Koppeling lijkt niet meer geheel te ontkoppelen

• Dennis van der Born
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-03-2012 14:55 #111660 door Dennis van der Born
Koppeling lijkt niet meer geheel te ontkoppelen is gemaakt door Dennis van der Born
Voordat ik begin over mijn probleem stel ik mij even kort voor.
Ik ben Dennis en ik heb sinds september een Volvo 164 E 1973. Gekocht in een B-staat en ik heb al het nodige laswerk verricht en delen vervangen(project zal t.zt. op het forum komen, foto's heb ik gemaakt). Dit is tevens mijn eerste volvo.

Nu heb ik een probleem met de koppeling. Dit trad voor het eerst drie maanden terug op. Ineens kon ik eigenlijk tijdens het rijden de versnellingen moeilijker inschakelen. Nadat ik de auto had stilgezet(met draaiende motor) kon ik de achteruit niet meer inschakelen en de andere zeer moeizaam. Ter plekke had ik de koppelingskabel strakker gesteld. Dit hielp een klein beetje. Na uiteindelijk steeds strakker stellen nog geen verbetering. Dus heb ik gestart in zijn achteruit en dat ging goed, toen op laten komen en er gebeurde niets (dus stond veel te strak). Ik de hele handel weer losser gezet tot bijna de oude positie en ja hoor hij deed het weer foutloos.

Nu 3 maanden later heb ik weer hetzelfde probleem. Maar nu kan ik doen met de koppelingskabel wat ik wil, hij wil niet volledig ontkoppelen. Echter als ik start in een versnelling dan gaat dat goed en kan ik de koppeling op laten kopen gaat de auto gewoon rijden. Wanneer ik de versnelling uitschakel (gaat nu nog altijd veel moeilijker dan normaal) heb ik nog steeds hetzelfde probleem. Als de motor stilstaat gaat schakelen feilloos.

Waar het dus op lijkt is dat de ingaande as van de bak nog meebeweegt ook terwijl de koppeling volledig ontkoppeld lijkt te zijn. Alleen door te starten in een versnelling draait de bak niet mee omdat het gewicht van de auto voldoende is om dit te voorkomen. De auto gaat ook niet kruipen!

Kan dit duiden op een defect toplager? Dus dat het lager lichtelijk verrot is en niet meer vrij beweegt en de prise-as gewoon mee staat te draaien met het vliegwiel? Of zou het ook nog een slechte kabel kunnen zijn?
Ik heb preventief al een nieuwe kabel gekocht die morgen binnen zou moeten komen. Dus dat kan ik vrij snel testen.

Overigens heb ik ook al vanaf het begin een soort van schurend geluid uit de koppeling komen, wanneer deze aangekoppeld is(ook in neutraal). Als ik het pedaal indrukte dan verdween het geluid. Dit kan overigens ook nog uit de bak zelf komen. Goed om te weten dat dit geluid altijd verdween als ik het pedaal indrukte ook als ik de auto uit liet rollen. en de bak zelf dus nog wel draait! (Op dit moment kan ik het geluid dus niet meer laten verdwijnen door het pedaal in te trappen met het huidige probleem)

Zouden deze twee problemen gerelateerd kunnen zijn?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Erik Ciesluk
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
15-03-2012 15:21 #111663 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic Koppeling lijkt niet meer geheel te ontkoppelen
Welkom Dennis!

Als ik je verhaal zo lees lijkt je conclusie van het toplager een logische, want dat verklaart het gedrag van de auto wel. Ik denk dat het slecht ontkoppelen los staat van het schurende geluid, omdat het geluid van een 'schurend toplager' juist op zou treden bij een ontkoppelde koppeling in plaats van een gekoppelde; bij jou is het andersom.

"Even" een nieuw toplager proberen? In dat geval zal de versnellingsbak onder de auto uit moeten, en kun je misschien op de werkbank uitzoeken waar het schurende geluid vandaan komt.

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

• Dennis van der Born
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-03-2012 15:36 #111665 door Dennis van der Born
Beantwoord door Dennis van der Born in topic Koppeling lijkt niet meer geheel te ontkoppelen
Inderdaad ben ik bang dat de bak eronderuit zal moeten, wat geen probleem moet zijn met een goede transmissiekrik en een brug. Echter ben ik er wel achter gekomen dat ik niet de originele bak eronder heb hangen.
Volgens het chassisnummer zou ik een gewone M400 bak moeten hebben. Toch heb ik een bak met overdrive waarvan de knop in de pook zit in plaats van aan het dashboard. Daarnaast zag ik dat de vork van de koppeling heel anders is (eigenlijk precies als bij de 200 serie). Ik heb nog even verder gekeken naar de bak en ik kon eigenlijk alleen maar concluderen dat het hier om een M46 gaat waarvan het koppelingshuis is aangepast voor een B30.

Zou het schurend geluid ook kunnen komen door een slecht druklager of drukgroep?
Het klinkt wel als een slecht lager, eigenlijk net zoiets als je met je rolschaatsen met half verroeste lagers gaat rolschaatsen, zo klinkt het. Of als een fiets met een verroest lager in het freewheel, klinkt ook zo alleen bij de auto is het geluid van een lagere toon.

Overigens is het rubber dat om de vork/gaffel heen zit half los en volgens mij kan dan vuil en vocht zo in de koppeling komen. Ik kan mijn vinger er in steken zeg maar. (Dan kan het lager van de prise-as in de koppeling ook alsnog de boosdoener zijn, maar die zou mee moeten blijven draaien als de auto uitrolt in de versnelling waarbij de koppeling ontkoppeld is)

Kom ik wel op een ander probleem:
Stel dat ik de koppeling wil vernieuwen(druklager, toplager, drukgroep en plaat). Dan denk ik dat ik het toplager van de B30 moet hebben, maar welke druklager en koppelinsset moet ik hebben? Past in deze constructie alleen de set van een B27?

• Rene Brandt
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
15-03-2012 16:15 #111666 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Koppeling lijkt niet meer geheel te ontkoppelen
Het is allemaal goed te doen hoor :)
In ieder geval gefeliciteerd met je 164e.
zo als ik het lees heb je een 164e met een m46 bak met aangepast koppelingshuis.
De m46 staat bekend om zijn betrouwbaarheid en is afkomstig van een recenter model volvo(240).
Wat je nodig hebt is een complete koppelingsset met toplager.
een koppelingsset bestaat uit een drukgroep, druklager en koppelingsplaat.
Als extra komt daar het toplager bij.
Vervang alles in 1 keer.
Het wordt wel een drukgroep voor de b30 en een koppelingsplaat voor de m46 bak, volvo 240 serie.
De drukgroep moet samengesteld worden omdat de motor en bak officieel niet bij elkaar horen.
Dit moet je specifiek vermelden bij de bestelling.

Verder nog een tip voor wat betreft de m46 bak.
Mocht je van plan zijn de bakolie gelijk te gaan vervangen, hier moet atf type f in, de f staat voor ford.
Alle andere olie in deze bak werkt niet, de m46 en de m47 zijn hier heel gevoelig voor.

• Rene Brandt
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
15-03-2012 16:29 #111667 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Koppeling lijkt niet meer geheel te ontkoppelen
Ps.
Het wordt dus een toplager voor de b30.
drukgroep voor de b30.
koppelingsplaat m46/47 (volvo 240/740 e.d.).
Druklager voor de m46/47 ( volvo 240/740 e.d. ). , dit omdat de vork die gebruikt is bij het samengestelde koppelingshuis
Naar alle waarschijnlijkheid ook volvo 240 serie is. ( controleren) .

• Rudi
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
15-03-2012 18:13 #111674 door Rudi
Beantwoord door Rudi in topic Koppeling lijkt niet meer geheel te ontkoppelen
En nog een ding om op te letten mbt de koppelingsplaat:
er zijn twee verschillende M46 mbt de koppelingsplaatvertanding (als alles in de bak nog zo is als origineel):
- een oudere met bol deksel en een stangenconstructie naar het draaipunt waar de schakelpook in gemonteerd is: deze heeft een grove vertanding op de as voor de koppelingplaat
- een nieuwere met redelijk vlak deksel en een enkele profielstaaf naar het draaipunt waar de schakelpook in gemonteerd is: deze heeft een fijne vertanding op de as voor de koppelingplaat.
En ook even controleren of de hefboom/vork/gaffel niet gescheurd is, dan ontkoppeld hij ook niet meer goed.
succes, Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

• Kevin de Leuw
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
15-03-2012 18:36 #111675 door Kevin de Leuw
Beantwoord door Kevin de Leuw in topic Koppeling lijkt niet meer geheel te ontkoppelen
Ik heb zelf ook een 164e met een m46 bak (ga ik wel vervangen met een m47).
Maar Rene heeft gelijk qua plaat/onderdelen/lager.
Heb zelf namelijk de onderdelen los kunnen vergelijken met diverse koppelingsets en lagers.
Wel even kijken of het lager even hoog is dan degene die je vervangt.

Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl

• Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
15-03-2012 22:28 #111688 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Koppeling lijkt niet meer geheel te ontkoppelen

"Kevin de Leuw" schreef:
Leuke discussie maar heeft niks meer te maken met de koppeling van Dennis.
Mischien kunnen we verder discusieren in mijn topic?

Op verzoek van Kevin topics even gesplitst en M46 vs. M47 draadje verplaatst naar het uiteinde van zijn topic " Nieuwe 164 eigenaar "

• Dennis van der Born
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-03-2012 10:44 #111701 door Dennis van der Born
Beantwoord door Dennis van der Born in topic Koppeling lijkt niet meer geheel te ontkoppelen
Ok, het is mij zo goed als duidelijk: De meeste handelaren verkopen de drukgroep en koppelingsplaat in een setje, dus dan moet ik ze even bellen. Het enige probleem dat ik dus nog heb is dat ik niet weet welke plaat ik exact moet hebben:
-die met grove of fijne vertanding (dus feitelijk een eerste type M46(volgens mij zijn dat alleen de 240 t/m 1978) of een later type M46)
Als het goed is dan zou eigenlijk de koppelingsplaat met grove vertanding ook op een 140 met M40/41 moeten passen, daar de plaat ook voor die modellen wordt geleverd.

Overigens lijkt het ook zo te zijn dat er platen zijn met 215mm en 230mm diameter!

En ik weet dus nog niet welk druklager ik moet hebben. Hoogstwaarschijnlijk is dat die van 36,5 cm dikke F&S, je hebt ook nog een 43cm dik druklager, maar die zie ik niet bij elke handelaar staan.

Misschien is het handig om gewoon de bak eronderuit te halen, te kijken, te demonteren en gewoon de onderdelen meenemen en de nieuwe onderdelen aan de balie kopen.

• Dennis van der Born
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-03-2012 13:30 #111878 door Dennis van der Born
Status: De koppelingskabel binnen gekregen, ik gelijk de oude verwijderen. Aan de gaffel was de kabel zo los, maar toen kwam het uiteinde achter het pedaal. Eerst het pedaal moeten verwijderen om bij een moer uit te komen waarmee de kabelmantel aan het schotje "vast" zat.

Die wilde met geen mogelijkheid los. Uiteindelijk heb ik hem stuk moeten slijpen en dan nog moest ik even wrikken om de moer ervan af te halen (ook al lag deze volledig in tweeën). Er was geen roest of andere corrosie te zien.

Dus ik op zoek naar een vervangende moer. Wat blijkt nou uit de onderdelenboeken en de webshop van de VOD: Het is een UNF 5/8"x18 moer. Die dingen zijn niet makkelijke te krijgen, maar gelukkig had het VOD hem wel! Deze heb ik maar besteld want geen enkele fatsoenlijke ijzerboer heeft deze op voorraad. Gelijk even het juiste doorvoerrubber meebesteld.

Deze moer wordt dus door alle volvo onderdelenwinkels niet meegeleverd met de kabel, je hebt dus altijd alleen de twee stelmoeren aan het andere eind.

Uiteindelijk heb ik kunnen concluderen dat degene die de nieuwe bak eronder heb gebouwd, inclusief 140 koppelingskabel, die moer ook niet had en er gewoon een andere moer op heeft geforceerd, waardoor deze dus muurvast zat. Bovendien zat de mantel ook niet echt vast, want verder dan het bovenste topje zat de moer ook niet. Een doorvoerrubber ontbrak eveneens. Dus dat gaan we gelijk even netjes maken!

Waarschijnlijk kan ik hem nu zonder moer ook wel goed krijgen qua afstelling, maar toch.

In ieder geval weet ik nu dus nog niet of de kabel gaat helpen, feit is wel dat deze nieuwe soepeler loopt dan de oude.

Als laatste nog:
De gaffel van de 240 koppeling hoort toch volledig recht te zijn? Die van mij heeft overduidelijk een flauwe kromming naar voren. Bovendien gaat de koppeling op zichzelf redelijk zwaar, is dat normaal(het is een oude auto natuurlijk)?
Een kromme gaffel zou natuurlijk ook nog de problemen kunnen veroorzaken.

In ieder geval is het dus nog even wachten voor ik weet of ik op de brug ga. In ieder geval lijkt me dat sowieso een prima idee, ook om het geluid uit de koppeling te krijgen, gelijk nieuwe olie en misschien ook alvast een krukaskeerring meenemen voor het geval die lekt.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD