kruiskoppelingen

  • Rob Spoon
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
18-09-2012 14:44 #117875 door Rob Spoon
Beantwoord door Rob Spoon in topic kruiskoppelingen
Maandag ga ik ff naar GKN Driveline, voorheen Unicardan in Halfweg. Die hebben destijds mijn as ook ingekort. Hopelijk kunnen zij hem balanceren. Met slangklemmen is het niet gelukt. Als ik meer tijd had misschien wel...

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Teun van Popta
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
18-09-2012 22:30 #117890 door Teun van Popta
Beantwoord door Teun van Popta in topic kruiskoppelingen
Vorig jaar heb ik een voorste cardanas laten inkorten ten behoeve van de overdrive.
Dat is door een absolute expert gedaan die perfect werk levert.
Het is Wim van der Werf, Kerkveldstraat 5a, 5991 BA Baarloo. GSM 06-28030273
email: wim.vd.werf@home.nl
De basisprijs voor het inkorten van de voorste cardanas van mijn Amazon was € 65,00. Met een nieuwe kruiskoppeling werd het € 90,00. Alleszins redelijk vond ik en het werk was onzichtbaar gedaan. Een aanrader!

Teun

"a restoration is a triumph of vision over economics"

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
19-09-2012 00:31 #117906 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic kruiskoppelingen
Zo heb ik vorige week tijdens de vergadering van het P1800 register ook iets nieuws geleerd van Ed en Steven Jan:

We hadden het over de aandrijflijn en ik vertelde dat ik bij hoge snelheden wat trillingen heb in de auto. Ik verdacht het tussenaslagerrubber ervan, maar wat blijkt, ik heb de cardanas niet goed gemonteerd!

Wat wist ik niet?
De kruiskoppelingen moeten in 1 richting staan, en kunnen dus maar op vier manieren vastgezet worden.

Hoe ik het deed?
As erin schuiven en vervolgens de bak zo verdraaien dat hij netjes aansluit op de vier boutjes.

Nu weet ik dat mijn cardanas ooit gebalanceerd is, er zitten een soort plaatjes op gelast. Dus ik ga eerst maar eens een van deze vier standen proberen, voordat ik hem opnieuw laat balanceren.
Vervolgens kan ik hem ook bij de Combi goed gaan zetten...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Rob Spoon
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
19-09-2012 08:14 #117909 door Rob Spoon
Beantwoord door Rob Spoon in topic kruiskoppelingen
Er blijven er dan maar twee posities over, want die vier gaten zitten niet met gelijke tussenruimten. Dit kan alleen als er ook een (kleine) onbalans in de bak of diff zit, die dan door de cardanas gecompenseerd wordt. Als de as zelf al gebalanceerd is tenminste. Maar dan moet de as op de auto gebalanceerd zijn...

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Rudi
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
19-09-2012 08:40 #117912 door Rudi
Beantwoord door Rudi in topic kruiskoppelingen
De kruiskoppelingen niet juist ten opzichte van elkaar zetten kan nogal wat problemen veroorzaken. Dit niet alleen vanwege onbalans maar ook vanwege de dynamiek. Gewoon even kijken hoe bij het achterste (vaste) deel de uiteinden ten opzichte van elkaar staan, zo moeten ze ook bij het voorste deel (met het schuifstuk erin) staan. Er zijn dan maar twee mogelijkheden. Bij montage van kruiskoppelingen met smeernippel er ook op letten dat die goed staan en dus plek hebben bij het knikken van de as. Ik heb trouwens alleen maar eens moeten laten balanceren na het inkorten van een as.
groeten, Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
19-09-2012 10:57 #117918 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic kruiskoppelingen
Jullie hebben gelijk, slechts twee posities zijn mogelijk. Ik ga er van het weekend even onder kruipen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Willy De Baere
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
19-09-2012 11:05 #117919 door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic kruiskoppelingen
op de v44 cdrom staan op pag.7574,7575/10207 foto's van correct gemonteerde
cardan assen vh type I, II, en III.

Die foto's staan ook in V44 boek "Volvo Amazon - het Complete Handboek", hoofdstuk 8 "Kardanas",
vanaf pag.91.

Die foto's maken alles duidelijk.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Niek de Boer
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
21-09-2012 16:21 #117999 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic kruiskoppelingen
De voorste kruiskoppeling bij de versnellingsbak moet precies andersom om zitten als die bij de achteras.De ogen van de flens bij de bak precies horizontaal,dan de ogen van de flens aan de achteras precies verticaal.Dus niet alle drie gelijk!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Willy De Baere
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
21-09-2012 17:10 #118002 door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic kruiskoppelingen
afgebeeld zo dan:

Bijlagen:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
22-09-2012 14:29 #118041 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic kruiskoppelingen

"Niek de Boer" schreef:
De voorste kruiskoppeling bij de versnellingsbak moet precies andersom om zitten als die bij de achteras.De ogen van de flens bij de bak precies horizontaal,dan de ogen van de flens aan de achteras precies verticaal.Dus niet alle drie gelijk!

"Willy De Baere" schreef:
afgebeeld zo dan:


Op de foto zitten ze toch juist wel alle drie gelijk?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD