. Ze hebben alleen verschillende splines. Waarschijnlijk het verschil tussen D- en J-type. Heb ze al eens eerder uitgewisseld.
Ik wist niet dat het achterste gedeelte gelijk was.
Nu even een moment zoeken om eea in te bouwen. Besloten eerst de verdamper naar stuurboord te verplaatsen zodat ik een gescheiden remsysteem kan monteren in de Amazon.
    Ik ben er inmiddels achter dat ik nog twee (!) korte delen voor de cardanas heb, een dikkere en een dunnere uitvoering. Ze hebben alleen verschillende splines. Waarschijnlijk het verschil tussen D- en J-type. Heb ze al eens eerder uitgewisseld.
Ik wist niet dat het achterste gedeelte gelijk was.
Nu even een moment zoeken om eea in te bouwen. Besloten eerst de verdamper naar stuurboord te verplaatsen zodat ik een gescheiden remsysteem kan monteren in de Amazon.