achteras conversie

• Joost Buiting (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
15-10-2013 15:35 - 15-10-2013 17:13 #133046 door Joost Buiting (GAST)
Beantwoord door Joost Buiting (GAST) in topic achteras conversie
even buigen.
[img

Uploaded with ImageShack.us

en erop gelast.
[img

de steun voor de panhardstang zit bij een 240-as aan de verkeerde kant, deze heb ik eraf geslepen wat
aangepast en en op de juiste plek erop gelast.
[img

2e probleem is natuurlijk de steek van de wielen en aangezien ik best wel leuke wielen heb met de Amazon steek
heb ik de 240 as aangepast.
Ik heb tussen de originele gaten nieuwe gaten geboord.
[img

en de gaten van de remschijven heb ik ovaal gemaakt zodat ze de steek hebben van de Amazon.
In mijn ogen moet dit kunnen omdat de remschijf aangedrukt word met het wiel tegen de flens.

[img

zie verderop word vervolgd!
Laatst bewerkt 15-10-2013 17:13 door Joost Buiting (GAST).

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Joost Buiting (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
15-10-2013 15:57 - 15-10-2013 17:15 #133047 door Joost Buiting (GAST)
het 3e probleem is de aansluiting van de cardanas deze aansluitflens is bij de Amazon kleiner
Ik heb een verloopring gedraaid die ik in de flens van de achteras gelijmd heb, deze zou ook los kunnen blijven
want hij kan er toch niet tussen uit.
[img

[img

nog even de gaten overnemen.
[img

[img

Een paar steuntjes erop gelast voor de handremkabels.

[img

handremkabel ophangen,
[img

bevestiging handremkabel aan de steun,
[img

Laatst bewerkt 15-10-2013 17:15 door Joost Buiting (GAST).

• Joost Buiting (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
15-10-2013 15:58 #133048 door Joost Buiting (GAST)
Zie hier het resultaat, lekker breed op de wielen en net binnen de spatbord randen.
Het rijd erg lekker, een heel stuk rustiger en de versnellingen zijn een stuk langer geworden.
Remmen gaat goed echter blijft er 1 remklauw hangen en loopt dus aan dit moet ik nog oplossen.

[img

[img

zoals op onderstaande foto was het met de originele achteras, je kunt het verschil goed zien dat het wiel verder naar buiten is gekomen.
Dit zijn overigens dezelfde wielen.
[img

• Joost Buiting (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
15-10-2013 19:24 #133061 door Joost Buiting (GAST)

"Boele Braaksma" schreef:
Joost, wat een fantastische upgrade!!

Ik heb onlangs een sedan-as geruild met een oud type sedan as. Dus ik wil binnenkort ook de ombouw gaan voltooien op de Combi van mijn ouders.

Als ik de as-dikte doorgeef kan jij vast ook zulke steunen voor mij laten laseren? Eventueel weet ik daar zelf ook een adres voor, maar heb geen ontwerp-skills. ;)

Ik heb de tekening dus ik kan ze voor je laseren, wel moet je ze dan nog zelf buigen en de dikke strippen van 10mm op lassen.

• Joost Buiting (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
15-10-2013 19:26 #133062 door Joost Buiting (GAST)

"Rudi Dortangs" schreef:
Hallo Joost,
dat ziet er mooi uit.
De extra gaten zullen wel vanwege de 240 handremkabel zijn.
Ik neem aan dat je gezien hebt dat er nog verdikkingen op moeten op de plek waar de grote rubbers in de draagarmen vastgezet worden.
En wat betreft de kosten: moeten de in de handel zijnde ombouwsets (die natuurlijk niet je 240-aanpassingen hebben) echt zo duur zijn?
groeten, Rudi

de extra gaten zijn inderdaad voor de handremkabel en ik kan ze in ieder geval goedkoper laten maken dan ze op dit moment aangeboden worden.

• Ivo Van Antwerpen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
15-10-2013 22:52 #133069 door Ivo Van Antwerpen
Beantwoord door Ivo Van Antwerpen in topic achteras conversie
Weer een fraai stukje vakmanschap!
Zoals ik hier al eerder vermelde heb ik de steunen van een oude Combi as afgeslepen voor mijn ombouw.
Het handremkabel oog heb ik van de 240 as afgeslepen en ook aan de combi steunen gelast, wel enkel aan de buiten kant (wielzijde), de kunststof hoesjes die daar doorheen gaan heb ik een klein stukje moeten inkorten.
De kabelsteuntjes aan de voorkant heb ik anders opgelost omdat ik de originele kabelklemmen wou hergebruiken en dus niet hoeven te lassen aan de onderkant van de wagen.
Achteraf bekeken zijn pas gemaakte steuntjes eigenlijk wel beter, mogelijk pas ik dat ook nog een keer aan.

De bevestiging voor de phanardstang is ook in de leverbare kits niet inbegrepen, daar moet je dus zelf iets op vinden en dat heb jij mooi gedaan. Ik neem aan dat dit niet voor iedereen zo makkelijk is want die steun staat onder een zeer vreemde hoek schuin in 2 richtingen.

Voor het oplassen van de verdikkingsblokjes onderaan de steunen zou ik opteren om deze los te laten omdat die er toch gewoon tussen gekneld worden en dat maakt het monteren van de as eenvoudiger. Met de blokjes eraan kan je bijna niet anders dan de steunen lichtjes open buigen om ze over de draagarmen heen te krijgen om ze vervolgens weer toe te trekken met de bouten. Ik heb hier op het forum wel ergens gelezen dat het zonder verbuigen zou lukken als je de rubbers in de draagarmen verwijderd en deze als laatste monteert, maar losse blokjes lijken mij een eenvoudige oplossing.

Voor de wielsteek heb ik het geluk dat ik ES voorwielnaven heb gevonden en inmiddels gemonteerd. Hiermee komt ook vooraan het spoor bijna gelijk met achteraan (+30mm voor, +35mm achteraan met 240 as).
Jou oplossing is natuurlijk schitterend, de steekassen moeten er wel uit en het boren is precisiewerk.
Het ovaal maken van de gaten in de schijven werkt maar houdt de naaf de schijf mooi in het center zonder speling? weet ik niet zo van buiten en wel belangrijk.

Nog een leuke tip voor wie een as conversie wil gaan doen:
Het spoor van een P1800 is gelijk aan dat van de amazon sedan/combi.
Het spoor van een 240 is 35mm meer, MAAR een as van een 240 is slechts 5mm breder dan die van een 1800E/ES.
De P1800 heeft namelijk een grotere offset (ET) in de velgen (40 vs 25) waardoor het spoor weer 30mm (40-25 = 15 aan elke kant) kleiner wordt.
Om het spoor voor en achter min of meer gelijk te krijgen kan je op een 240 as achteraan velgen monteren met grotere ET dan vooraan (als je velgen vind met dezelfde look een een groter ET)
OF met ES naven vooraan kan je 4 gelijke velgen met grotere ET plaatsen om weer het originele spoor te benaderen.
Deze laatste optie biedt het voordeel dat er een ruimere keuze is in velgen en dat ook de steek voor en achter weer gelijk is.

Bedenk ook dat hoe groter het spoor vooraan hoe meer de ophanging te verduren krijgt (fusees, lagers, zwaarder sturen ...) In dat opzicht is de oplossing van Joost (verschillend spoor voor/achter) beter. De keerzijde is dat die verhouding idealiter omgekeerd ongelijk zou moeten zijn (vooraan groter spoor) zoals bij bv. de Citroën DS.

Joost, Heb je nog problemen ondervonden met het schuin lopen van de achterste aandrijfas? volgens mij lopen die zowel bij een 240 als bij een standaard amazon altijd licht schuin naar rechts...

• Joost Buiting (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
16-10-2013 17:06 #133081 door Joost Buiting (GAST)
.

"Ivo Van Antwerpen (GAST)" schreef:
Weer een fraai stukje vakmanschap!
Zoals ik hier al eerder vermelde heb ik de steunen van een oude Combi as afgeslepen voor mijn ombouw.
Het handremkabel oog heb ik van de 240 as afgeslepen en ook aan de combi steunen gelast, wel enkel aan de buiten kant (wielzijde), de kunststof hoesjes die daar doorheen gaan heb ik een klein stukje moeten inkorten.
De kabelsteuntjes aan de voorkant heb ik anders opgelost omdat ik de originele kabelklemmen wou hergebruiken en dus niet hoeven te lassen aan de onderkant van de wagen.
Achteraf bekeken zijn pas gemaakte steuntjes eigenlijk wel beter, mogelijk pas ik dat ook nog een keer aan.

De bevestiging voor de phanardstang is ook in de leverbare kits niet inbegrepen, daar moet je dus zelf iets op vinden en dat heb jij mooi gedaan. Ik neem aan dat dit niet voor iedereen zo makkelijk is want die steun staat onder een zeer vreemde hoek schuin in 2 richtingen.

Voor het oplassen van de verdikkingsblokjes onderaan de steunen zou ik opteren om deze los te laten omdat die er toch gewoon tussen gekneld worden en dat maakt het monteren van de as eenvoudiger. Met de blokjes eraan kan je bijna niet anders dan de steunen lichtjes open buigen om ze over de draagarmen heen te krijgen om ze vervolgens weer toe te trekken met de bouten. Ik heb hier op het forum wel ergens gelezen dat het zonder verbuigen zou lukken als je de rubbers in de draagarmen verwijderd en deze als laatste monteert, maar losse blokjes lijken mij een eenvoudige oplossing.

Voor de wielsteek heb ik het geluk dat ik ES voorwielnaven heb gevonden en inmiddels gemonteerd. Hiermee komt ook vooraan het spoor bijna gelijk met achteraan (+30mm voor, +35mm achteraan met 240 as).
Jou oplossing is natuurlijk schitterend, de steekassen moeten er wel uit en het boren is precisiewerk.
Het ovaal maken van de gaten in de schijven werkt maar houdt de naaf de schijf mooi in het center zonder speling? weet ik niet zo van buiten en wel belangrijk.

Nog een leuke tip voor wie een as conversie wil gaan doen:
Het spoor van een P1800 is gelijk aan dat van de amazon sedan/combi.
Het spoor van een 240 is 35mm meer, MAAR een as van een 240 is slechts 5mm breder dan die van een 1800E/ES.
De P1800 heeft namelijk een grotere offset (ET) in de velgen (40 vs 25) waardoor het spoor weer 30mm (40-25 = 15 aan elke kant) kleiner wordt.
Om het spoor voor en achter min of meer gelijk te krijgen kan je op een 240 as achteraan velgen monteren met grotere ET dan vooraan (als je velgen vind met dezelfde look een een groter ET)
OF met ES naven vooraan kan je 4 gelijke velgen met grotere ET plaatsen om weer het originele spoor te benaderen.
Deze laatste optie biedt het voordeel dat er een ruimere keuze is in velgen en dat ook de steek voor en achter weer gelijk is.

Bedenk ook dat hoe groter het spoor vooraan hoe meer de ophanging te verduren krijgt (fusees, lagers, zwaarder sturen ...) In dat opzicht is de oplossing van Joost (verschillend spoor voor/achter) beter. De keerzijde is dat die verhouding idealiter omgekeerd ongelijk zou moeten zijn (vooraan groter spoor) zoals bij bv. de Citroën DS.

Joost, Heb je nog problemen ondervonden met het schuin lopen van de achterste aandrijfas? volgens mij lopen die zowel bij een 240 als bij een standaard amazon altijd licht schuin naar rechts...

Het is inderdaad zo dat als je de draagarm rubber verwijderd dan kan je de arm er zo uit lichten, losse blokjes zou op zich wel kunnen.

De ovale gaten in de remschijven hebben geen invloed op het centreren, het centreren gebeurt door het gat (68mm) wat in het midden zit dit gat past precies over de as.

De cardanas loopt inderdaad wat schuin maar dit heeft verder geen invloed

• Joost Buiting (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
16-10-2013 21:15 #133083 door Joost Buiting (GAST)
Vanavond de aanlopende rem gemaakt.
Ik heb de remklauw gedemonteerd en de stofhoezen verwijderd en 1 voor 1 de plunjers met perslucht eruit geperst.
De boel goed schoongemaakt en weer in elkaar gezet, gewoon met de "oude" afdichtings ringen.
De plunjers gaan weer heel gemakkelijk in en uit en de rem loopt ook niet meer aan, over een paar dagen nog even inspecteren op lekkages.

Meteen even lekker test wezen rijden en hij loopt echt een stuk lekkerder, bij 100km/h 2600rpm en bij 120km/h 3100rpm.
Ik heb er wel een M47 onder zitten dus ik heb een 5e versnelling.

• Gideon Los
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
16-10-2013 22:55 #133086 door Gideon Los
Beantwoord door Gideon Los in topic achteras conversie

"Joost Buiting" schreef:
Meteen even lekker test wezen rijden en hij loopt echt een stuk lekkerder, bij 100km/h 2600rpm en bij 120km/h 3100rpm.

Dit is dus in combinatie met de 3.73 240-achteras? Het zal wel een flinke verbetering zijn ten opzichte van het origineel. minder toeren, minder herrie en ook nog een zuiniger verbruik. De 3 cm bredere achteras van de 240 ,valt dat erg op bij bv een keuring?

Ik ben zelf ook zoiets van plan voor mijn 1970-er amazon sedan. Alleen wil ik er dan een 3.32 240-achteras onder bouwen. Zou het uitmaken om voor de ombouw een sedan- of combi 240 achteras te gebruiken. Uiteindelijk slijp ik de bevestigings punten van de 240-as eraf, dus het zal denk ik niet uitmaken?

Leuk om te lezen hier hoe je dit gedaan hebt.

P1800S, P1800ES, Matra Murena

• Joost Buiting (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
16-10-2013 23:06 #133087 door Joost Buiting (GAST)

"Gideon Los" schreef:

"Joost Buiting" schreef:

Dit is dus in combinatie met de 3.73 240-achteras? Het zal wel een flinke verbetering zijn ten opzichte van het origineel. minder toeren, minder herrie en ook nog een zuiniger verbruik. De 3 cm bredere achteras van de 240 ,valt dat erg op bij bv een keuring?

Ik ben zelf ook zoiets van plan voor mijn 1970-er amazon sedan. Alleen wil ik er dan een 3.32 240-achteras onder bouwen. Zou het uitmaken om voor de ombouw een sedan- of combi 240 achteras te gebruiken. Uiteindelijk slijp ik de bevestigings punten van de 240-as eraf, dus het zal denk ik niet uitmaken?

Leuk om te lezen hier hoe je dit gedaan hebt.

een overbrenging van 3,32 is wel weinig je draait dan met nog minder toeren dan bij mij!
Nee hoor het zal geen keurmeester opvallen dat de as iets breder is.
Een 240-as van een sedan of een combi maakt niet uit alleen de overbrengverhouding is anders, ik geloof dat een combi as een overbrengverhouding heeft van 1:4,10.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD