Auto (ont)koppelt niet?!?!?!

Lees meer
26-08-2013 21:23 #131396 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Auto (ont)koppelt niet?!?!?!
Dan kan het alleen nog een verkeerde gaffel of verkeerd druklager zijn of zoals Niek aangaf druklager verkeerd gemonteerd.
als je kijkt naar de gaffel als iemand het koppelingspedaal intrapt , hoever wordt de gaffel aangetrokken??
De kabel zou ook nog te lang kunnen zijn, verkeerd type?? Waardoor de gaffel niet genoeg aangetrokken wordt, er moet dan toch iets van pedaaldruk zijn? Of is er geheel geen pedaaldruk? ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
26-08-2013 22:16 #131399 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic Auto (ont)koppelt niet?!?!?!
Waar woon je? Ik wil best eens komen kijken wat de oorzaak is als het in de buurt van Amersfoort is.

Even brainstormen na lezing van je verhaal en de reacties;

-ligt de gaffel nog steeds goed op het kogelgewricht of kan hij van de kogel geschoten zijn bij montage van de bak?

-is er aan het kogelgewricht versteld/gedraaid?

-als je met de hand de gaffel indrukt in de richting ontkoppelen, bouwt de gaffel dan UITEINDELIJK wel een keer "druk/weerstand" op ?

-ondanks dat je er goed op gelet hebt; áls je koppelingsplaat er verkeerd-om in zit zóu het wel de oorzaak kunnen zijn.Kan je door het gat langs de gaffel nogmaals inspecteren of de plaat goed zit. Op sommige platen is op het hart de tekst "flywheelside" zichtbaar, (die zou je nu natuurlijk niet moeten kunnen lezen...)

-je zou met een draadeind M8 en een paar grote ringen onder de auto kunnen kruipen en de kabel er tijdelijk af gooien. M8 draadeind door gaffel en kabelsteun op bak en dan met vleugelmoer met beleid de gaffel op spanning brengen. Als iemand aan een opgekrikt achterwiel draaid terwijl de auto in z'n versnelling staat zou je kunnen vaststellen óf en wanneer de koppeling vrij komt. Met die lengte-waarde in je achterhoofd kan je dan de kabel terugmonteren en kijken of je slag van de kabel bij volledig ingetrapt pedaal overeenkomt met de waarde van de draadeind-meting.

succes met de klus, groet Jan

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-08-2013 22:25 #131402 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Auto (ont)koppelt niet?!?!?!
Ik heb een half jaar geleden ook met een te lange kabel met nieuwe koppelingset zitten mieren.Ik heb toen een dikke open geslepen moer tussen kabel en gaffel gezet.Toen werkte het goed .Betrof ook 69 Amazon.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-08-2013 23:05 #131407 door Kevin de Leuw
Beantwoord door Kevin de Leuw in topic Auto (ont)koppelt niet?!?!?!
Probeer hem nog eens te stellen, goede kans nadat het vervangen van alles de verstelling anders is.

Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-08-2013 09:47 #131412 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Auto (ont)koppelt niet?!?!?!
Ik denk dat het toplager de boosdoener is.
Uit je verhaal maak ik op dat dit nog niet vervangen is.
Is een onderdeel van een tientje maar de hele handel moet er wel weer onderuit.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-08-2013 12:53 #131421 door Henry van Leusden
Beantwoord door Henry van Leusden in topic Auto (ont)koppelt niet?!?!?!
Ik heb min of meer hetzelfde gehad met onze 69er-combi. De kabel moest komende vanuit Zweden steeds strakker gesteld worden. Ook de gaffel gescheurd. Na het monteren van een nieuwe, had (kreeg) de gaffel te weinig slag om te ontkoppelen. De kabel leek te lang, mogelijk agv een smaller druklager? Ook ik heb door een dikke moer de kabelruimte wat verkleind. Ik ben het met Jan eens dat het het beste lijkt allereerst te kijken of je met de hand wel druk kan voelen als je de gaffel terug duwt. Is dat zo, dan de druk opbouwen en kijken of de boel vrij komt. Zo neen, dan zit het probleem (helaas) dieper. Zo ja, dan is het ook bij jou wellicht te verhelpen door de 'kabelruimte/lengte' te verkleinen.

Amazon Combi 1969, P 1800 1964, Moto Guzzi V700 1970, Constructam Coral I 1971.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Gijs Kirkels (GAST)
  • Offline
  • Expert lid
  • Expert lid
Lees meer
16-06-2017 14:02 #169809 door Gijs Kirkels (GAST)
Beantwoord door Gijs Kirkels (GAST) in topic Auto (ont)koppelt niet?!?!?!

Thijs Schnater schreef : Foto's bij het verhaal.




Wat was het probleem nu?

Graag achteraf ook oorzaak en oplossing melden, alle topic's blijven onafgesloten achter...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.