D of J type overdrive?

• Ruben Schipper
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
01-07-2013 14:47 #129264 door Ruben Schipper
D of J type overdrive? is gemaakt door Ruben Schipper
Hallo allen,

Daar de amazon motor over de nodige PK's beschikt wil ik graag de J overdrive gaan gebruiken.
Ik heb hier twee overdrives liggen maar ik wil graag weten of een van de twee een J overdrive is.

De overdrive met JM op de flens ziet er van binnen nog nieuw uit met een dikke voering op het koppelingshuis.

Met vriendelijke groet,
Ruben

Bijlagen:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Rob Spoon
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
01-07-2013 15:04 #129268 door Rob Spoon
Beantwoord door Rob Spoon in topic D of J type overdrive?
Die met JM op de flens is een D, met de schakelpook-overbrenging van een 1800.

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

• Rudi
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
01-07-2013 16:27 - 02-07-2013 09:23 #129272 door Rudi
Beantwoord door Rudi in topic D of J type overdrive?
Hallo Ruben,

Bovenste foto: D-type, deksel P1800 of latere 140 serie met korte pook (deksels echter makkelijk uitwisselbaar).
Onderste foto links is toch dezelfde als bovenste foto (?)

Onderste foto rechts: deksel amazon of eerdere 140 serie met lange pook. Zo niet goed te zien of D-Type of J-Type: als de overdrive (zie vooral onderkant) en solenoide er hetzelfde als op eerste foto uitzien: ook D-Type; als de overdrive en solenoide er anders uitzien (eventueel foto plaatsen): J-Type. Wat wel te zien is: de bak zelf is eigenlijk geen M41 bak maar een M40, de vulplug zit te laag (zoals bij een M40, dus geen originele combinatie/omgebouwd): hierdoor is het juiste oliepeil alleen maar te bereiken door alle olie uit de bak én de overdrive te laten lopen en daarna de juiste hoeveelheid voor de combinatie door de schakelpookopening te vullen (bij de andere denk ik te kunnen zien dat de vulplug op de juiste plek zit, daar dan gewoon te vullen tot de olie tot aan de vulplugopeningsrand staat, dus oliestand daar ook goed te controleren). Tevens is het deksel een gewoon M40 deksel en mist bij deze daardoor de schakelaar die nodig is om ervoor te zorgen dat de overdrive alleen in de 4e versnelling werkt (vooral belangrijk om ervoor te zorgen dat hij niet in de achteruitversnelling ingeschakeld kan worden, dan kun je je overdrive weggooien), schakelaar met wat moeite te plaatsen na schroefdraad tappen, maar met een beetje pech is de hele bak (behalve de uitgaande as) een M40 en mist ook de nok op de schakelstang die de schakelaar moet bedienen. Bij het andere deksel zie ik deze schakelaar overigens ook niet (wel de cirkel waar hij hoort te zitten), dus naar mijn mening ook geen M41-deksel.

Bij de D-Types even controleren wat voor een km-teller tandwieltje erin zit: als het een zwart fijnvertand is heb je een overdrive van een P1800, daar passen door een ander wormwiel in de overdrive geen andere tandwieltjes in waardoor je geen juist tandwieltje voor je amazon km-teller kan plaatsen (daardoor dus geen juiste snelheidsaangave middels de tandwieltjes in je amazon te bereiken).

Aanvulling:
als ik het nu nog eens bekijk: het zijn volgens mij allebei D-types, dan zou ik die met de juiste bak (bovenste foto) nemen als er niets is dat het nemen van deze tegenspreekt (b.v. verkeerde km-tandwieltjes als die bij deze niet het juiste type zijn maar bij de ander wel, om de worm te verwisselen moet de overdrive gedemonteerd worden of de hele overdrive wisselen).

succes, Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Laatst bewerkt 02-07-2013 09:23 door Rudi.

• Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
01-07-2013 16:30 #129273 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic D of J type overdrive?
Op die andere bak (achterste op de onderste foto) zit niet het juiste deksel. De schakelaar die "voelt" of de bak in z'n vier staat ontbreekt. Gevolg hiervan is dat de OD ook in z'n achteruit aan kan staan en dan is hij in een mum van tijd stuk.
Dit deksel wat nu ook op marktplaats te koop staat hoort erop

Echter de schakelaar lijkt een nokje te missen om een draad op aan te sluiten. Kreeg helaas geen antwoord van de verkoper op mijn vraag of ik dat goed zie.

