- Berichten: 884
snelheidsmeter calibreren
- Ronald Damme (GAST)
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
27-09-2012 22:36 #118276
door Ronald Damme (GAST)
snelheidsmeter calibreren is gemaakt door Ronald Damme (GAST)
Zoals velen amazon rijders, geeft ook mijn snelheidsmeter niet de juiste snelheid aan. Maar hij geeft wel de juiste afstand aan. Op een rit van 200 km geeft mijn dagteller 2 km minder aan dan de tomtom. Dus dat mag geen naam hebben.
Ook heb ik vandaag via marktplaats mijn gekochte service manuals ontvangen.
Bij het doorlezen van deze manuals, viel mijn aandacht toch op deel 7: instruments and heater system. Hier staat ook een gedeelte in over de snelheidsmeter. Er staat in het boek dat de snelheidsmeter alleen afgesteld mag worden door een VDO authorized workshop. Dus hij is te calibreren! Maar er staat niet bij hoe.
Na het stukje herhaaldelijk door te lezen en nog wat andere bladzijdes te lezen. Blijkt het dat onze snelheidsmeters van de Eddy Current types te zijn.
nu is het tijd voor wat Google werk.
Kort samengevat werkt een dergelijke "Eddy current"meter door het draaien van een magneet die door de vernsellingsbak wordt aangedreven. Die magneet moet de veerkracht overwinnen en zo geeft deze de snelheid aan.
Mooie foto's van de magneet en de veer zijn te vinden in dit topic: www.volvokv.nl/forum/viewtopic.php?f=141&t=18507
Na wat verder gezocht te hebben, kwam ik uit op een how to site. www.veloce.se/558a09e9-1ea3-4dae-bcbd-5855532b3ed7-29.html
Die verklaarde dat in de loop der tijd de naaldlagertjes uitslijten en zo de afstand tot de magneet groter/ kleiner wordt. Hierdoor verandert onder andere de wrijvingskracht en vermeerdert/ verminder de kracht die de magneet op de ronde buis uitvoert.
Deze site gaf ook aan dat vaak bij veel tellers de weerstand op het naaldje verandert kan worden en zo de snelheidsuitlezing beïnvloed kan worden.
Ik heb ooit eens een donordashboard gekocht en hier zat een teller in. Deze zojuist even opengemaakt en gekeken of ik de weerstand kon veranderen. Dit bleek zeer makkelijk uit te voeren. Na wat te prutsen zag ik zelfs meteen effect op de telleruitslag wanneer ik met mijn vingers een zwiep gaf aan het gedeelte waar de tellerkabel op word aangesloten. Dit geeft ook aan dat deze instelling zeer nauw luistert.
hier mijn donor teller, na het verwijderen van de chromen kap:
na het verwijderen van de schaalverdeling:
na het verwijder van de "aanwijspijl" zie je de rol zitten:
Het gaat om dit gedeelte, het goudkleurige zorgt ervoor dat de meter niet terug kan slaan naar nul. Daaronder zit het bevestiginsmechanisme voor de naald. Deze dient opnieuw afgesteld te worden. Je kan de positie van de veer ook iets veranderen. Het bevestiginsgedeelte van de veer is verschuifbaar.
Hier heb ik het aanslagijzer verwijderd, voor een duidelijkere weergave van de afstelmogelijkheden. Ook zie je hier goed de contra veer zitten.
Als je het naaldlager strakker (of veer positie veranderd) zet tegen de rol zal hij zwaarder lopen en zo een lagere snelheid geven en andersom.
Er staat in de planning om ooit een calibreer tool te maken om de tellerbak op de werktafel netjes af te kunnen stellen, dmv een kilometertellertje en een electromotor.
Volgens de service manual, dient de kabel 0,63 omwenteling te maken per afgelegde meter. Dit dient ook achterin op de tellerbehuizing zijn ingeslagen. Bij mijn donorteller is dit W=0,64
Ook heb ik vandaag via marktplaats mijn gekochte service manuals ontvangen.
Bij het doorlezen van deze manuals, viel mijn aandacht toch op deel 7: instruments and heater system. Hier staat ook een gedeelte in over de snelheidsmeter. Er staat in het boek dat de snelheidsmeter alleen afgesteld mag worden door een VDO authorized workshop. Dus hij is te calibreren! Maar er staat niet bij hoe.
Na het stukje herhaaldelijk door te lezen en nog wat andere bladzijdes te lezen. Blijkt het dat onze snelheidsmeters van de Eddy Current types te zijn.
nu is het tijd voor wat Google werk.
Kort samengevat werkt een dergelijke "Eddy current"meter door het draaien van een magneet die door de vernsellingsbak wordt aangedreven. Die magneet moet de veerkracht overwinnen en zo geeft deze de snelheid aan.
Mooie foto's van de magneet en de veer zijn te vinden in dit topic: www.volvokv.nl/forum/viewtopic.php?f=141&t=18507
Na wat verder gezocht te hebben, kwam ik uit op een how to site. www.veloce.se/558a09e9-1ea3-4dae-bcbd-5855532b3ed7-29.html
Die verklaarde dat in de loop der tijd de naaldlagertjes uitslijten en zo de afstand tot de magneet groter/ kleiner wordt. Hierdoor verandert onder andere de wrijvingskracht en vermeerdert/ verminder de kracht die de magneet op de ronde buis uitvoert.
Deze site gaf ook aan dat vaak bij veel tellers de weerstand op het naaldje verandert kan worden en zo de snelheidsuitlezing beïnvloed kan worden.
Ik heb ooit eens een donordashboard gekocht en hier zat een teller in. Deze zojuist even opengemaakt en gekeken of ik de weerstand kon veranderen. Dit bleek zeer makkelijk uit te voeren. Na wat te prutsen zag ik zelfs meteen effect op de telleruitslag wanneer ik met mijn vingers een zwiep gaf aan het gedeelte waar de tellerkabel op word aangesloten. Dit geeft ook aan dat deze instelling zeer nauw luistert.
hier mijn donor teller, na het verwijderen van de chromen kap:
na het verwijderen van de schaalverdeling:
na het verwijder van de "aanwijspijl" zie je de rol zitten:
Het gaat om dit gedeelte, het goudkleurige zorgt ervoor dat de meter niet terug kan slaan naar nul. Daaronder zit het bevestiginsmechanisme voor de naald. Deze dient opnieuw afgesteld te worden. Je kan de positie van de veer ook iets veranderen. Het bevestiginsgedeelte van de veer is verschuifbaar.
Hier heb ik het aanslagijzer verwijderd, voor een duidelijkere weergave van de afstelmogelijkheden. Ook zie je hier goed de contra veer zitten.
Als je het naaldlager strakker (of veer positie veranderd) zet tegen de rol zal hij zwaarder lopen en zo een lagere snelheid geven en andersom.
Er staat in de planning om ooit een calibreer tool te maken om de tellerbak op de werktafel netjes af te kunnen stellen, dmv een kilometertellertje en een electromotor.
Volgens de service manual, dient de kabel 0,63 omwenteling te maken per afgelegde meter. Dit dient ook achterin op de tellerbehuizing zijn ingeslagen. Bij mijn donorteller is dit W=0,64
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
27-09-2012 23:51 #118278
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic snelheidsmeter calibreren
Handig die Green Manuals, vind je ook niet...
Leuk stukje, ben benieuwd of het je lukt een calibreer tool te maken.
Hou dit draadje in de gaten...
Leuk stukje, ben benieuwd of het je lukt een calibreer tool te maken.
Hou dit draadje in de gaten...
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 2147
28-09-2012 11:14 #118285
door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic snelheidsmeter calibreren
Gaaf, zo'n ontdekking! Ben benieuwd!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Zon
-
- Elite lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 218
28-09-2012 12:00 - 29-09-2012 19:14 #118286
door Zon
Beantwoord door Zon in topic snelheidsmeter calibreren
Leuk verslag.
Mijn teller deed het ook niet goed. De veer was niet meer mooi rond, dus ik denk dat iemand hem al had geprobeerd aan te passen.
Het leek mij niet meer te repareren. Maar als je hem nog wilt hebben om mee te experimenteren: ik kan hem tegen verzendkosten opsturen.
Mijn teller deed het ook niet goed. De veer was niet meer mooi rond, dus ik denk dat iemand hem al had geprobeerd aan te passen.
Het leek mij niet meer te repareren. Maar als je hem nog wilt hebben om mee te experimenteren: ik kan hem tegen verzendkosten opsturen.
Laatst bewerkt 29-09-2012 19:14 door Zon.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
28-09-2012 13:44 #118287
door Gertjan Tillema
1960 Volvo Amazon
1961 Barkas V901/2
1973 Trabant P601
2001 Volvo V70 T5
Beantwoord door Gertjan Tillema in topic snelheidsmeter calibreren
Inderdaad aardige vinding.
Ik ben ook bezig geweest met mijn teller. Die doet het nu ein-de-lijk, na vier klokken aan onderdelen te hebben gecombineerd.
Doordat ik nu meerdere keren daarom ook de rol los heb gehad, weet ik een beetje hoe je dat ding wel en niet vast moet zetten.
Als je de rol te los zet, dan gaat hij resoneren tijdens het rijden, dat is heel irritant. Als je hem te strak zet, blijft de rol hangen. Maar gek genoeg geeft de teller dan teveel aan. Dus: losser = lagere snelheid op de meter.
Omdat hij bij mij nu te strak zit moet ik het ding weer los hebben, dan kan ik dit bevestigen of toch ontkrachten.
Ik ben ook bezig geweest met mijn teller. Die doet het nu ein-de-lijk, na vier klokken aan onderdelen te hebben gecombineerd.
Doordat ik nu meerdere keren daarom ook de rol los heb gehad, weet ik een beetje hoe je dat ding wel en niet vast moet zetten.
Als je de rol te los zet, dan gaat hij resoneren tijdens het rijden, dat is heel irritant. Als je hem te strak zet, blijft de rol hangen. Maar gek genoeg geeft de teller dan teveel aan. Dus: losser = lagere snelheid op de meter.
Omdat hij bij mij nu te strak zit moet ik het ding weer los hebben, dan kan ik dit bevestigen of toch ontkrachten.
1960 Volvo Amazon
1961 Barkas V901/2
1973 Trabant P601
2001 Volvo V70 T5
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Pieter Singelenberg (GAST)
-
- Verbannen
-
Minder
Meer
- Berichten: 303
28-09-2012 22:37 #118294
door Pieter Singelenberg (GAST)
Beantwoord door Pieter Singelenberg (GAST) in topic snelheidsmeter calibreren
ben blij dat ik van de originele tellers af ben, nu altijd in licht en donker goed afleesbaar en in een paar seconden perfect te calibreren.... 

Bijlage mb-amajan12003.jpg niet gevonden
Bijlagen:
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Teun van Popta
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 942
28-09-2012 22:53 #118295
door Teun van Popta
"a restoration is a triumph of vision over economics"
Beantwoord door Teun van Popta in topic snelheidsmeter calibreren
Maar de originaliteit is foetsie
Teun
Teun
"a restoration is a triumph of vision over economics"
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Siang Phoa
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 890
29-09-2012 00:00 #118298
door Siang Phoa
The all is a question of mind over matter,
but if you do not mind, it does not matter.
Beantwoord door Siang Phoa in topic snelheidsmeter calibreren
nou èn?
Als je jouw auto gebruikt zoals Pieter dat doet, dan heb je behoefte aan correcte informatie over de vitale organen.
Zie maar eens aan een origineel R-Sport Amazon instrumentenpaneel te komen, dat lukt je niet meer. Naar mijn mening ziet dit paneel er efficiënt en smaakvol uit.
Compliment, Pieter!
Als je jouw auto gebruikt zoals Pieter dat doet, dan heb je behoefte aan correcte informatie over de vitale organen.
Zie maar eens aan een origineel R-Sport Amazon instrumentenpaneel te komen, dat lukt je niet meer. Naar mijn mening ziet dit paneel er efficiënt en smaakvol uit.
Compliment, Pieter!
The all is a question of mind over matter,
but if you do not mind, it does not matter.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ronald Damme (GAST)
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 884
29-09-2012 10:56 #118304
door Ronald Damme (GAST)
Beantwoord door Ronald Damme (GAST) in topic snelheidsmeter calibreren
Ik heb Pieter zijn auto in real life mogen bewonderen, kan niet anders zeggen dan een lust voor het oog. Laatst stond er nog een originele R-sport klok (200 euro) op blocket.se
Persoonlijk, deel ik niet de mening dat een amazon origineel dient te blijven, hij is niet echt bepaald zeldzaam te noemen. Maar iedereen heeft daar zijn eigen visie over
Terug naar de kilometerteller:
Ik heb inmiddels al een electromotor. Ik vindt het ook leuk om een beetje te prutsen met electronica (ben wel een echte beginner), dus er staat nu een hall sensor in de bestelling om het toerental te meten en een displaytje waar ik de resultaten op wil "printen".
Waar ik op de lange termijn wel in geintereseerd ben is een "vroege teller". Er zou immers volgens de service manual een verschil zitten in de kabelaansluiting tussen de nieuwe en oude versie.
@ Gertjan, ik heb over je opmerking na zitten te denken, en mijn theorie is als je het naaldlager te "strak" zet dan kan de magneet meer kracht uitoefenen op de rol en zal dus de snelheid ook hoger worden weergegeven.
@ zon u heeft een pb
Persoonlijk, deel ik niet de mening dat een amazon origineel dient te blijven, hij is niet echt bepaald zeldzaam te noemen. Maar iedereen heeft daar zijn eigen visie over

Terug naar de kilometerteller:
Ik heb inmiddels al een electromotor. Ik vindt het ook leuk om een beetje te prutsen met electronica (ben wel een echte beginner), dus er staat nu een hall sensor in de bestelling om het toerental te meten en een displaytje waar ik de resultaten op wil "printen".
Waar ik op de lange termijn wel in geintereseerd ben is een "vroege teller". Er zou immers volgens de service manual een verschil zitten in de kabelaansluiting tussen de nieuwe en oude versie.
@ Gertjan, ik heb over je opmerking na zitten te denken, en mijn theorie is als je het naaldlager te "strak" zet dan kan de magneet meer kracht uitoefenen op de rol en zal dus de snelheid ook hoger worden weergegeven.
@ zon u heeft een pb
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Zon
-
- Elite lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 218
29-09-2012 19:12 #118316
door Zon
Beantwoord door Zon in topic snelheidsmeter calibreren
Ronald, ik heb je een PB teruggestuurd.
Het dashboard met ronde klokken ziet er netjes uit.
Maar persoonlijk vind ik de lint-teller wel iets heel bijzonders. Voor mij geeft dat een extra old-timer gevoel.
Het dashboard met ronde klokken ziet er netjes uit.
Maar persoonlijk vind ik de lint-teller wel iets heel bijzonders. Voor mij geeft dat een extra old-timer gevoel.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.