m41 versnellingsbak+vragen.
- oDYLANo De Krijger
- Junior lid
-
ik zou graag een overdrive op mijn amazon installeren..
Nu kom ik onlangs bij een vriend in de garage, zegt hij dat hij nog een overdrive en versnellingsbak liggen heeft van volvo.
Ik heb vlug eens gekeken maar ik heb nog niet gezien welk type versnellingsbak het is.. de m41 of m46..
De overdrive is allesinds een J-type..
Een volgende vraag is : als het een m41 bak zou zijn,kan je dan gewoon je tandwielen gebruiken van je m40? Voor het geval er tandwielen van de m41 kapot zouden zijn?
Zijn er nog onderdelen waar ik moet op lette ofzo?
Alvast bedankt
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
zie oudevolvo.nl/volvo/handige-infor ... ingen.html
Tandwielen van de M41 is nou niet het eerste wat stuk gaat denk ik.
Als de tandwielen al stuk zijn, zou ik de hele bak links laten liggen.
Eenmaal uitgebouwd is de bak + overdrive lastig te testen.
Zie ook het recente topic onderhoud / weetjes / aktiepunten overdrive amazon
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Dus een sl;echte M41 is gemakkelijk te reviseren met eengoede M40, dat was denk ik je vraag.
Als je een foto van de bak plaatst kunnen we je zo vertellen waar het om gaat, je hebt M41 met D-type of J type OD
De-zeldzame M410 met J type overdrive deze zijn wat groter en robuuster en kun je zo herkennen doordat op de zijkant 'VOLVO 'staat geschreven.
De latere M46 bakken voor de 200 serie, uitgevoerd ook met een J-type OD
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
- oDYLANo De Krijger
- Junior lid
-
Binnekort ga ik nog eens langs voor de bak+overdrive nogmaals goed te bekijken, dan zal ik terwijl nog wat foto's ervan nemen.
Met vriendelijke groeten.
- oDYLANo De Krijger
- Junior lid
-
Foto's zijn blijkbaar groter dan 800 pixels dus ik kan ze hier niet opzetten.
dit is de link naar de foto's : s1251.beta.photobucket.com/user/ ... r/library/
dit is waarschijnlijk geen m41? de overdrive ziet er anders uit..
Iemand die van iets meer weet?
Alvast bedankt.
De overdrive is een J-type en is hetzelfde als die achter een M41.
De bak in kwestie is een M46 en past niet (zondermeer) in een Amazon. Om de M46 in te bouwen heb je een ander koppelingshuis nodig en moet je tunnel en pook worden aangepast.
Zie ook www.oudevolvo.nl/volvo/handige-i ... drive.html
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
- oDYLANo De Krijger
- Junior lid
-
"Lars Rengersen" schreef:
Hierbij een plaatje (te verkrijgen via share en dan kiezen voor aanklikbare tumbnail)
![]()
De overdrive is een J-type en is hetzelfde als die achter een M41.
De bak in kwestie is een M46 en past niet (zondermeer) in een Amazon. Om de M46 in te bouwen heb je een ander koppelingshuis nodig en moet je tunnel en pook worden aangepast.
Zie ook www.oudevolvo.nl/volvo/handige-i ... drive.html
Lars, man, al weer bedankt voor de hulp

bij de m41 is het ook een ander tussen stuk zie ik (tussen de boite en de overdrive).?
Morgen ga ik eens naar de volvo garage.. Ik dacht daar 2 m41 boites te zien hebben, maar dan wel van een p1800.
Het waren boites met zo een groot aluminium schakelmechanisme, voor de korte schakelpook..
Zijn er nog volvo-modellen gemaakt met zo'n boites met een groot schakelmechanisme, anders vrees ik er terug voor.. het zou mooi zijn.. Dat p 1800 model is wel niet zo moeilijk in te bouwen denk ik? Tunnel veranderen?
Heeft er trouwens nog iemand serie nummer van de m41 bak. Dan kan ik gelijk kijken als het de goede is
Alvast bedankt.
Wel kun je dan nog met en zonder mechanische telleraandrijving hebben. Al weet ik niet zeker of een J-type op een 240 dat altijd heeft en het P-type pas soms niet meer.
Een M41 in een 140 en P1800 heeft inderdaad een ander deksel en andere pook.
Het deksel is echter vrij makkelijk uit te wisselen.
Je kunt zelfs het deksel van je huidige M40 hergebruiken mits je er een schakelaar voor detectie of de bak in z'n vier staat erin zet.
Zie ook het topic M41 deksel van Alfriedel (die hopelijk nog laat weten of het draad inderdaad M16 is)
- oDYLANo De Krijger
- Junior lid
-
"Lars Rengersen" schreef:
Klopt, de tussenflens is dan ook anders. Dit is het deel wat hetzelfde is:
Wel kun je dan nog met en zonder mechanische telleraandrijving hebben. Al weet ik niet zeker of een J-type op een 240 dat altijd heeft en het P-type pas soms niet meer.
Een M41 in een 140 en P1800 heeft inderdaad een ander deksel en andere pook.
Het deksel is echter vrij makkelijk uit te wisselen.
Je kunt zelfs het deksel van je huidige M40 hergebruiken mits je er een schakelaar voor detectie of de bak in z'n vier staat erin zet.
Zie ook het topic M41 deksel van Alfriedel (die hopelijk nog laat weten of het draad inderdaad M16 is)
Kan het zijn dat de m410 ook zo'n groot schakelmechanisme heeft?
En is het mogelijk om de m41 bak duidelijk te herkennen aan een bepaald onderdeel?
Zie www.oudevolvo.nl/volvo/handige-i ... drive.html
Let er daarbij wel op dat je een exemplaar met een koppelingshuis voor een B20 hebt.
Die zat één modeljaar op de 1800E en is dus relatief zeldzaam.
Meestal zie je ze met B30 koppelingshuis (uit de 164).
Het typenummer staat op een plaatje onderop de bak (ter hoogte van bevestiging bakrubber).