Zie op mijn site een voorbeeld van een J-type OD

• Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
03-07-2013 23:21 #129387 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic D of J type overdrive?
Het enige voordeel van de D-types dat hij iets meer vertraging geeft, verder is de J-type in alle opzichten de betere.
Op de Amazon is tot en met '68 de D-type gebruikt, dus ook op de 12GT , in combinatie met de B18B.
Daarna de B20B met de J-type geleverd, te herkennen aan een groter huis en niet zo'n taps toelopend huis als de D-type.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

• 02114-dummy
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
04-07-2013 12:53 #129409 door 02114-dummy
Beantwoord door 02114-dummy in topic D of J type overdrive?
De solenoids van een D en J type verschillen ook.
J type heeft volgens een solenoid die je erin draait terwijl het bij een D type met boutjes wordt vastgezet.

Volvo XC70, T5, aut, 2016, USA import,
Volvo Amazon Kombi P221 1965, B18, M41(Verkocht mei-2023),

• Ruben Schipper
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
04-07-2013 20:35 #129433 door Ruben Schipper
Beantwoord door Ruben Schipper in topic D of J type overdrive?
Allemaal vriendelijk dank voor de informatie.

Deze drives gaan het dus niet worden. Tegen de tijd dat er weer wat gespaard is maar eens kijken voor een J overdrive dus.
Eerst maar eens verder met stralen , verzinken en de voortrein weer opbouwen met PU bussen.

Met vriendelijke groet,
Ruben

• Carlo Kooltjes
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
03-08-2013 22:19 #130538 door Carlo Kooltjes
Beantwoord door Carlo Kooltjes in topic D of J type overdrive?
Oke weer wat geleert maar nu kom ik ook wat tegen.
De J overdrive heeft ook een grotere aansluitflens dan de D overdrive.

Bij mij zit een J overdrive eronder ( niet standart geleverd van de fabriek) maar de as heeft aan bijde kanten een grote flens.

Maarnu wil ik naar een D overdrive en kom er achter dat de vlens van deze kleiner is.

Nu heb ik ook de as die daar bij hoorden alleen heb ik nu dat de cardan nog een grote flens heeft.

Wat kan ik daar aan doen???

Moet ik wel naar een D-overdrive?

KAn ik een flens aanpassen aan de as??

Ik hoor graag.

Gr CArlo

• Rudi
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
04-08-2013 00:04 #130541 door Rudi
Beantwoord door Rudi in topic D of J type overdrive?
Hallo Carlo,
het J-type is er met grote en kleine flens, het D-type alleen met de kleine (en nog een oude aparte versie).
Je dikke aandrijfas is dus ook niet met een andere overdriveflens aan een D-type te passen omdat er hiervoor geen grote flens bestaat (je J-type flens past niet op je D-type).
Als je de dunne aandrijfas van het D-type plaatst moet je de grote flens van je achteras vervangen voor een kleine. Hiervoor moet je weten welk type achteras je hebt (flensvertanding anders), waarschijnlijk een Spicer type 30 (asbuizen ongeveer 64 mm dik) omdat er voor het oudere type 27 zo ver ik weet geen grote flensen bestaan. Dus je moet dan op zoek gaan naar een kleine flens van een Spicer type 30 achteras (dit nummer is ook op de rechter rib van het differentieelhuis meegegoten).
Verder moet je er aan denken dat de dikke as grotere kruiskoppelingen heeft om het grotere vermogen beter te verdragen, dus een hoog vermogen op een dunne as geeft een sneller verslijten van de kruiskoppelingen.
Waarom wil je eigenlijk van een J naar een D? Normaal wil men dat andersom.
succes, Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

• Carlo Kooltjes
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
04-08-2013 14:05 #130555 door Carlo Kooltjes
Beantwoord door Carlo Kooltjes in topic D of J type overdrive?
he Rudi, die vraag had ik al verwacht.

Ik heb een reserve blok gekocht met bak en overdrive en as uit een 144 1970 oud type, heb blok liep nog, en is dus orgineel bij elkaar en na controle van motor type komt deze uit een 142 of 1244 of 145, prima.

Ik heb nu het onderblok in mijn 145 zitten en het loopt maar nog met de J- overdrive omdat ik toen 3 weken geleden nog niet de as had.
Nu wel maar de achteras is dus met een grote flens en ik kan nog de achteras aanschaffen maar weer meer werk.

De J-overdrive is de achteruit niet goed hij valt er steeds uit.

Dus dacht ik orgineel te blijven en alles om te zetten zodat alles bij elkaar te houden.

Daarom dus.

Heb je tips??

GR CArlo

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD