D of J type overdrive?

• Rudi
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
05-08-2013 12:16 #130571 door Rudi
Beantwoord door Rudi in topic D of J type overdrive?
Of een andere achteras(flens) en je nieuwe combinatie of de bak van je J-type repareren en je oude combinatie.
De achteruit zit in de bak zelf en niet in je overdrive en die delen zijn zelfs hetzelfde in de M40 4-bak, dus je zou ook gewoon je achteruitversnelling kunnen repareren.
succes, Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Carlo Kooltjes
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
06-08-2013 11:26 #130601 door Carlo Kooltjes
Beantwoord door Carlo Kooltjes in topic D of J type overdrive?
Oke mij is nu duidelijk met wat speurwerk.

Ik gelezen dat de D-overdrive van een B18 komt.
Een J-overdrive met een dikere as op een B20 geplaatst wordt vanwege de grotere krachten.

Duidelijk dus ik ga de BAk reviseren.

Gr Carlo

• Carlo Kooltjes
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
06-08-2013 23:28 #130622 door Carlo Kooltjes
Beantwoord door Carlo Kooltjes in topic D of J type overdrive?
Nu ik de Versnellings bak ga bekijken wat de achteruit probleem is maar.........?

De J-Overdrive heb ik een trek schakelaar met lampje maar is dit orgineel.
Mijn info is dat er een schakelaar aan het stuur met een relais en en lampje op dashbord.

Maar ik heb geen relais er tussen zitten, kan dit kwaat???

Wie kan mij helpen aan een relais en overdrive schakelaar met lampje??

MVG CArlo

• Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
07-08-2013 00:45 #130626 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic D of J type overdrive?
Beste Carlo, ik heb ook een schakelaar aan het stuur zonder relais, gaat goed geen probleem mee.
Echter als ik het schema van de 140 bekijk zit er een relais tussen en is de overdrive separaat afgezekerd.
Het schema van de amazone heb ik geen OD op kunnen bekennen (olyslager boekje).
Ik heb op mijn overdrive geen lampje op het dashbord waar zou dat moeten zitten als je een overdrive heb op een amazone?

m.vr.gr.

Johan Geers

• Rob Vijgenboom
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
07-08-2013 12:21 #130630 door Rob Vijgenboom
Beantwoord door Rob Vijgenboom in topic D of J type overdrive?
Carlo,

Als je nu toch aan de slag gaat met de electra van de overdrive, maak er dan gelijk een zgn 'afvalschakeling' van. Die zorgt ervoor dat als je terugschakelt vanuit z'n 4, de overdrive automatisch uitgeschakeld wordt; daardoor kan ie dus nooit per ongeluk nog ingeschakeld zijn als je in z'n achteruit schakelt, waardoor schade zou kunnen ontstaan.

De schakeling is langgeleden in het V44 clubblad gepubliceerd en staat ook op de club CD-ROM :

Bijlagen:

• Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
07-08-2013 13:57 #130632 door Johan Geers (GAST)
Beste Carlo, je zou bovenop nog de achteruitrijschakelaar d.m.v. een relais kunnen interlocken met de soloniod van de overdrive, moch het ene niet werken heb je altijd nog achteruitrijschakelaar die de solonoid uitschakeld.

succes

Johan Geers

• Niek de Boer
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
07-08-2013 16:29 #130638 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic D of J type overdrive?
Rob,

Een overdrive die op de originele manier is aangesloten op een Amazon,kan nooit aanstaan,wanneer je achteruit rijdt.

Op het deksel van de bak zit een schakelaar die de draad die het solenoïde van de overdrive verbindt met het overdrive relais .Deze schakelaar geeft de spanning alleen naar het solenoïde van de overdrive door als de versnellingsbak in 4 staat.

Wanneer je de schakelaar op de bak omzeilt door de draden door te verbinden ( bijvoorbeeld omdat die schakelaar stuk is ),werkt de overdrive in alle versnellingen,dus ook in achteruit.Op het moment dat je in die situatie achteruit rijdt (een paar meter is genoeg) raakt de overdrive vrijwel onherstelbaar beschadigd.

Wanneer alles op de originele wijze is aangesloten en je schakelt van 4 met overdrive aan naar 3 of lager en je vergeet de bedieniningsschakelaar van de overdrive in de uitstand te zetten en je hebt niet in de gaten dat je bedieningsschakelaar op aan staat ( het lampje blijft dan ook branden), zal de overdrive zodra je weer opschakelt naar 4 meteen gaan werken.Dat is onprettig.Je went er snel aan, de schakelaar bij terugschakelen van 4 naar 3 uit te zetten.Vergeten is wel te voorkomen met een speciaal afvalrelais,maar origineel is dit niet.

De overdrive schakelaar hoort op het stuurkapje aan de rechterkant te zitten.Ze zijn weer nieuw te koop.Het kleine rode lampje hoort tussen de aansteker en de schakelaar voor de fan te zitten .Niet op dezelfde lijn maar iets hoger.Het beste is de overdrive met een relais aan te sluiten.

• Rob Vijgenboom
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
07-08-2013 18:00 #130642 door Rob Vijgenboom
Beantwoord door Rob Vijgenboom in topic D of J type overdrive?
Niek,

Dat wist ik niet !

Dan was de bedrading bij de mijne dus niet origineel aangesloten, want daar bleef de overdrive wel ingeschakeld.
(En dus toen ik de auto pas had 10 jaar terug gelijk een keer vergeten - dat gaf een heel bijzonder geluid toen ik daarna 1 meter achteruit reed :shock: gelukkig geen schade, want hij doet het nog steeds prima).

De afvalschakeling is echter wel comfortabel - een handeling minder, en je hoeft niet na te denken : altijd prettig voor luie mensen ! Ook tijdelijk terugschakelen is simpel : van 4 + overdrive zet je hem even in z'n vrij en dan weer terug naar 4.

De schakelaar zit bij mij gewoon op de originele plaats, maar is nu een 'toggle' schakelaar ipv een aan/uit schakelaar. Dus als de overdrive ingeschakeld is (door even kort naar beneden te bewegen) blijft de bedieningsarm daarna omhoog staan.

Doordat ik originele bedieningsarmpje overgezet hebt, ziet het er verder identiek uit. (Het inwendige deel van de schakelaar ziet er ook identiek uit, maar dat zit sowieso verborgen achter het stuurkapje).

Lampje bij mij is wel groen - dat mag dan wel niet origineel zijn, maar een rood lampje betekent voor mij dat er iets niet helemaal goed is .......

• Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
08-08-2013 00:59 #130650 door Johan Geers (GAST)
Beste Niek, heb jij een foto of waar kan ik een foto vinden waar het lampje exact zit van de overdrive en hoe ziet het eruit?
Bij het 140 schema is het lampje op de schakelaar/relais aangesloten het zegt dus of de schakelaar in overdrive staat of niet.
Is dit bij de amazone ook zo, of is het lampje paralel aan de solonoid aangsloten?

alvast bedankt

m.vr.gr.

Johan Geers

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD