- Berichten: 338
Koppeling lijkt niet meer geheel te ontkoppelen
- 11019-dummy
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
23-03-2012 10:29 #111902
door 11019-dummy
Beantwoord door 11019-dummy in topic Koppeling lijkt niet meer geheel te ontkoppelen
Misschien een handige tip: bouten en moeren met engelse draad kun je meestal wél krijgen bij een landbouwmechanisatiebedrijf. Heb ik zelf al vele malen gebruik van gemaakt.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Niek de Boer
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1913
23-03-2012 17:42 #111921
door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Koppeling lijkt niet meer geheel te ontkoppelen
Dit type gaffel wil ook nog wel eens scheuren.Dan blijf je maar stellen en het helpt niets .Even goed inspecteren!Laatst ook weer bij een 140 meegemaakt.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
23-03-2012 19:12 #111927
door Tom Steverink
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Beantwoord door Tom Steverink in topic Koppeling lijkt niet meer geheel te ontkoppelen
Inderdaad! Goede tip!
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rudi
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 2126
26-03-2012 07:17 #111997
door Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Beantwoord door Rudi in topic Koppeling lijkt niet meer geheel te ontkoppelen
"En ook even controleren of de hefboom/vork/gaffel niet gescheurd is, dan ontkoppeld hij ook niet meer goed." heb ik op 15 maart al geschreven, heb je dit ondertussen al gecontroleerd? groeten, Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Dennis van der Born
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 18
15-04-2012 17:04 #112819
door Dennis van der Born
Beantwoord door Dennis van der Born in topic Koppeling lijkt niet meer geheel te ontkoppelen
Vandaag heb ik de bak eronderuit gehaald, het was even zoeken allemaal, want het was toch allemaal nieuw voor mij, maar uiteindelijk is de bak dan toch netjes verwijderd.
Het moeilijkste waren die twee bovenste bouten van het koppelingshuis, je hebt erg weinig ruimt om goed met een ratel te werken. Uiteindelijk geconcludeerd dat de slagmoersleutel wel gewoon netjes in de vrije ruimte paste dus dat was toen ook zo gebeurd.
Ik moet zeggen dat die M46 nog best een zwaar geval is! Gelukkig had ik twee bakkrikken waarmee ik heel netjes zowel het motorblok als de bak zelf kon ondersteunen en wegrijden.
Na inspectie zag de koppeling zelf, dus de drukgroep en plaat er nog goed uit, wel wat slijtage aan de drukvingers, maar dat is volgens mij niet ongewoon.
Het druklager, die was duidelijk kapot, het voorste deel was losgekomen van het achterste deel (dus het metalen deel van het kunststof deel). Het gaat hier om zo'n 36.5mm hoge F&S druklager. Dus die ga ik morgenochtend nog even halen, samen met de juiste plaat (fijne splines). De drukgroep had ik al, samen met een nieuw toplager.
Is deze vorm van slijtage aan het druklager normaal? Het verklaart in ieder geval waarom de koppeling niet meer volledig wilde ontkoppelen en dat het maar aan het moment lag hoe erg het was.
In ieder geval ga ik morgen de hele handel vervangen en weer terugbouwen.
Ook heb ik bij het verwijderen van de bak per ongeluk de gasstang een beetje ontzet en loopt het geheel nu aan langs het inlaatspruitstuk. Dit is gebeurd doordat ik het blok heb laten zakken zonder de gasstang te verwijderen en de gasstang dus tegen het schot aan heeft gehangen met een gedeelte van het gewicht van het blok eraan.
Volgens mij mis ik nu ook een rubber, dus ik denk dat ik die spulletjes ook even nieuw moet regelen.
Of in ieder geval het geheel weer netjes maken.
Het moeilijkste waren die twee bovenste bouten van het koppelingshuis, je hebt erg weinig ruimt om goed met een ratel te werken. Uiteindelijk geconcludeerd dat de slagmoersleutel wel gewoon netjes in de vrije ruimte paste dus dat was toen ook zo gebeurd.
Ik moet zeggen dat die M46 nog best een zwaar geval is! Gelukkig had ik twee bakkrikken waarmee ik heel netjes zowel het motorblok als de bak zelf kon ondersteunen en wegrijden.
Na inspectie zag de koppeling zelf, dus de drukgroep en plaat er nog goed uit, wel wat slijtage aan de drukvingers, maar dat is volgens mij niet ongewoon.
Het druklager, die was duidelijk kapot, het voorste deel was losgekomen van het achterste deel (dus het metalen deel van het kunststof deel). Het gaat hier om zo'n 36.5mm hoge F&S druklager. Dus die ga ik morgenochtend nog even halen, samen met de juiste plaat (fijne splines). De drukgroep had ik al, samen met een nieuw toplager.
Is deze vorm van slijtage aan het druklager normaal? Het verklaart in ieder geval waarom de koppeling niet meer volledig wilde ontkoppelen en dat het maar aan het moment lag hoe erg het was.
In ieder geval ga ik morgen de hele handel vervangen en weer terugbouwen.
Ook heb ik bij het verwijderen van de bak per ongeluk de gasstang een beetje ontzet en loopt het geheel nu aan langs het inlaatspruitstuk. Dit is gebeurd doordat ik het blok heb laten zakken zonder de gasstang te verwijderen en de gasstang dus tegen het schot aan heeft gehangen met een gedeelte van het gewicht van het blok eraan.
Volgens mij mis ik nu ook een rubber, dus ik denk dat ik die spulletjes ook even nieuw moet regelen.
Of in ieder geval het geheel weer netjes maken.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Dennis van der Born
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 18
29-04-2012 10:57 #113251
door Dennis van der Born
Beantwoord door Dennis van der Born in topic Koppeling lijkt niet meer geheel te ontkoppelen
Het is alweer twee weken geleden maar alles is weer netjes gemonteerd en het geheel koppelt en ontkoppelt weer helemaal als nieuw! Ook het schakelen gaat weer helemaal vloeiend.
Wat was er nu stuk: Het druklager lag in tweeën, de metalen voorkant lag los van de kunststof achterkant. De plaat zelf was ook licht gehavend, er ontbraken stukjes metaal rond de demperveren en twee veren lagen al los in de behuizing, ook het middenstuk waar de prise-as doorheen gaat had heel veel speling. De plaat begon dus lichtelijk uit elkaar te vallen. De drukgroep zelf was eigenlijk nog goed en vertoonde alleen de standaard slijtage, ook het vliegwiel was mooi glad en vertoonde geen krassen of groeven.
Het toplager heb ik ook vervangen, deze was eigenlijk ook gewoon versleten, maar was niet de veroorzaker van het probleem.
Nu is in ieder geval alles weer helemaal nieuw en werkend!
(De volgende keer dat ik een bak moet verwijderen denk ik dat het wel wat sneller en efficiënter zal gaan)
Wat was er nu stuk: Het druklager lag in tweeën, de metalen voorkant lag los van de kunststof achterkant. De plaat zelf was ook licht gehavend, er ontbraken stukjes metaal rond de demperveren en twee veren lagen al los in de behuizing, ook het middenstuk waar de prise-as doorheen gaat had heel veel speling. De plaat begon dus lichtelijk uit elkaar te vallen. De drukgroep zelf was eigenlijk nog goed en vertoonde alleen de standaard slijtage, ook het vliegwiel was mooi glad en vertoonde geen krassen of groeven.
Het toplager heb ik ook vervangen, deze was eigenlijk ook gewoon versleten, maar was niet de veroorzaker van het probleem.
Nu is in ieder geval alles weer helemaal nieuw en werkend!
(De volgende keer dat ik een bak moet verwijderen denk ik dat het wel wat sneller en efficiënter zal gaan)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.