- Berichten: 34
Honend geluid cardanas
- Gijs Wilbrink (GAST)
- Verbannen
-
Het sleutelweer komt dichterbij, dus er ontstaan hier en daar wat vragen. Ik heb voor deze vraag al wat gezocht op het forum, maar niet echt een antwoord gevonden.
Mijn 144 maakt bij het koud wegrijden altijd een honend geluid (vooral tussen 20 en 70 km/u). Het honende geluid verdwijnt altijd als de auto wat warmer is geworden. Het geluid veranderd niet als het toerental van de motor veranderd. Het heeft alleen betrekking op de snelheid van rijden (dus ook met ingetrapte koppeling en bij uitrollen). Het is niet duidelijk aan te geven waar het vandaan komt. Het zingt een beetje door de auto. In de wielen zit het probleem niet, en er zit genoeg cardanolie in de achteras, dus daar zou het probleem naar mijn gevoel niet mogen zitten.
Ik heb het idee dat het middelste lager van de cardanas versleten/kapot is en dus herrie geeft. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik zie dat ik het lager zo op de webshop kan bestellen, maar ben nog niet helemaal zeker of de oorzaak hier ligt. Het zou mooi zijn als ik iets meer zekerheid heb voordat ik de as eronder vandaan haal om het te bekijken..
Iemand een idee hierover??
Groeten! Gijs.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 2147
Als het een lager is van de cardanas, zou je toch verwachten dat je hem ook hoort tijdens het rijden als de motor reeds opgewarmd is.
Het is uiteraard niet verkeerd om hem te controleren op speling. (evenals de kruiskoppelingetjes, die kan je soms met een vetspuit navullen!)
Heb je de cardanolie bijgevuld, of ververst? Indien het geval: Was het 'schone' olie? Dus weinig ijzersplinters e.d.?
Succes
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rudi
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 2115
om het cardanaslager te controleren hoeft de cardanas niet uitgebouwd te worden: gewoon de beugel waarmee het lagerrubber mee vastgeklemd zit losschroeven en het lager kan vrij draaien waarmee gecontroleerd kan worden of het soepel loopt. Het belangrijkst is echter vast te stellen waar het geluid vandaankomt (dit is echter vaak heel moelijk).
Groeten en succes!
Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Erik Ciesluk
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 1286
- 'gillend' geluid, erg moeilijk te bepalen waar het precies vandaan kwam
- het ontstond (of verdween.. nu twijfel ik) als de motor/auto warm werd
- leek eerst uit de versnellingsbak of differentieel te komen, maar dat bleek toch niet de bron
Uiteindelijk bleek het middelste lager van de cardanas versleten te zijn. Omdat dit zelden/nooit voorkomt werd er niet direct aan dit lager gedacht, en dus pas na vrij lange tijd ontdekt. Het lager is vervangen en het probleem opgelost.
Uiteraard is dit geen garantie dat dit bij je 144 ook de oorzaak is, maar de kans is zeker aanwezig!
Naast de wielen zelf en het differentieel heb je natuurlijk ook nog de wiellagers, zijn die in orde?
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Gijs Wilbrink (GAST)
- Verbannen
-
- Berichten: 34
@ Rudi: bedankt voor de tip. Ik heb helaas geen beschikking over een brug, dus het scheelt wel werk nu!
@ Erik: dat klinkt dus erg herkenbaar. Goed om te horen dat het versleten lager de oorzaak was! Wiellagers zijn voor de winter bij een beurt nog wel nagekeken, dus daar zou het niet echt in kunnen zitten. Bedankt in ieder geval!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Erik Ciesluk
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 1286
"R.W. Dortangs" schreef:
Hallo Gijs,
om het cardanaslager te controleren hoeft de cardanas niet uitgebouwd te worden: gewoon de beugel waarmee het lagerrubber mee vastgeklemd zit losschroeven en het lager kan vrij draaien waarmee gecontroleerd kan worden of het soepel loopt. (...)
Rudi
Zou je ook kunnen rijden als je dit lager los hebt? Dan ben je er natuurlijk zo achter of dit het geluid veroorzaakt!
1) Lager losmaken
2) Stukje rijden
Als het geluid dan verdwenen is, is het duidelijk: lager vervangen.
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Niek de Boer
- Platinum lid
-
- Berichten: 1905
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Niek de Boer
- Platinum lid
-
- Berichten: 1905
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 2147
"N.M. de Boer" schreef:
Soms is het wel eens nodig een honend geluid laten horen!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Erik Ciesluk
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 1286
"N.M. de Boer" schreef:
Ja,dat moet je eens doen en dan vooral stevig doorrijden.Ik weet zeker ,dat je dan zoveel rare geluiden hoort,dat je helemaal niet meer weet waar je het zoeken moet.Waarom dacht je ,dat ze dat lager op de fabriek in die beugel hebben opgehangen,in plaats van de boel los te laten bungelen?
Het was een idee.. de achteras zit toch zeker vast aan het differentieel en aan de andere kant aan de versnellingsbak? Het doel van het lager lijkt mij om de as 'beter' op z'n plek te houden zodat versnellingsbak + diff + kruiskoppelingen ontlast worden, of zie ik dat verkeerd?
Als dat klopt kan het m.i. geen kwaad om een klein stukje zonder dat lager te rijden. Uiteraard rustig rijden, maar het geluid laat zich al vanaf 20 km/h uur horen dus dat is geen probleem.
Ik snap ook wel dat dit niet de beste methode is, maar het is wel heel simpel uit te voeren en kan volgens mij weinig kwaad (als ik 't mis heb hoor ik het graag.. alles op eigen risico.. )
Beste methode is om het lager te vervangen door een nieuwe en 't dan te proberen.. maar ik bestel zelf liever pas nieuwe onderdelen als ik zeker weet dat ik ze nodig heb.
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.