Verversen differentieel olie

Lees meer
14-07-2011 15:46 #104679 door Maickel van Rossum
Beantwoord door Maickel van Rossum in topic Verversen differentieel olie
Ahh ok top. Ik zal er even naar kijken van het weekend.

Tijdens het rijden hoor je eigenlijk niet zo heel veel van de as. Alleen bij optrekken dus af en toe een bonkend geluid. Bij constante snelheden is de as aardig stil volgens mij.

Wordt weer een lekker klus weekendje, heb de differentieelpakking binnen, ga een nieuwe rembekrachtiger monteren en ook een koelwaterslang vervangen. Verder nog wat interieur klusjes doen en de voorruit opnieuw afkitten. Lekker klussen dus!

Groeten,
Maickel van Rossum
Amazon Combi 122s [1967] "Flip"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-07-2011 08:51 #104738 door Maickel van Rossum
Beantwoord door Maickel van Rossum in topic Verversen differentieel olie
Ik heb de klus gedaan van het weekend. Alles zat wel goed vast.

Verversen van de olie is echter geen overbodige klus ondanks dat er geen aftapplug op zit. Er kwam ontzettend stinkende, zwarte bagger uit na al die jaren. Nieuwe pakking er tussen en gevuld met mooie schone olie. Nu kan ie er wel weer 40dkm tegen aan.

Groeten,
Maickel van Rossum
Amazon Combi 122s [1967] "Flip"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-07-2011 23:34 #104777 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Verversen differentieel olie
Is het gebonk nu over ?

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-07-2011 12:26 #104784 door Maickel van Rossum
Beantwoord door Maickel van Rossum in topic Verversen differentieel olie
Nee, dat helaas niet.

Het is wel minder, maar er zit toch redelijk wat speling in het differentieel. Op het moment vindt ik het niet hinderlijk genoeg om er meteen wat aan te doen, dus die klus schuif ik door naar een volgende keer!

Groeten,
Maickel van Rossum
Amazon Combi 122s [1967] "Flip"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-08-2011 22:03 #105460 door Mischa Bart (GAST)
Beantwoord door Mischa Bart (GAST) in topic Verversen differentieel olie
Ik wil ook mijn differentieelolie verversen, maar krijg de vulplug niet los. Hij is er vast al heel lang niet meer af geweest. Kruipolie biedt tot nu toe geen soulaas. Het is een vierkante plug, waar steeksleutel 13mm net omheen past. Als ik veel kracht zet dan lijkt de plug eerder te vervormen dan los te gaan. Heeft iemand nog tips hoe ik hem los kan krijgen? Is hier misschien speciaal gereedschap voor?

Amazon Combi 1966 B18A: <!-- l --><a class="postlink-local" href="www.volvokv.nl/forum/viewtopic.php?f=38&t=18215">viewtopic.php?f=38&t=18215

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-08-2011 22:35 #105461 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Verversen differentieel olie
Geduld, zou hem met een staalborstel goed aan alle vier de kanten schoonboenen, kruip olie en/of WD40 erop en dat een aantal dagen herhalen.
Laat hem even schrikken met een ferme tik of gebruik een brandertje om de omgeving op te warmen, die zet dan uit en dan zal het wel lukken.
Gebruik gereedschap met een zo goed mogelijke pasvorm, kijk uit met een baco dan draai je hem aan gort

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-09-2011 21:01 #106227 door Mischa Bart (GAST)
Beantwoord door Mischa Bart (GAST) in topic Verversen differentieel olie
Het is me uiteindelijk niet gelukt de plug zelf los te krijgen. Ik ben langs de garage gereden en die kreeg hem los met een grote griptang. Ik heb daarna de olie ververst en een nieuwe plug van de Onderdelenshop geplaatst. Nu met kopervet gemonteerd en met gematigde kracht vastgezet.

Amazon Combi 1966 B18A: <!-- l --><a class="postlink-local" href="www.volvokv.nl/forum/viewtopic.php?f=38&t=18215">viewtopic.php?f=38&t=18215

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-09-2011 21:08 #106305 door Maickel van Rossum
Beantwoord door Maickel van Rossum in topic Verversen differentieel olie
Ik zie het een beetje laat deze aanvulling.....

Ik heb hem met een grote baco los gekregen, maar dan bedoel ik ook echt een grote zodat je een flinke arm hebt om kracht te zetten.

Misschien voor de volgende klusser die hier aan begint een tip!

Groeten,
Maickel van Rossum
Amazon Combi 122s [1967] "Flip"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-11-2011 19:18 #108280 door Alfriedel Boelen
Beantwoord door Alfriedel Boelen in topic Verversen differentieel olie
Het is toch wel belangrijk om de differentieelolie er niet jaren en jaren in te laten zitten want er zit geen magnetische plug op zodat het slijpsel, wat altijd ontstaat, in de olie blijft circuleren en daardoor slijten de lagers en de tandwielen.
Bestaat er geen magnetische vulplug? Dat zal zeker helpen om het slijpsel vast te houden.
Ditzelfde geld ook voor de versnellingsbak. Ikzelf ververs ook bij mijn Saab ( tweehonderd pk turbo) elke twee jaar de olie in de bak en heb nooit problemen,schakelt nog als nieuw nu zestien jaar oud en ruim 300.000 km.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.