Honend geluid cardanas

  • Gijs Wilbrink (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
15-02-2011 16:22 #100543 door Gijs Wilbrink (GAST)
Honend geluid cardanas is gemaakt door Gijs Wilbrink (GAST)
Dag allemaal!

Het sleutelweer komt dichterbij, dus er ontstaan hier en daar wat vragen. Ik heb voor deze vraag al wat gezocht op het forum, maar niet echt een antwoord gevonden.

Mijn 144 maakt bij het koud wegrijden altijd een honend geluid (vooral tussen 20 en 70 km/u). Het honende geluid verdwijnt altijd als de auto wat warmer is geworden. Het geluid veranderd niet als het toerental van de motor veranderd. Het heeft alleen betrekking op de snelheid van rijden (dus ook met ingetrapte koppeling en bij uitrollen). Het is niet duidelijk aan te geven waar het vandaan komt. Het zingt een beetje door de auto. In de wielen zit het probleem niet, en er zit genoeg cardanolie in de achteras, dus daar zou het probleem naar mijn gevoel niet mogen zitten.

Ik heb het idee dat het middelste lager van de cardanas versleten/kapot is en dus herrie geeft. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik zie dat ik het lager zo op de webshop kan bestellen, maar ben nog niet helemaal zeker of de oorzaak hier ligt. Het zou mooi zijn als ik iets meer zekerheid heb voordat ik de as eronder vandaan haal om het te bekijken..

Iemand een idee hierover??

Groeten! Gijs.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-02-2011 18:44 #100546 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Honend geluid cardanas
Beste Gijs,

Als het een lager is van de cardanas, zou je toch verwachten dat je hem ook hoort tijdens het rijden als de motor reeds opgewarmd is.
Het is uiteraard niet verkeerd om hem te controleren op speling. (evenals de kruiskoppelingetjes, die kan je soms met een vetspuit navullen!)

Heb je de cardanolie bijgevuld, of ververst? Indien het geval: Was het 'schone' olie? Dus weinig ijzersplinters e.d.?

Succes

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-02-2011 19:42 #100548 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic Honend geluid cardanas
Hallo Gijs,
om het cardanaslager te controleren hoeft de cardanas niet uitgebouwd te worden: gewoon de beugel waarmee het lagerrubber mee vastgeklemd zit losschroeven en het lager kan vrij draaien waarmee gecontroleerd kan worden of het soepel loopt. Het belangrijkst is echter vast te stellen waar het geluid vandaankomt (dit is echter vaak heel moelijk).
Groeten en succes!
Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-02-2011 08:55 #100559 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic Honend geluid cardanas
Laatst vertelde DE expert uit Hengelo (toch, Henk?) mij een vergelijkbaar verhaal:

- 'gillend' geluid, erg moeilijk te bepalen waar het precies vandaan kwam
- het ontstond (of verdween.. nu twijfel ik) als de motor/auto warm werd
- leek eerst uit de versnellingsbak of differentieel te komen, maar dat bleek toch niet de bron

Uiteindelijk bleek het middelste lager van de cardanas versleten te zijn. Omdat dit zelden/nooit voorkomt werd er niet direct aan dit lager gedacht, en dus pas na vrij lange tijd ontdekt. Het lager is vervangen en het probleem opgelost.

Uiteraard is dit geen garantie dat dit bij je 144 ook de oorzaak is, maar de kans is zeker aanwezig!


Naast de wielen zelf en het differentieel heb je natuurlijk ook nog de wiellagers, zijn die in orde?

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Gijs Wilbrink (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
16-02-2011 09:11 #100560 door Gijs Wilbrink (GAST)
Beantwoord door Gijs Wilbrink (GAST) in topic Honend geluid cardanas
@ Boele: het zou dan ook niet zozeer te maken hebben met de motor, maar met het opwarmen het lager zelf door wrijving. Wellicht dat het lager op een gegeven moment warmer is en dus iets fijner loopt.. Cardanolie is een tijdje geleden bijgevuld, maar dit leverde geen verbetering op. Het zou me verbazen als het in de motor zou zitten, omdat het geluid totaal geen relatie aangeeft met toerental van de motor. Alleen bij rijden gaat hij geluid maken.. Ik ga het lager binnenkort wel eens nakijken. bedankt in ieder geval!

@ Rudi: bedankt voor de tip. Ik heb helaas geen beschikking over een brug, dus het scheelt wel werk nu!

@ Erik: dat klinkt dus erg herkenbaar. Goed om te horen dat het versleten lager de oorzaak was! Wiellagers zijn voor de winter bij een beurt nog wel nagekeken, dus daar zou het niet echt in kunnen zitten. Bedankt in ieder geval!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-02-2011 10:19 #100561 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic Honend geluid cardanas

"R.W. Dortangs" schreef:
Hallo Gijs,
om het cardanaslager te controleren hoeft de cardanas niet uitgebouwd te worden: gewoon de beugel waarmee het lagerrubber mee vastgeklemd zit losschroeven en het lager kan vrij draaien waarmee gecontroleerd kan worden of het soepel loopt. (...)
Rudi


Zou je ook kunnen rijden als je dit lager los hebt? Dan ben je er natuurlijk zo achter of dit het geluid veroorzaakt!
1) Lager losmaken
2) Stukje rijden

Als het geluid dan verdwenen is, is het duidelijk: lager vervangen.

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-02-2011 21:15 #100576 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Honend geluid cardanas
Ja,dat moet je eens doen en dan vooral stevig doorrijden.Ik weet zeker ,dat je dan zoveel rare geluiden hoort,dat je helemaal niet meer weet waar je het zoeken moet.Waarom dacht je ,dat ze dat lager op de fabriek in die beugel hebben opgehangen,in plaats van de boel los te laten bungelen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-02-2011 21:22 #100578 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Honend geluid cardanas
Soms is het wel eens nodig een honend geluid laten horen!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-02-2011 23:10 #100585 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Honend geluid cardanas

"N.M. de Boer" schreef:
Soms is het wel eens nodig een honend geluid laten horen!

:D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-02-2011 10:03 #100589 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic Honend geluid cardanas

"N.M. de Boer" schreef:
Ja,dat moet je eens doen en dan vooral stevig doorrijden.Ik weet zeker ,dat je dan zoveel rare geluiden hoort,dat je helemaal niet meer weet waar je het zoeken moet.Waarom dacht je ,dat ze dat lager op de fabriek in die beugel hebben opgehangen,in plaats van de boel los te laten bungelen?


Het was een idee.. de achteras zit toch zeker vast aan het differentieel en aan de andere kant aan de versnellingsbak? Het doel van het lager lijkt mij om de as 'beter' op z'n plek te houden zodat versnellingsbak + diff + kruiskoppelingen ontlast worden, of zie ik dat verkeerd?

Als dat klopt kan het m.i. geen kwaad om een klein stukje zonder dat lager te rijden. Uiteraard rustig rijden, maar het geluid laat zich al vanaf 20 km/h uur horen dus dat is geen probleem.

Ik snap ook wel dat dit niet de beste methode is, maar het is wel heel simpel uit te voeren en kan volgens mij weinig kwaad (als ik 't mis heb hoor ik het graag.. alles op eigen risico.. )

Beste methode is om het lager te vervangen door een nieuwe en 't dan te proberen.. maar ik bestel zelf liever pas nieuwe onderdelen als ik zeker weet dat ik ze nodig heb.

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.