- Berichten: 2167
1800ES Achteras
- Rudi
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
02-03-2015 19:49 #149098
door Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Beantwoord door Rudi in topic 1800ES Achteras
Ronald,
het vreemde is juist dat er helemaal niets af te stellen valt (dat staat ook zo in het werkplaatshandboek). Dus niets met vast-en-weer-iets-los of zo (zoals b.v. bij de voorwielen). De opsluitplaat goed vast zetten en dat is het. Zo is het ook bij mijn 145, waarvan de achteras hetzelfde opgebouwd is, dat heb ik afgelopen weekend nog mogen bekijken.
groeten, Rudi
het vreemde is juist dat er helemaal niets af te stellen valt (dat staat ook zo in het werkplaatshandboek). Dus niets met vast-en-weer-iets-los of zo (zoals b.v. bij de voorwielen). De opsluitplaat goed vast zetten en dat is het. Zo is het ook bij mijn 145, waarvan de achteras hetzelfde opgebouwd is, dat heb ik afgelopen weekend nog mogen bekijken.
groeten, Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ronald Damme (GAST)
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 884
02-03-2015 20:05 #149099
door Ronald Damme (GAST)
Beantwoord door Ronald Damme (GAST) in topic 1800ES Achteras
Ook niet op moment?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rudi
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 2167
02-03-2015 20:51 #149102
door Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Beantwoord door Rudi in topic 1800ES Achteras
ook niet op moment, zo vreemd als het is, is het.
Sluitplaat met 4 bouten vast, en dat is het.
Sluitplaat met 4 bouten vast, en dat is het.
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 2145
02-03-2015 23:14 #149109
door Boele Braaksma
Inderdaad, je kan met 140nm de bouten proberen aan te draaien van de opsluitplaat, maar daar gaat het niet vaster van zitten.
Raar. Voor het mooie zou ik graag nog wat speling weg stellen. Het is niet veel, maar als er shims voor waren had ik wel die moeite genomen.
Beantwoord door Boele Braaksma in topic 1800ES Achteras
"Rudi Dortangs" schreef:
ook niet op moment, zo vreemd als het is, is het.
Sluitplaat met 4 bouten vast, en dat is het.
Inderdaad, je kan met 140nm de bouten proberen aan te draaien van de opsluitplaat, maar daar gaat het niet vaster van zitten.
Raar. Voor het mooie zou ik graag nog wat speling weg stellen. Het is niet veel, maar als er shims voor waren had ik wel die moeite genomen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rudi
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 2167
03-03-2015 18:16 #149150
door Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Beantwoord door Rudi in topic 1800ES Achteras
Je kunt waarschijnlijk stellen door zelf ringvormige shims te maken in de maat van de achterkant van de lagerschaal die in de as zit. Deze shims zou men dan tussen de lagerschaal in de as en het gat daarvoor in de as moeten leggen. Daardoor zou de lagerschaal de dikte van de shims richting sluitplaat gaan. Maar Volvo vond dit dus blijkbaar niet nodig.
groeten, Rudi
groeten, Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jan van Bochove
-
- Platinum lid
-
- '66 combi
Minder
Meer
- Berichten: 1270
03-03-2015 22:59 #149176
door Jan van Bochove
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Beantwoord door Jan van Bochove in topic 1800ES Achteras
Leuk, discussie over de constructie van technische onderdelen!
Door mijn werktuigbouw-achtergrond kan ik nooit "normaal" naar dingen kijken, altijd vind ik er iets van :oops:
-slecht ontworpen / gemaakt
-waarom hebben "ze" dat zó ontworpen?
-neutraal
-schitterend bedacht, geniaal gevonden
etc. etc.
Over de 1800-as kan ik weinig zinnigs melden.
Ik heb het vermoeden dat het ook wel een DANA-produkt zal zijn, net als veel andere achterwielaangedreven volvo-assen.
Er wordt in dit topic gesteld dat Volvo wel vertrouwen heeft in die ene lager-opsluit-ring die alle krachten op neemt bij een bocht.
En daar ben ik het wel mee eens hoewel je je wiel niet zomaar verliest, je remklauw met remschijf houdt de zaak wel op z'n plek zodat je veilig kunt stoppen als je zo ongelukkig bent dat de genoemde opsluitring los gekomen is.
Het kan echter nog gekker, DANA heeft ook hele series gebouwd gebaseerd op het c clip principe. De steekas loopt in een cilindrisch lager en wordt alléén op z'n plek gehouden door een c vormige clip die midden in je diff zit. Als je steekas een flinke zijdelingse kracht te verduren krijgt kan de groef van de steekas breken waardoor je steekas met trommel en wiel afscheid neemt van de auto;
www.google.nl/search?q=c+clip+a ... CAcQ_AUoAQ
Kan dus alleen bij remtrommelachteras i.c.m. c clips.
Verder heb ik mij bij mijn 240 er ook over verbaasd hoe e.e.a. geconstrueerd was. Het topic hieronder bevat een plaatje dat ik er ooit eens over inkleurde;
volvolvo.nl/threads/7354-mis-raa ... t-achteras
Ik kan mij dus wel vinden in de behoefte die jullie schetsen de speling terug te willen brengen.
De amazon constructie vind ik dan ook het meest elegant, is heel degelijk af te stellen, je moet hem alleen even door hebben.
Heb er zelf veel over opgezocht voor ik het echt door had en er uiteindelijk (voor mijzelf en voor Dre) ook een voorstelling van geschetst;
Heeelp !!! ik krijg mijn achteras er niet uit
Als je die schets bekijkt ligt daar MISSCHIEN ook het antwoord wel in opgesloten waarom "jullie" as niet afstelbaar is met shims.
Als je afstelt moet je een referentievlak hebben waartegen je afsteld, dat kan alleen maar het diff zijn bij enkelvoudige steekaslagers. Ik denk dat de constructie van het diff zo'n afstelling niet toelaat / op mag vangen.
sorry, heel verhaal,
groet, Jan
Door mijn werktuigbouw-achtergrond kan ik nooit "normaal" naar dingen kijken, altijd vind ik er iets van :oops:
-slecht ontworpen / gemaakt
-waarom hebben "ze" dat zó ontworpen?
-neutraal
-schitterend bedacht, geniaal gevonden
etc. etc.
Over de 1800-as kan ik weinig zinnigs melden.
Ik heb het vermoeden dat het ook wel een DANA-produkt zal zijn, net als veel andere achterwielaangedreven volvo-assen.
Er wordt in dit topic gesteld dat Volvo wel vertrouwen heeft in die ene lager-opsluit-ring die alle krachten op neemt bij een bocht.
En daar ben ik het wel mee eens hoewel je je wiel niet zomaar verliest, je remklauw met remschijf houdt de zaak wel op z'n plek zodat je veilig kunt stoppen als je zo ongelukkig bent dat de genoemde opsluitring los gekomen is.
Het kan echter nog gekker, DANA heeft ook hele series gebouwd gebaseerd op het c clip principe. De steekas loopt in een cilindrisch lager en wordt alléén op z'n plek gehouden door een c vormige clip die midden in je diff zit. Als je steekas een flinke zijdelingse kracht te verduren krijgt kan de groef van de steekas breken waardoor je steekas met trommel en wiel afscheid neemt van de auto;
www.google.nl/search?q=c+clip+a ... CAcQ_AUoAQ
Kan dus alleen bij remtrommelachteras i.c.m. c clips.
Verder heb ik mij bij mijn 240 er ook over verbaasd hoe e.e.a. geconstrueerd was. Het topic hieronder bevat een plaatje dat ik er ooit eens over inkleurde;
volvolvo.nl/threads/7354-mis-raa ... t-achteras
Ik kan mij dus wel vinden in de behoefte die jullie schetsen de speling terug te willen brengen.
De amazon constructie vind ik dan ook het meest elegant, is heel degelijk af te stellen, je moet hem alleen even door hebben.
Heb er zelf veel over opgezocht voor ik het echt door had en er uiteindelijk (voor mijzelf en voor Dre) ook een voorstelling van geschetst;
Heeelp !!! ik krijg mijn achteras er niet uit
Als je die schets bekijkt ligt daar MISSCHIEN ook het antwoord wel in opgesloten waarom "jullie" as niet afstelbaar is met shims.
Als je afstelt moet je een referentievlak hebben waartegen je afsteld, dat kan alleen maar het diff zijn bij enkelvoudige steekaslagers. Ik denk dat de constructie van het diff zo'n afstelling niet toelaat / op mag vangen.
sorry, heel verhaal,
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.





