M41 onder Amazon bouwen, hoe lang moet de cardanas zijn?

• Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
03-01-2014 08:31 #135816 door Boele Braaksma
Ik wil onder mijn Amazon een M41 monteren met J-type overdrive. Nu heb ik van diverse oude Volvo's nog stukken cardanas liggen voor Overdrives, die volgens mij uitwisselbaar zijn. Hoe kom ik er nu, zonder te passen, achter wat de totale lengte van beide delen moet zijn? Ik kon het niet vinden in de documentatie.

Zoals jullie wellicht begrijpen vind ik het fijn om eerst alles compleet te hebben alvorens de boel uit elkaar te halen. Anders kan ik het ook niet op 1 dag inbouwen. ;)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Willy De Baere
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
03-01-2014 09:05 #135817 door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic M41 onder Amazon bouwen, hoe lang moet de cardanas zijn?
lang geleden, naar aanleiding van vraag van Bas van Vliet, bekeek ik zelfde probleem van naderbij. Resultaat was bijdrage met begeleidende pdf file die te vinden was op website van Bas. Die site bestaat blijkbaar nu niet meer, maar de file is nog te vinden op andere site die vermeld wordt bij

mysterische aansluitingen bovenop de overdrive

misschien kunnen de bedenkingen daarin wat helpen?

• P. Niem
  • Elite lid
  • Elite lid
  • Geen eigen naam vanwege zoekmachine indexering
Meer
03-01-2014 10:25 #135819 door P. Niem
Meet de lengte op van de overdrive + het tussenhuis. Meet ook de lengte van de originele aandrijfas. Trek vervolgens beide waarden van elkaar af.
Zo heb je de benodigde lengte voor de nieuwe aandrijfas.

1800E
vimeo.com/volvoac

• Rob Spoon
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
03-01-2014 10:49 #135821 door Rob Spoon
Precies, Sjoerd. Meten is weten. Dan kan je bovendien meteen kijken welke flenzen je moet hebben. Daarin bestaan ook aardig wat varianten!

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

• Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
03-01-2014 11:16 #135822 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic M41 onder Amazon bouwen, hoe lang moet de cardanas zijn?
Zeker mee eens,

Is het achterste deel van de cardanas van een M40 gelijk aan de M41, dus alleen het eerste deel dat afwijkt?

• Rene Brandt
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
03-01-2014 11:36 #135825 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic M41 onder Amazon bouwen, hoe lang moet de cardanas zijn?
Uit mijn hoofd moet de voorste as met een j typ 46,5 cm zijn.
meten is weten en houdt rekening met de noodzakelijke speling , de as moet immers in en uit kunnen schuiven.
iets van 10 mm moet m.i. wel genoeg zijn.
het achterste gedeelte is altijd hetzelfde , het is het korte voorste deel dat ingekort en gebalanceerd moet worden.
nordicar heeft ze op voorraad voor €125 ofzo.

• P. Niem
  • Elite lid
  • Elite lid
  • Geen eigen naam vanwege zoekmachine indexering
Meer
03-01-2014 17:36 #135851 door P. Niem
Mijn aandrijfas is 29,6 cm ingekort.
Terberg techniek heeft dit voor me gedaan. Kost een lieve duit maar je krijgt een als 'nieuwe' aandrijfas terug.

1800E
vimeo.com/volvoac
Bijlagen:

• Rob Baeten
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
03-01-2014 20:08 #135858 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic M41 onder Amazon bouwen, hoe lang moet de cardanas zijn?
Ik heb mijn as net even gemeten, Boele. Gemeten vanaf het hart van het kruisje is hij 45 cm. Het achterste deel is identiek.

Groeten, Rob

• Teun van Popta
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
03-01-2014 21:38 #135863 door Teun van Popta
Beantwoord door Teun van Popta in topic M41 onder Amazon bouwen, hoe lang moet de cardanas zijn?
Hi Boele,

Check het onderstaande even voor je een waanzinnig bedrag uitgeeft. Ik heb dit adres al een tijd geleden op het forum vermeld, hetgeen maar weer eens aangeeft dat deze club nu echt moet overgaan tot het opzetten van een adressenbestand en het catalogiseren van alle forum-tips!
Onderstaand en stukje uit mijn Amazon-dagboek:

- 4 juli 2011
Gebeld met Wim de Assenman. Een “VUT-ter”. Klinkt prima. Heeft alle machines thuis en balanceert ook. Kosten € 90,00, dus dat gaat ook nog wel.
Zijn Adres: Dhr. W. van der Werf, Kerkveldstraat 5a, 5991 BA Baarlo. 0628030273.

Ik kreeg de as in perfecte toestand thuis bezorgd. Na bijna twee en een half jaar rijgenot, twee Tulpenrally's (ook genot, maar toch anders) en nog wat ritten is de as nog steeds perfect. Ik zie ook absoluut niet in waarom deze conversie >€400,00 moet kosten.

Succes,
Teun

"a restoration is a triumph of vision over economics"

• Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
03-01-2014 22:13 #135865 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic M41 onder Amazon bouwen, hoe lang moet de cardanas zijn?
Heren,

Allen bedankt.

Ik heb sowieso een aantal ingekorte assen liggen, dus ik hoef niets te kopen. Alleen wist ik niet dat alleen het voorste deel van de cardanas veranderd hoeft te worden.

400euro is inderdaad idioot, en zou ik niet geaccepteerd hebben wetende dat je ze voor 125euro nieuw koopt bij Nordicar.

Daarnaast durf ik hem ook wel door te zagen, in een draaibank te lassen en vervolgens te laten balanceren.

Teun, bedankt voor je adres, toch altijd gaaf waar jij dit soort adressen vandaan haalt. Zeker opslaan!!

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD