Achteras,lange of korte overbrenging

Lees meer
25-03-2012 16:42 #111970 door Alfriedel Boelen
Achteras,lange of korte overbrenging is gemaakt door Alfriedel Boelen
Hallo beste forumleden,
Mijn achteras maakte een hels kabaal onder het rijden en na demontage bleken de binnenste conische rollagers ingevreten te zijn,as was ook behoorlijk verroest dus opgeruimd.(steekassen,kroon en pignonwielen bewaard).
Nu heb ik in het verleden voor mijn Amazon '65 een achteras op een beurs gekocht voor weinig op de gok omdat er weinig speling op te voelen was en de kroon/pignon wielen er goed uitzagen.
Deze as zit nu onder mijn Amazon en waarempel loopt prima geen lawaai!!
Ik weet alleen niet of het een lange of korte overbrenging is 4.1 of 4.56 ik kan dat nergens zien geen plaatje.
Als ik 100km/u rijdt draait de motor ong 3400 t/m en bij 120 4000 t/m in zijn vierde versnelling zonder overdrive.
Vraag, wat voor achteras heb ik?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-03-2012 18:03 #111972 door Zon
Beantwoord door Zon in topic Achteras,lange of korte overbrenging
Je kan het ook controleren door aan het wiel te draaien en dan tellen hoe vaak de cardan-as ronddraait.

Wel even het andere wiel vast zetten.

En ik denk dat je dan 2x de waarde krijgt ivm het differentieel: dus 4.1 geeft 8.2 omwentelingen van de cardan-as bij 1x ronddraaien van het wiel.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-03-2012 19:11 #111974 door Alfriedel Boelen
Beantwoord door Alfriedel Boelen in topic Achteras,lange of korte overbrenging
Natuurlijk kan ik dat maar dan moet ik hem opkrikken en daar ben ik nog niet toe gekomen en ik denk dat er hier mensen zijn die die me dat zo kunnen vertellen aan de hand van hun snelheden en toerentallen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-03-2012 10:11 #112065 door Alfriedel Boelen
Beantwoord door Alfriedel Boelen in topic Achteras,lange of korte overbrenging
Dus niemand weet hoeveel toeren hij maakt bij 120?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-03-2012 12:29 #112068 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Achteras,lange of korte overbrenging
Hoi Alfried, als ik een simpele berekening maak zou bij 120km/h de motor 4281 toeren moeten draaien met een 4.1 achteras (en 4760 toeren met een 4.56 as)

Als je zegt dat jouw auto 4000 toeren draait bij 120km dan zit er dus naar alle waarschijnlijkheid een 4.1 as onder.

(verschil tussen gemeten 4000 toeren en berekende 4281 toeren is ongeveer 5%; een dereglijke afwijking mag je wel van je snelheidsmeter verwachten)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-03-2012 15:05 #112073 door Alfriedel Boelen
Beantwoord door Alfriedel Boelen in topic Achteras,lange of korte overbrenging
Kijk daar heb ik wat aan,bedankt. Nu nog een overdrive erachter en een B20 met dubbele SU's dan begint het ergens op te lijken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-04-2012 18:23 #112380 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Achteras,lange of korte overbrenging
Alfriedel,aan de opmerking van Zon heb je ook heus wel wat,want in een amazon zit standaard geen toerenteller!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-04-2012 13:36 #112461 door Alfriedel Boelen
Beantwoord door Alfriedel Boelen in topic Achteras,lange of korte overbrenging
Ik bedoelde ook niet dat ik daar niets aan had maar ik was even niet in de gelegenheid om hem op te krikken.
Standaard zit er inderdaad geen toerenteller in (in de mijne ook niet) maar ik zie er toch wel veel met een toerenteller rijden.Ik had even een externe aangesloten.Dus ook Zon bedankt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-04-2012 15:46 #112580 door Teun van Popta
Beantwoord door Teun van Popta in topic Achteras,lange of korte overbrenging
Hallo Alfriedel, en alle andere vrienden van het differentieel,

Nog even dit: Alle spicer-assen horen een type-plaatje te hebben, maar dit is nogal eens verdwenen door roest in de loop der jaren. Het zit op een van de ribben van het differentieelhuis.
Verder een algemene opmerking: probeer te weten als je een as koopt om welke overbrenging het gaat omdat er best ver uit elkaar liggende waarden bestaan hetgeen bij weinig PK's lastig kan worden met een verkeerde as.
Om te weten wat de verhouding is kan je de volgende formule gebruiken: V = n/i . O . 0,06
V = snelheid in kmh
n = toerental in omwentelingen per minuut
i = totale overbrenging (dus bij een 1:1 in de vierde versnelling is dit de achterasoverbrenging)
O = omtrek van de band in meters
0,06 = constante die ontstaat door het omrekenen van de dimensies

In jouw geval komt er op deze manier 4,1 uit.


Groet,
Teun


"a restoration is a triumph of vision over economics"
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-04-2012 13:07 #112644 door Alfriedel Boelen
Beantwoord door Alfriedel Boelen in topic Achteras,lange of korte overbrenging
Teun ook bedankt, duidelijke uitleg. Ik vind het toch veel toeren 4000 bij 120 (mijn Saab doet dat bij 2500 t/m) daarom heb ik een overdrive J gekocht die ik zodra het wat warmer wordt eronder ga hangen gelijk met een gereviseerde B20 met K nokkenas en twee SU's, dat moet toch kunnen bij een lange overbrenging?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.