Amazon IPD Stabilisator achter

• Ruben Schipper
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
12-08-2013 12:59 #130785 door Ruben Schipper
Amazon IPD Stabilisator achter is gemaakt door Ruben Schipper
Hallo Volvo vrienden,

Ik heb inmiddels mijn IPD stabilisator set mogen ontvangen en zit toch met een vraag.

De voorkant geeft natuurlijk geen problemen.
Ik heb wat foto's en filmpjes gezien v.w.b. de montage achter maar op de een of andere manier vind ik het zonde om acht gaten te boren om de verstevigingsplaat met de bijgeleverde bouten en moeren vast te zetten.

Daar ik twee jaar terug op een Techno beurs geweest ben en bij 3M een demonstratie heb gezien van een carrosserie lijm (2 plaatjes op elkaar lijmen met 2 vierkante centimeter oppervlak) en dan pas breken bij 700 kilogram, nee niet de lijm maar het metalen plaatje brak. Kom ik uit op het :idea: om deze platen goed in vorm te kloppen en de bitumen ter plaatse te verwijderen, ontvetten en opruwen en dan.... LIJMEN.

Wie o wie heeft hier zo zijn ideeën over of dit een bruikbare oplossing is

Met vriendelijke groet,
Ruben

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Erik Ciesluk
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
12-08-2013 13:08 #130787 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic Amazon IPD Stabilisator achter
Ik zou 't nooit lijmen, en zeker niet op de manier zoals jij voorstelt. Want door ontvetten en opruwen verwijder je de lak niet, dus is de verbinding net zo sterk als de zwakste schakel: de hechting van de lak op het onderliggende metaal. Dat komt echt niet in de buurt van die 700kg die je noemt.

Als je wilt lijmen moeten de oppervlakken perfect vlak zijn en kaal staal op kaal staal. Aangezien je dat nooit perfect krijgt wordt je verbinding ook niet optimaal en dus heb je geen idee hoeveel kracht het kan hebben. Volgens mij krijg je een mooier en vooral beter/betrouwbaar resultaat door toch maar die gaten te boren.

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

• Kevin de Leuw
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
13-08-2013 00:26 #130827 door Kevin de Leuw
Beantwoord door Kevin de Leuw in topic Amazon IPD Stabilisator achter
zoiets lijmen no thanks, het zal maar begeven in een bocht dan lig je daar in het weiland(in het beste geval)

Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl

• Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
13-08-2013 09:56 #130835 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Amazon IPD Stabilisator achter

"Kevin de Leuw" schreef:
zoiets lijmen no thanks, het zal maar begeven in een bocht dan lig je daar in het weiland(in het beste geval)

Wel erg overdreven, standaard heeft een Amazon ook geen stabilisator aan de achterzijde.

• Rob Vijgenboom
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
13-08-2013 10:12 #130836 door Rob Vijgenboom
Beantwoord door Rob Vijgenboom in topic Amazon IPD Stabilisator achter
@Boele :
Is niet zó overdreven.

Standaard zit er inderdaad geen stabilisator stang, maar heb je hem eenmaal wel dan wen je er ook aan en als ie dan halverwege een bocht los knalt kan ik mij wel voor stellen dat dat heel vervelende consequenties heeft ...... (maar dat denk ik alleen maar, 'k ga het niet uit testen :mrgreen: )

Zou zoiets dus nooit lijmen, met wat voor wonderlijm dan ook niet ....

• Teun van Popta
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
13-08-2013 12:59 #130845 door Teun van Popta
Beantwoord door Teun van Popta in topic Amazon IPD Stabilisator achter
Het punt wordt niet helemaal geraakt heren:

Bij het set zit een verstevigingsplaat. De lol van dit ding is juist om het NIET aan de carrosserie te lassen of te lijmen. De plaat moet aan de interieurzijde komen, dus de gaten zijn obligaat. Een stabilisator die loslaat in een bocht geeft veel kans op een avontuurlijke reis.
Dus gewoon acht keer de boormachine er op en niet over nadenken. Je hoeft de bouten tenslotte niet DOOR de zitting van de achterbank te monteren.

En als het ding zit, bedenkt dan dat bij twee stabi's ook nieuwe bussen en goeie schokbrekers horen anders is alles voor niets.
In ruil krijg je een auto met een veel mooiere wegligging waar meestal nog wel wat fijn afstelwerk aan gedaan moet worden.
Het is ernstig aan te raden om op een zondagochtend om 04:00 op te staan en (bij voorkeur met een nat wegdek) een mooi verkeersplein op te zoeken en eens te kijken wat er gebeurt met jouw auto.

Succes,
Teun

"a restoration is a triumph of vision over economics"

• Ruben Schipper
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
13-08-2013 14:41 #130850 door Ruben Schipper
Beantwoord door Ruben Schipper in topic Amazon IPD Stabilisator achter
Heren allen bedankt voor het meedenken.

We gaan dus toch maar die acht gaten boren. :mrgreen:

Teun: Behalve de stabilisatoren zijn er ook Koni's classic in combinatie met verlaagde veren gemonteerd de Minilites komen volgende week binnen. Het zal nog wel even duren voordat ik s'morgens om 4 uuur op ga staan daar er nog wel het een en ander gedaan moet worden. :lol: . Verder worden de hoofdremcylinder en koppelingcylinder vervangen en natuurlijk de rest van de remmen winkel.

Voortrein moet nog verder gestraald worden en dan electrolytisch laten verzinken en het geheel af maken met een laagje verf en en daarna de Superflex PU bussen monteren.
OP de geflowde Buttkereit 2.2 liter moet de kop weer terug gezet worden. Na 3036km een vast gelopen klep die onder garantie is vervangen. En dan toch nog even het blok voorzien van een nieuw rood jasje (blok heeft 9 jaar stilgestaan) waardoor het nieuwe er een beetje af is.

Overigens heb ik nog een vraagje omtrend de achter swaybar: i.v.m. de verstevigings platen en de betreffende bouten; moet er nog wat aan de achter zitting worden veranderd?

De audio install vordert gestaagd en het is wel eens tijd dat ik daar eens wat foto's van plaats. Van het weekend alles eens aangesloten en getest of alles nog werkte en ik ben dik tevreden over het geluid.

Nu maar gauw weer naar de garage ......anders wordt het een tien jaren project :mrgreen: .

Met vriendelijke groet,
Ruben

• Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
13-08-2013 15:09 #130852 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Amazon IPD Stabilisator achter
Je moet 10 gaten boren!

4 in de hoeken van de platen, twee in het midden voor de bevestiging van de stang zelf. Ik heb het geheel gewoon netjes gemonteerd met tectyl.

• Teun van Popta
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
13-08-2013 20:52 #130861 door Teun van Popta
Beantwoord door Teun van Popta in topic Amazon IPD Stabilisator achter
@Ruben,

Het klinkt erg goed Ruben. Mooi dat je een 2.2 liter blok hebt. Jammer van de klep. Zitten er bronzen (M6) geleiders in?
De achterbank past er gewoon overheen zonder dat je er iets van merkt. Ik heb alleen geen achterbank meer (Rallye-auto) dus persoonlijke ervaring heb ik niet.
Over het vroege opstaan: zeker met het grotere koppel dat de 2.2 je gaat geven zou ik toch adviseren om op zoek te gaan naar een perfecte afstelling van het onderstel.

@Boele,

?? Ik heb alleen de platen (2x4 bouten) en niets in het midden. Kan je meer vertellen?

Teun

"a restoration is a triumph of vision over economics"

• Siang Phoa
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
13-08-2013 23:50 #130871 door Siang Phoa
Beantwoord door Siang Phoa in topic Amazon IPD Stabilisator achter
in de catalogus van IPD uit de jaren '80 die ik heb staat alleen een omschrijving van de bevestigings set, geen plaatje.
Zoals Teun schrijft: boren en bouten. Met het vermogen van een full-house Buttkereit heb je inderdaad een 100% onderstel nodig, maar waarschijnlijk ook een sperdifferentieel om al het vermogen onder alle omstandigheden naar de aangedreven wielen te krijgen.

The all is a question of mind over matter,
but if you do not mind, it does not matter.