snelheidsmeter calibreren

• Teun van Popta
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
29-09-2012 20:13 #118319 door Teun van Popta
Beantwoord door Teun van Popta in topic snelheidsmeter calibreren
Ook in de laat sixties en begin '70er jaren zijn er rallye-conversies geweest met ronde klokken. Vrij veel zelf.
Je kan nog steeds van VDO (of Stack) instrumenten krijgen die conform deze periode zijn. Ze geven je dezelfde informatie en het ziet er super uit.
Overigens is het verkrijgen van zeldzame onderdelen nog steeds niet onmogelijk. Alleen is wachten op een aanbieding op marktplaats, of welke site dan ook, niet de weg.

Teun

"a restoration is a triumph of vision over economics"

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
29-09-2012 20:56 #118321 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic snelheidsmeter calibreren
Geen eBay APP ID en/of Cert ID ingesteld in Kunena configuratie

"Siang Phoa" schreef:
Zie maar eens aan een origineel R-Sport Amazon instrumentenpaneel te komen, dat lukt je niet meer.

Als je er half april voldoende meer dan 802 euro voor over had gehad, dan was je de hoogste bieder op eBay

Nog meer leuke plaatjes van mooi spul (ook zelfbouw) op
www.volvoracing.de/ausstattung/einbauinstrumente

Bijlagen:

• Kevin de Leuw
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
29-09-2012 23:54 #118333 door Kevin de Leuw
Beantwoord door Kevin de Leuw in topic snelheidsmeter calibreren
Lijkt me niet orgineel.
Orgineel zou het alluminium plaatje beter geconstrueerd zijn dat het niet zo snel krom zou kunnen gaan en er een printplaat achter zitten lijkt mij dan.

Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl

• Ronald Damme (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
30-09-2012 00:23 #118336 door Ronald Damme (GAST)
Beantwoord door Ronald Damme (GAST) in topic snelheidsmeter calibreren
@ kevin, printplaat in de 60er jaren?

verklaart wel waarom er nu ook automatische vergrendeling op mijn amazon zit.

• Teun van Popta
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
30-09-2012 12:16 #118344 door Teun van Popta
Dit is inderdaad het mooiste set dat te krijgen is. Hier ontbreekt alleen nog de belangrijkste meter, te weten die voor de oliedruk. Nu is het lastig als je in een volle drift zit om ook op de meters te letten, dus veel rallyrijders vertrouwden op een giga waarschuwingslamp op het dashboard. Later kwam er een R-Sport set dat in de 200-serie zat.
Het set is origineel VDO en de productie werd gestart in 1969, dus kunnen ze in een Amazon gebruikt worden. (werden dat ook)
De prijs voor het Ebay-set dat uit een 100 of 200-serie komt is absurd te noemen. Ik heb me er stuk naar moeten zoeken en veel telefoontjes naar diverse uithoeken van de planeet moeten doen en tenslotte vindt je ze uiteindelijk op een zolder in Rotterdam voor een derde van de bovengenoemde prijs en dat was inclusief de oliedrukmeter.
Onderdelenprijzen vallen helaas onder het hoofdstuk "wat de gek er voor geeft" en helaas bederft veel geld de markt.
Nu is het ook zo (wat is origineel?) dat er firma's zijn (van Putten in Rotterdam, Harald Paal in Stuttgart) die wijzerplaten voor je kunnen maken en zonder meer in staat zijn om zo'n meter perfect na te maken van een normale VDO uit die tijd (en die worden je nagesmeten).
Het zoeken blijft voor mij één van de leukste zaken van het hebben van een old-timer en bij de Amazon werd dit anderhalf jaar geleden een absolute uitdaging die enorm veel voldoening heeft gegeven.
Voor geinteresseerden in de 200-serie rally-auto's: ik heb nog een .pdf van een Engelstalige catalogus van Rsport-artikelen waar ook veel voor de B18/20 in staat. Stuur me even een PB'tje of mail naar v.popt@mac.com (liever) en hij komt jouw kant op.

Teun

Bijlage dash-1.jpeg niet gevonden

Bijlage dash-2.jpeg niet gevonden

Bijlage dash-rsport.jpeg niet gevonden

Bijlagen:

• Teun van Popta
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
30-09-2012 12:21 #118345 door Teun van Popta
Sorry, er viel een letter weg. Mijn email: v.popta@mac.com .
Overigens heb ik mij wel schuldig gemaakt aan het off-topic-spook.
En Ronald wil ik nog complimenteren met de mooie research naar de werking van de snelheidsmeter!

Teun

• Erik Ciesluk
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
01-10-2012 12:50 #118404 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic snelheidsmeter calibreren

"Teun van Popta" schreef:
Sorry, er viel een letter weg. Mijn email: v.popta@mac.com .
Overigens heb ik mij wel schuldig gemaakt aan het off-topic-spook.
En Ronald wil ik nog complimenteren met de mooie research naar de werking van de snelheidsmeter!

Teun

Past hier mooi in 't rijtje foto's van dashboards: (maar verder een beetje off-topic)
gespot @ nationaal oldtimerfestival '12, een gele Combi met iets sportievere B20, achteras van 140 of 240, 1800ES voorwielnaven en dit 'rally-dashboard'. De meters komen uit 'een' Volvo, als je goed kijkt zie je links op de toerenteller de tekst Volvo staan. Interessante auto..

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Bijlagen:

• Ronald Damme (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
26-05-2013 12:49 #127934 door Ronald Damme (GAST)
Het heeft even geduurd maar....

met dank aan Huke Basart voor het leveren van een elektromotor en oude kilometertellerkabel en "Zon" voor het ter beschikking stellen van een extra kilometerteller voor te "prutsen"

heb ik dan nu eindelijk een regelbare "calibreer-tool"

Hoe werkt het, via een arduino bordje kan ik het toerental regelen. Het was de bedoeling dat ik via het zelfde bordje het toerental ook kon meten en zo de werkelijke snelheid op een beeldscherm kon weergeven.

Helaas geeft de motor teveel piekspanningen (die mijn meting met 50% beinvloed) die ik na er lang aan geprutst te hebben niet uit kan krijgen. Dus het toerental meet ik met een 2e arduino bord en deze geeft het weer op een scherm.

ik kan varieëren kwa snelheid tussen 0-140km/h.

Binnenkort wordt het hoogtijd om mijn eigen kilometer teller eruit te bouwen en de snelheid eens goed af te regelen.
Nogmaals deze tool werkt alleen als de afgelegde afstand wel klopt.

• Ronald Damme (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
26-05-2013 13:33 #127937 door Ronald Damme (GAST)
Mocht iemand graag proefkonijn willen spelen:

Als je langskomt (omg; Roosendaal) of hem opstuurt dan graag met een gedemonteerde chromen kap. Ik wil niet het risico lopen dat ik die beschadigd.

kosten: verzendkosten voor het terugsturen.

• 02114-dummy
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
27-05-2013 20:35 #127988 door 02114-dummy
Beantwoord door 02114-dummy in topic snelheidsmeter calibreren
Ronald, ik wil graag een keer gebruik maken van de kalibratie tool.
Alleen weet ik nog niet wanneer ik tellerblok er weer uit ga halen, kan wel na de zomer worden.
Laat het je bij gelegenheid wel weten

Volvo XC70, T5, aut, 2016, USA import,
Volvo Amazon Kombi P221 1965, B18, M41(Verkocht mei-2023),

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD