1800ES Achteras

• Teun van Popta
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
28-02-2012 19:09 #111146 door Teun van Popta
1800ES Achteras is gemaakt door Teun van Popta
Hallo Volvo-vrienden,

Ik ben bezig met de revisie van een 1800ES achteras die ik onlangs heb aangeschaft en ik stuit op een probleem:
Mijn Amazon heeft tussen de ankerplaat en de achterasflens een pakking en een zelfde pakking tussen de ankerplaat en de opsluitplaat van lager/keerring.
Ik vind nergens bij de onderdelenleveranciers een pakking voor de ES-as (deze heeft andere afstanden tussen de bevestigingsbouten) en iemand meende dat de ES-as geen pakkingen heeft, wat ik me nauwelijks voor kan stellen.
Verder trof ik een oud artikel aan op het forum over shims voor de afstelling van het achterwiellager.
Wie kan mij vertellen hoe het zit?

Teun van Popta

"a restoration is a triumph of vision over economics"

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Rudi
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
29-02-2012 17:42 #111167 door Rudi
Beantwoord door Rudi in topic 1800ES Achteras
Hallo Teun,
de achteras van een ES heeft daar geen pakkingen omdat de afdichting van de as anders is dan bij de amazon-as: de ES-as heeft in de as zelf een simmerring als afdichting direct aan de buitenzijde van het lager (dus om de steekas tussen lager en flens van steekas), daarom komt er geen olie buiten de as zelf en dus ook niet bij de stofplaat en hoeft deze dus ook geen pakkingen (bekijk om je er zelf van te verzekeren het onderdelenboek maar eens).
De achteras van een ES heeft ook geen shims ter afstelling van het lager zoals bij een amazon-as, bekijk het werkplaatshandboek maar eens: zover ik weet is er een variant zonder instelling en een door middel van een schroef, dat is tenminste bij de 140 serie zo, de ES-as lijkt hier veel op => bij de E/ES zijn verschillende delen overeenkomend of veel lijkend op die van de 140 serie. Zover ik weet is behalve het differentieel zelf en de bevestiging niets hetzelfde van een ES-as en een latere amazon-as.
Dit alles even snel uit mijn geheugen, maar ik weet eigenlijk zeker dat dit zo is, anders graag een correctie van iemand die meer hieraan gewerkt heeft.
Groeten,
Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

• Teun van Popta
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
01-03-2012 22:59 #111195 door Teun van Popta
Beantwoord door Teun van Popta in topic 1800ES Achteras
Hallo Rudi,

Gaaf dat jij reageert. Ik kreeg je telefonisch niet te pakken, maar het forum werkt gelukkig prima.
Ik had inmiddels wat beter naar de constructie (en het onderdelen CDRommeke) gekeken en ging mij inderdaad afvragen of er überhaupt een pakking nodig was.
Je as wordt prachtig overigens!

Groeten,
Teun

• Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
01-03-2015 20:20 #149054 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic 1800ES Achteras
Hoi Teun,

Een oud onderwerp, maar voor mij wel weer actueel. Bij het loshalen van de steekassen zag ik dat er geen enkele shim geplaatst is op mijn 1800E / ES achteras.

Hoe kan ik nu de speling afstellen op de lagers? In het onderdeelboek vind ik geen shims. Hoe heb jij dat opgelost?

• Rudi
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
01-03-2015 22:38 #149069 door Rudi
Beantwoord door Rudi in topic 1800ES Achteras
Hallo Boele,
zoals ik hiervoor al schreef:
"De achteras van een ES heeft ook geen shims ter afstelling van het lager zoals bij een amazon-as, bekijk het werkplaatshandboek maar eens: zover ik weet is er een variant zonder instelling en een door middel van een schroef, dat is tenminste bij de 140 serie zo, de ES-as lijkt hier veel op"
Dus bij deze assen is helaas geen speling af te stellen dmv shims.
groeten, Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

• Teun van Popta
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
01-03-2015 23:08 #149072 door Teun van Popta
Hi Boele,

Ik was destijds ook verbaasd, maar Rudi gaf mij het antwoord: op de E/ES-assen zitten geen shims. Als je de opsluitplaat losgemaakt hebt, kan je de aandrijfas eruit tikken. Dan vind je vanaf de naaf gezien: de opsluitplaat, een keerring, een lager en een krimpring die de boel opsluit. Deze ring sluit het lager op en Volvo heeft kennelijk veel vertrouwen in de constantheid van de constructie gehad. Als je een nieuw lager monteert moet alles goed schoon zijn. Dan het lager er op en daarna de (nieuwe) krimpring lekker warm stoken. Dan gaat ie als een mes door de boter. Goed aandrukken cq slaan met een passend stuk pijp, of met behulp van een pers als je die hebt, en de zaak is weer in orde.
Ik weet niet meer uit mijn hoofd of de keerring en de opsluitplaat over het lager heen passen, dus kijk uit dat je niet iets vergeet!

Succes,
Teun

Bijlage p1800-as.jpeg niet gevonden

Bijlagen:

• Teun van Popta
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
01-03-2015 23:24 #149073 door Teun van Popta
Ik vond toch nog foto's van de demontage (bezoekje aan een 40-tons Compac pers) waaruit gelijk blijkt dat de keerring en de opsluitplaat EERST gemonteerd moeten worden.
Op de eerste foto zit de loopring (race) over het lager.

Bijlage p1800-as-3.jpeg niet gevonden

Bijlage p1800-as-2.jpeg niet gevonden

Bijlagen:

• Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
02-03-2015 13:10 #149084 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic 1800ES Achteras
Hallo Teun,

Zo heb ik het ook gedaan. Even geprobeerd met een hamer in de bankschroef. Geen succes. Toen bij mijn oom geweest met een flinke pers. Klusje was toen snel geklaard.

Ik heb gisteren alles weer gemonteerd en een rondje gereden. Voelt goed, maar nu wel weer even vertrouwen opbouwen door wat kilometers te maken.

Voor wat betreft de lagers, blijft raar dat er geen shims gebruikt worden, toch?

• Teun van Popta
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
02-03-2015 17:59 #149093 door Teun van Popta
Zeker waar, maar als je kijkt naar wat de levensduur van deze constructie is, dan moet er op engineering niveau toch over nagedacht zijn. Ze hebben bij Volvo in ieder geval veel vertrouwen in een constante productiekwaliteit gehad. Wel mooi.

• Ronald Damme (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
02-03-2015 19:21 #149096 door Ronald Damme (GAST)
Beantwoord door Ronald Damme (GAST) in topic 1800ES Achteras
Nogmaals, het is niet raar om achteras lagers zonder shims te stellen.

Dit wordt nog steeds gedaan. Ik heb een opleiding agrotechniek gedaan, dit was dan vooral gericht op agrarische machines.
Het is niet vreem om bij bepaalde types, lager aandraaien, speling voelen (draaiweerstand) en vervolgens een slag lossen.

Als je het huidige lager nu op super zwaar heb aangedraaid, luchttol? Kan je gaan aftellen voordat je hem er weer uitdraait.
Waar ik wel benieuwd naar ben, is of het lager niet het huis beschadigd heeft.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD