Bonk bij optrekken (en andere irritante geluiden)

• Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
11-12-2013 23:55 #134911 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Bonk bij optrekken (en andere irritante geluiden)
Beste Harry, je zou van beide assen eens het achterdekesel kunnen verwijderen en dan zaken met elkaar vergelijken.
Let wel op dat er olie uit komt.
Heb je het oliepijl ook al eens gecheked komt het tot aan de de vuldop?

En dan kruiskoppelingen die moeten echt soepel gaan wanneer die inigsinds stug gaan krijg je gerommel onder de bodum.
De kruiskoppelingen staan toch wel goed tegenover elkaar? Is dit niet zo dat geeft ook gerommel bij het optrekken.
Heb je ook geen verbrande koppelingsplaat geeft ook kloppen met het optrekken (olie bij de plaat gekomen).
Zit er geen grote speling op rubbers, sylantblokken versleten?

Dit zij allemaal punten die je eens na moet lopen om een goede conclusie te kunnen trekken.

succes

Johan Geers

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Mark Murre (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
11-12-2013 23:59 #134912 door Mark Murre (GAST)
Beantwoord door Mark Murre (GAST) in topic Bonk bij optrekken (en andere irritante geluiden)
Of je uitlaatrubber is achter versleten waardoor de bocht van de uitlaat soms een tikje tegen je achteras geeft ?
Reactiestang van je achteras gecontroleerd ?

Gr Mark

• Ronald Menges
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
12-12-2013 22:19 #134942 door Ronald Menges
Beantwoord door Ronald Menges in topic Bonk bij optrekken (en andere irritante geluiden)
Ik denk inderdaad dat het de stang is, die van je as aan de bodemplaat vastzit. Die stang loop door een gat. Aan beide zijden zit een rubber en de stang zit daar vast met een grote moer. Na 40 jaar wil het gat gaan uitlubberen en het gat te groot worden. Nieuwe rubbers en eventueel een ring erop lassen verhelpt deze hinderlijke bonk.

• 06155-dummy
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
13-12-2013 00:56 #134949 door 06155-dummy
Beantwoord door 06155-dummy in topic Bonk bij optrekken (en andere irritante geluiden)
Heren,

Nuttige tips allemaal. Ik neem ze allemaal mee in de acties om het gebonk te verhelpen. maar aangezien ik ook de brom in de achteras weg wil hebben is de volgende stap om de rubbers van alle stangen aan de achteras te vervangen, de (nieuwe) achteras te testen en zo nodig van nieuwe lagers te voorzien.

Uitlaat tegen achteras aantikken. Dat is het niet. Hangt goed in de rubbers en metaal tegen metaal klinkt volgens mij ook anders (scherper) als ik met de hand de uitlaat flink heen en weer beweeg raakt de uitlaat de bodem, niet de as.

Koppelingsplaat. Tja, dat hoop ik niet....
De kruiskoppelingen hebben volgens mij helemaal geen speling en bewegen soepel.

Wat zijn sylantblokken ??

Amazon´68 Sedan, 2-deurs, B20-M46, nu ongeveer 125PK........zoek nog mooie wielen........

• Ronald Damme (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
13-12-2013 08:05 #134959 door Ronald Damme (GAST)
Beantwoord door Ronald Damme (GAST) in topic Bonk bij optrekken (en andere irritante geluiden)

"Ronald Menges" schreef:
Ik denk inderdaad dat het de stang is, die van je as aan de bodemplaat vastzit. Die stang loop door een gat. Aan beide zijden zit een rubber en de stang zit daar vast met een grote moer. Na 40 jaar wil het gat gaan uitlubberen en het gat te groot worden. Nieuwe rubbers en eventueel een ring erop lassen verhelpt deze hinderlijke bonk.

Uit eigen interesse, over welke stang heeft u het precies, en welke achteras heeft u voor ogen? Diegene die de achteras vasthoud door de arm er rondom overheen te klemmen, of degene met de gelaste ogen aan de achteras?

• Leof
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
13-12-2013 12:49 #134967 door Leof

"Harry Kloezen" schreef:
Wat zijn sylantblokken ??

Silent blocks

P544B B16A, P220VE B18A

• 06155-dummy
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
14-12-2013 15:50 #135004 door 06155-dummy
Beantwoord door 06155-dummy in topic Bonk bij optrekken (en andere irritante geluiden)
Aha,
helder.

Amazon´68 Sedan, 2-deurs, B20-M46, nu ongeveer 125PK........zoek nog mooie wielen........

• 13041-dummy
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
15-12-2013 13:35 #135057 door 13041-dummy
Beantwoord door 13041-dummy in topic Bonk bij optrekken (en andere irritante geluiden)
Een bonk bij het gas geven (wegrijden) de motor heeft dan een kantelmoment in de rubbers, zeker met zwakke rubbers
De uitlaat krijgt dan ook een grotere verplaatsing dan door te bewegen met de hand.
Probeer met geopende motorkap gas te geven en kijk wat de motor doet, veel of weinig bewegen.
Hans

• Frits Scholte
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-12-2013 10:16 #135397 door Frits Scholte
Beantwoord door Frits Scholte in topic Bonk bij optrekken (en andere irritante geluiden)
Hi Harry,

Beetje late reactie maar misschien heb je er nog iets aan. Ik heb dit zelfde probleem ook eens gehad met mn amazon en dit bleek toen een van de stabilisatorstangen te zijn die bij het bevestigings punt onder de auto wat los was komen te zitten. De bout en moer weer goed aandraaien en het "gebonk" was over! Dit had ik zelf al gecheckt maar blijkbaar niet goed genoeg! Iemand een klein stukje van voor naar achteren laten rijden en zelf kijken dan zie je het bewegen als dit het probleem is. Succes M.vr.gr. Frits

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD