Verversen differentieel olie

Lees meer
08-07-2011 22:33 #104551 door Maickel van Rossum
Verversen differentieel olie is gemaakt door Maickel van Rossum
Beste Volvo vrinden,

Ik ben bezig met een grondige onderhoudsbeurt aan mijn Combi, maar nu stuit ik na het verversen van de motorolie en vbak / overdrive olie op een probleem bij het differentieel. Ik kan de aftapplug niet vinden..... Er zit wel een vulplug op halverwege het differentieel, maar aftappen is er niet bij.... Moet je voor het aftappen gewoon het achterdeksel los schroeven of zie ik iets over het hoofd?

Alle hulp is welkom, dan kan ik verder! (behalve als het achterdeksel los moet, dan moet ik eerst een pakking kopen)

Groeten,
Maickel van Rossum
Amazon Combi 122s [1967]

Groeten,
Maickel van Rossum
Amazon Combi 122s [1967] "Flip"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-07-2011 12:34 #104559 door Ronald Menges
Beantwoord door Ronald Menges in topic Verversen differentieel olie
Het differentieel heeft geen aftapplug. Olie hoef je eigenlijk nooit te vervangen. Hooguit bijvullen tot iets onder vulgat. Wil je toch alles eruit halen, dan kan je hem leegzuigen met handzuigpompje of alle schroeven loshalen. ( breken nog wel eens af) Pakking moet dan wel vervangen worden.
Groet,Ronald

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-07-2011 19:41 #104570 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Verversen differentieel olie
In dit verband bedenk ik ,dat een van mijn amazons -een combi van 1965- wel een aftapplug aan het differentieel heeft .Bovendien zijn er ook twee smeernippels aangebracht voor de lagers bij de wielen.

Het is verder trouwens helemaal een bijzonder geval,want de steekassen zijn ook dikker en er horen dus ook andere lagers en keerringen op.Met uitzondering van de smeernippels wordt een en ander ook vermeld in het onderdelenboek groep 4 blz 93.Het is wel een spicer- as.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-07-2011 00:51 #104580 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Verversen differentieel olie
De meeste diff's hebben wel een vulplug, zowel bij ENV als Spicer, het vervangen van de Hypoid olie is maar eens in de
40 Kkm nodig en iedere 5000 km checken.
Verder zit er boven op een ontluchtingsnippel,
Er hoort 1,3 liter Hypoidolie in, dus als je geen vulnippel hebt is dat lastig. wat voor achteras heb je dan.
Deze zul je moeten demoteren en recht op zetten om de 1,3 liter erin te krijgen, vreemd dit heb ik nog niet gezien.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-07-2011 15:52 #104588 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Verversen differentieel olie
Beste Ed ,wie heeft gezegd,dat hij een differentieel heeft zonder vulplug? Ik in ieder geval niet!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-07-2011 22:48 #104596 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Verversen differentieel olie
Je hebt gelijk, Maickel heeft het over één plug en dat klopt, dit is de vulplug. Om de olie eruit te halen kun je ook een slangetje met een pompje gebruiken, heb je er meer dan 1 liter uit (totaal 1,3 ltr) dan kun je de verse olie erin doen

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-07-2011 12:24 #104627 door Maickel van Rossum
Beantwoord door Maickel van Rossum in topic Verversen differentieel olie
Heren,

Een vulplug heb ik inderdaad wel gewoon op het differentieel zitten. Ik heb inmiddels een pakking binnen en ga van het weekend lekker de deksel eraf schroeven. Kan ik meteen van binnen kijken waarom er zoveel speling in zit. Ik dacht aanvankelijk dat het gebonk van de kruiskoppeling zou komen, dus die had ik al gekocht. Hier bleek echter nauwelijks speling op te zitten. Ook het tussenaslager en rubber zag er nog netjes uit. Echter bij het verdraaien van de aandrijfas net voor het differentieel, bleek hier wel bijna een kwartslag gemaakt te kunnen worden met gebonk in het differentieel als resultaat.

Eerst maar eens de olie verversen en kijken in het differentieel! Ik heb nog een reserve Combi staan, eens kijken of daar minder speling op zit. Dan vervang ik tzt het complete diff of de hele achteras gewoon!

Bedankt voor de reacties in ieder geval!

Groeten,
Maickel van Rossum
Amazon Combi 122s [1967] "Flip"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-07-2011 17:16 #104634 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic Verversen differentieel olie
Hallo Maickel, controleer voor de zekerheid eens of de moer van de ingaande flens van de achteras nog goed vastzit (alhoewel er maar een heel kleine kans is dat dit niet zo is). Als het differentieel versleten is de hele as wisselen, een differentieel zo vervangen dat het stil en goed loopt en blijft lopen kun je alleen maar met heel veel tijd, ervaring en/of speciaal gereedschap (of voor veel geld bij iemand die het kan). Een as vervangen is sneller en met normaal gereedschap te doen. Succes, Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-07-2011 13:11 #104660 door Maickel van Rossum
Beantwoord door Maickel van Rossum in topic Verversen differentieel olie

controleer voor de zekerheid eens of de moer van de ingaande flens van de achteras nog goed vastzit


Bedoel je dan de moer op de flens bij een wiel, of op het diff zelf? Begrijp even niet wat je precies bedoeld. Controleren kan geen kwaad natuurlijk!

Maickel

Groeten,
Maickel van Rossum
Amazon Combi 122s [1967] "Flip"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-07-2011 17:02 #104662 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic Verversen differentieel olie
Ik bedoel de flens in het midden van de voorkant van de achteras waar de aandrijfas tegen bevestigd wordt. Deze zit op de as van het pignon (aandrijvende tandwiel van kroonwiel op differentieel). In de flens zit een grotere moer die goed genoeg vast moet zitten (zitten eigenlijk altijd vast genoeg, maar zeker is zeker). Als deze moer niet vast genoeg zit, zit het pignon los ten opzichte van de as waardoor er onnodige speling en geluiden kunnen zijn. Je kunt eigenlijk ook gewoon voelen of deze flens alleen strak kan draaien, als er iets aan dwarsbewegingen mogelijk is, is het zeker niet in orde. Of je bijna kwart slag draaien teveel is weet ik niet. Het kan natuurlijk zijn dat je speling en geluiden van een versleten differentieel stammen, maar dan verwacht ik ook geluiden bij het rijden. Als de as bij het rijden stil is en de ingaande flens geen dwarsspeling heeft zou ik me verder geen zorgen maken.

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.