amazon combi + B18A + M41 + sedanachteras ?

Lees meer
07-06-2011 21:27 #103601 door Rudi Dortangs
amazon combi + B18A + M41 + sedanachteras ? is gemaakt door Rudi Dortangs
Hallo,
graag zou ik weten of de bovengenoemde combinatie van een standaard B18A amazon combi met een M41 overdrivebak en daarbij een sedan achteras(overbrenging) goed rijdbaar is (LPG). Snel optrekken met een volgeladen wagen is voor mij minder belangrijk als goed autoweggedrag. Een overdrivebak is al gepland, het gaat er vooral om of daarbij een sedan achteras(overbrenging) niet teveel van het goede is. Aanpassingen aan de motor zijn niet gepland. Graag ervaringsreacties.
Groeten, Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-06-2011 22:26 #103608 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic amazon combi + B18A + M41 + sedanachteras ?
die andere achteras onder de combi was ooit bedoeld voor b.v. de stratenmaker die z'n bedrijfscombi volgooide met klinkers en dan ook nog vooruit wou komen. :mrgreen:
in principe verschilt een Combi niet heel veel van een Sedan, en als je 'm laten we zeggen belast als sedan dan moet dat toch gewoon goed gaan met die achteras en overdrive lijkt me. :ugeek:

of zat er nou ook nog verschil tussen de achterassen van sedans mét en zonder OD? :roll:

Groet, Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-06-2011 23:45 #103617 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic amazon combi + B18A + M41 + sedanachteras ?
Dat weet ik niet, tussen de latere zit volgens mij geen verschil.

Een sedan as monteren is zeker de moeite. Weet de verhoudingen niet exact. Mijn vroegere sedan liep bij 120kmh beduidend rustiger dan de combi.

Wil zelf ook nog een keer een as vervangen voor die van een sedan. Hebben we al jaren liggen, alleen nog aan de steunen komen (+-200euro?) OF alleen de klok zelf ombouwen. Scheelt wellicht een hoop werk? Weet niet of je zo de tandwielen eruit kan puzzelen of dat je eerst de gehele as moet demonteren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-06-2011 09:05 #103628 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic amazon combi + B18A + M41 + sedanachteras ?
Een achteras van een combi is voor wat betreft de overbrengingsverhouding hetzelfde als die van een sedan met overdrive.Er zijn dus voor sedans verschillende achterassen: voor autos met en zonder overdrive.Hoe weet je nu met welk type sedan-achteras je te maken hebt als je verder geen gegevens hebt.Dit meet je door de flens van de aandrijfas precies 1 maal rond te draaien.Je kijkt dan naar de afstand die de trommel heeft afgelegd.Zo kun je de overbrengingsverhouding berekenen.Ik rijd al jaren met een combi met een d overdrive met een gewone sedan achteras.Het gaat prima.Ik zou de bevestigingspunten overzetten mits je er erg zeker van bent dat de as goed is.(testen op een sedan en niet op de beweringen van een verkoper afgaan)Alles overzetten is een specialistische klus en kan een goed binnenwerk veranderen in een die een hoop herrie maakt.Succes!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-06-2011 09:21 - 16-05-2012 16:37 #103629 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic amazon combi + B18A + M41 + sedanachteras ?
Hallo Niek,
ik had het volgende geschreven toen jij ook aan het schrijven was, dus nu deels dubbel (nog een informatie die jou bekend zal zijn maar mischien niet iedereen: met het draaien voor de overbrengingsverhouding: als 1 wiel geblokkeerd is doordat het bijvoorbeeld op de grond staat draait het andere dubbel zo snel). Wat voor een motor heeft jouw combi? Waarschijnlijk geen standaard B18A.

Daar ik nog geen B18A gereden heb weet ik niet of deze te zwak voor de genoemde combinatie is en zou ik graag een reactie hebben van iemand die met deze combinatie rijdt (combi of niet combi zal waarschijnlijk niet veel uitmaken).

mbt de verschillen: zover ik weet werd de combi origineel altijd zonder overdrive (waarschijnlijk waren ze bang dat deze hogere belastingen niet hield) maar zeker altijd met een andere achterasoverbrenging geleverd, hierdoor meer kracht bij het optrekken maar amper geschikt voor hogere snelheden. Mijn 145 heeft een M46 overdrive bak en 1:4,1 achteras, die van overbrenging hetzelfde is als een sedan achteras van een amazon, waarmee ik goede ervaringen heb (zoals al geschreven geen stoplichtsprintjes maar veel autoweg).
mbt het ombouwen van een achteras: ik denk dat het ombouwen van de steunen makkelijker cq goedkoper is (steunen kopen, maken of van een combi-as afslijpen), het ombouwen van de tandwielen (met die gedachte speel ik ook, een goede set tandwielen heb ik al liggen, maar ook een complete goede as) kan in principe, maar het instellen van de tandwielen en lagers schijnt zonder speciaal gereedschap amper te doen zijn (het kostenplaatje dat mij genoemd werd als een bedrijf dit doet heeft deze optie bij mij doen vervallen, als iemand hier een goede tip of ervaring heeft graag een reactie, een dergelijke oproep had ik echter al eens hier).

Groeten, Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-06-2011 10:20 #103634 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic amazon combi + B18A + M41 + sedanachteras ?
Rudi,

Heb inderdaad geen zicht op de kosten van het uitshimmen.

Steunen van de combi as slijpen en op de sedanas (laten) lassen, is dat wel een goed idee? Zijn daar ervaringen mee?

Ik heb 1,5jr 25000km met de combi gereden, het gaat prima met combi as maar wat minder toeren zou wel ontzettend fijn zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-06-2011 12:35 #103647 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic amazon combi + B18A + M41 + sedanachteras ?
Als het "alleen" uitshimmen laten was zou het mischien nog te betalen zijn, maar ik heb nog niet gehoord dat een bedrijf een gebruikt differentieel wil plaatsen. Alleen alles nieuw en dus een complete asrevisie, kosten rond de €1000 zover mij bekend is.
Daar de steunen altijd gelast zijn moet het toch mogelijk zijn deze om te zetten: bij de sedanas alles netjes erafslijpen tot je de schone asbuis hebt (moet zover ik weet ook voor de te kopen nieuwe steunen), bij de combias de asbuis wegslijpen tot je de steunen overhebt (dus niet de steunen ervanaf slijpen want dan zul je materiaal missen voor het opnieuw plaatsen). Het zal wel werk zijn, maar als je de combias niet meer nodig hebt is het niet onmogelijk (eigenlijk moet er hiervoor een goedkope versleten combias genomen worden, maar die heb ik niet voor als ik dit zou gaan doen, zijn de steunen niet na te bouwen?).

De vraag is echter vooral of de sedanoverbrenging goed combineerd met een B18A en overdrive, als dit zo is zal ik definitief beslissen hoe ik het dan ga doen, dus tips over het betaalbaar verwisselen van een differentieel(tandwielen) of waar een goedkope combias (mag dus ook alleen de lege as zijn) te koop is, zijn ook welkom.
Daar ik vooral autoweg rijd (lange stukken in Duitsland en dus vaak sneller dan 120km/h) en mijn 1800S (B20B M41) en 145 (B20A M47) beide een sedanachteras(overbrenging) hebben die me goed bevalt (beter gezegd: ik vind dat veel autoweg rijden met een originele combinatie amper te doen is) ben ik dat ook van plan met mijn amazon combi, waarbij de combinatie met een B18A mij echter onbekend is.
Hopend op B18A ervaringen, Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-06-2011 14:37 #103653 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic amazon combi + B18A + M41 + sedanachteras ?
Rudi,

Ok duidelijk!

Ik verwacht (hoop) dat ik in de zomervakantie samen met mijn vader de as om ga bouwen (als hij het nog steeds ziet zitten.) We hebben ook nog een extra combi as die we evt kunnen verslijpen. Als de steunen los zijn, zal ik er eens foto's en maten van opnemen. Dan kan je ze zelf vervaardigen.

Met een b18a 120+ wordt sowieso wel een kwestie van geduld. Wij hebben een B18Ablok + een B-kop + een K-nokkenas en een enkele stromberg. Na koprevisie liep ie wel 165kmh op de tomtom, nu blijft ie bij 138kmh steken. Dit wel met een D overdrive.

Tot 110 kan je goed meekomen met het verkeer, erboven moet je slipstreamen, of een aanloop nemen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-06-2011 23:35 #103667 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic amazon combi + B18A + M41 + sedanachteras ?
De vroege P1200 heeft dezelfde achteras overbrenging als de combi's nl 4,56:1
Alleen de laatste serie combi's van aug '68 heeft een 4,3:1 achteras verhouding, dus een wat snellere acceleratie én een B20A motor.
Voor mij zijn de 122-S combi's het meest begerenswaardig, omdat ze een D of B motor hebben en door de achters 4,56:1 ideaal zijn om een OD in te hangen.
Ik heb jaren gereden met een '71 Amazon sedan met B20A, dus achteras verhouding 4,1:1 en hier een J-type OD in gebouwd.
Dat gaat prima mits de motor in goede conditie is !!.

Een standaard 18A is dus wat krap, mijn advies zou zijn om iets meer vermogen te krijgen door bv. een Weber 38valstroom carb met ingebouwd LPG verdeelstuk en een 123ignition. Een sedan achteras 4,1:1 is inderdaad wat sneller en kan de motor makkelijker de wagen acceleren. Je zou a.d.h. van de vermogen curve van de B18 kunnen uitrekenen (als je hem combineert met een 4,1:1 achteras) of de motor in het juiste toerenbereik op kruis snelheid komt.

Volvo zelf heeft altijd de M41 gecombineerd met de 4,56:1 achteras én met een B18B of B20B, dus wat meer power is gewenst en dit had de fabirek natuurlijk in de gaten

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-06-2011 07:54 #103671 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic amazon combi + B18A + M41 + sedanachteras ?
Hallo Ed,
4,56:1 accelereerd beter dan een 4,1:1 (daarom ook bij de 1800S met genoeg vermogen origineel geen 4,1:1 as want dan zou de "1op100" tijd te lang geweest zijn in vergelijking met de concurrentie, in die jaren was de eindsnelheid nog niet zo belangrijk), maar maakt meer toeren op de snelweg. Voor mij is het snelweggedrag belangrijker. Maar als de B18A te zwak is heeft het ook geen zin. Dat met de vermogenscurves is een goede tip, moet ik me eens op een rustig moment bekijken. Groeten, Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.