Bonk bij optrekken (en andere irritante geluiden)
- 06155-dummy
- Premium lid
-
Sinds vandaag merk ik in mijn Amazon (2-deurs 1968) een bonk bij het optrekken. Hij doet dat eigenlijk in iedere versnelling, maar vooral als je rustig, langzaam in de file rijdt en wanneer ik dan, na het gas los te hebben gelaten (en even uitgerold) weer iets gas geef om wat snelheid te maken. Dan hoor ik rechtsachter een zachte bonk zodra de aandrijving iets oppakt. Alsof er dan iets terug op z'n plaats wordt geduwd of tegen de carrosserie aan 'klopt'. heel storend. Het is heel voorspelbaar. Bij iedere keer gas geven een bonkje. Eigenlijk wel een leuk spelletje als het niet zo storend zou zijn.
Nu had ik al een brom in mijn achteras....... lagers vrees ik.
Voorts, ik hoor ook al een een ratelend geluidje rechtsvoor. Begint zo ongeveer bij 80Km. Het is niet het klepgeluid, want het blijft qua ritme onafhankelijk van de versnelling waar ik in rijdt. Zodra ik de koppeling intrap is het weg en als ik het weer op late komen is het terug. Ik zoek er nu al maanden naar en heb al allerlei losse dingen wat vastgedraaid, maar nooit een oorzaak gevonden. Als er iemand naast me in de auto zit is het ook weg. Heel irritant.
wie weet raad over die geluiden.......
Amazon´68 Sedan, 2-deurs, B20-M46, nu ongeveer 125PK........zoek nog mooie wielen........
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Siang Phoa
-
- Platinum lid
-
The all is a question of mind over matter,
but if you do not mind, it does not matter.
Oh ja,
ik heb afgelopen weekend de remschoenen achter vervangen voor nieuwe. Maar de bonkjes hoorde ik daarvoor ook al wel eens. heel af en toe.
Amazon´68 Sedan, 2-deurs, B20-M46, nu ongeveer 125PK........zoek nog mooie wielen........
- Peter Rumen
-
- Elite lid
-
Ik heb dit ook met mijn P1800S gehad. Bij ieder drempeltje of verzakking in het wegdek hoorde ik een bonkend geluid achter in de auto. Schokbrekers gecontroleerd, geen lekkage, rubbers goed en alles goed vast. Omdat ik een sterk vermoeden had dat het toch de schokbrekers waren er nieuwe opgezet. Bleek de schokbreker RA de storende factor te zijn. Na verwijdering de schokbrekers getest. Bij het indrukken was in het begin weerstand maar bij 3/4 indrukken schoot hij plotseling tot het einde door. Was dus toch defect en veroorzaakte het bonkend geluid. Na het plaatsen van 2 nieuwe originele schokbrekers geen problemen meer gehad en vooral géén iritatie meer onder het rijden.

Succes ermee!
Mijn Volvo rolt, die van jou ook?
IK heb niet het gevoel dat het de schokdempers zijn. Bij drempeltjes en gaten gebeurt er niks. De schokdempers zijn ook pas een jaar oud. De 'bonk' gebeurt echt op het moment dat de voorwaartse aandrijving opkomt.
Ik zou het ook eens kunnen proberen of hij het in z'n achteruit ook doet.......
- 11019-dummy
-
- Platinum lid
-
Het geluid vóórin moet haast wel het druklager zijn van de koppeling.
Koppeling-druklager, shit. dat is niet mooi. Waarom zou dat gaan ratelen ?? En waarom is het dan weg als er iemand bihj me in de auto zit (extra gewicht in de auto ?)
- 11019-dummy
-
- Platinum lid
-
voor mij is dat duidelijk."Harry Kloezen" schreef:
Ja, ik hoor het bij elke keer iets gas bij geven.
misschien maakt die "iemand" te veel herrie en hoor je het daardoor niet???"Harry Kloezen" schreef:
En waarom is het dan weg als er iemand bihj me in de auto zit (extra gewicht in de auto ?)

nee, hier weet ik geen verstandig antwoord op.
@ vliegen in één klap dan maar. Gebrom van de achteras (lagers) en het differentieel-gebonk maar in één keer oplossen.
Kom ik wel op een andere vraag,
Heeft iemand al eens een slimme constructie bedacht om zo'n achteras eerst te testen (laten draaien) ??? Gewoon om te horen of het allemaal wel goed is met dat ding. Voel er nml. niet veel voor om de ene oude as zomaar te vervangen met andere oude as (met eventueel nog grotere problemen......).
- 05703-dummy
-
- Platinum lid
-
Maar, weet je zeker dat je kruiskoppelingen geen speling hebben? Kan ook erg doorklinken door de holle aandrijfas!
Groet, Hans