vragen over een mij een onbekende versnellingsbak

  • Mark Murre (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
28-12-2010 20:55 #99129 door Mark Murre (GAST)
Beantwoord door Mark Murre (GAST) in topic vragen over een mij een onbekende versnellingsbak
Bedankt Lars,
Betekent dit nu ook dat ik er ook een b18 koppelingshuis op kan plaatsen zonder deze te moeten verlassen?
Nu ook mijn eerste vraag:hoe kom ik aan zo'n beugel die op de bak gemonteerd hoort te zitten om het rubber er tussen te krijgen?
Ps heb je trouwens al je dubbele spruitstuk,ik heb er namelijk nog een uit de latere series met smoorkleppen van een b20b geloof ik met dubbele su's?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-12-2010 22:12 #99133 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic vragen over een mij een onbekende versnellingsbak
Een B20 koppelingshuis is gelijk aan die van een B18. Als het dus inderdaad geen B30 koppelingshuis is, past hij zo op een B18/B20. Vandaar dat het ook een speld in een hooiberg is.

Die steun zit volgens mij bij een M410 meteen aan het versnellingsbakrubber.
Onderdeelnummer 683711, zie bijvoorbeeld:


ps. Spruitstuk is goedgekomen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Mark Murre (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
28-12-2010 23:32 #99134 door Mark Murre (GAST)
Beantwoord door Mark Murre (GAST) in topic vragen over een mij een onbekende versnellingsbak
Ok duidelijk, ik ben dan idd bang dat ik moet gaan lassen want ik heb er een b18 koppelingshuis ernaast gehouden en die paste op het oog niet dan zou het dus wel een b30 bak zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-12-2010 10:31 #99139 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic vragen over een mij een onbekende versnellingsbak
Dan is het maar de vraag of je het moet willen.
Waarschijnlijk is het dan gunstiger om een M41 met overdrive te nemen.
Een M410 komt niet zo veel voor en daardoor is het een stuk lastiger om aan onderdelen voor de bak te komen mocht hij versleten zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Mark Murre (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
24-01-2011 22:56 #99860 door Mark Murre (GAST)
Beantwoord door Mark Murre (GAST) in topic vragen over een mij een onbekende versnellingsbak
Even een update!
Het is toch een b20 koppelingshuis met kabelaansluiting dus wil ik de bak met overdrive toch gaan plaatsen.
Stap 1 ik heb een ander versnellingsbakrubber met beugel moeten kopen .

stap 2 langere km telleraansluiting en een overdrive schakelpaneeltje .

stap 3 zijn we nu mee bezig en dat is dat ik van een kabelmechanisme voor de koppeling terugmoet naar het oudere hydraulische systeem ( hierbij straks wat fototo's van het bedachte systeem op of aanmerkingen zijn welkom)

Stap 4 was dat ik het bakdeksel moest veranderen van een langer p1800 deksel naar een amazon deksel en daarbij de
veiligheidsschakelaar in het amazon deksel moest tappen,alles pastte maar de bak schakelde helaas niet meer dus weer opengemaakt en kwamen er toen achter dat de drie veertjes die de schakelvorken op zijn plaatshoudt van de p1800 een gedeelte in het bakdeksel viel en bij die van de amazon zaten geen uitsparingen .
De veertjes hebben we toen wat ingekort en toen werkte het super.

Stap 5 de verkorte aandrijfas die ik erbij heb gekregen zit een kleinere flens op dan die van het uitgaande as van de overdrive dus daar moeten we iets op bedenken .

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Mark Murre (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
24-01-2011 23:22 #99864 door Mark Murre (GAST)
Beantwoord door Mark Murre (GAST) in topic vragen over een mij een onbekende versnellingsbak
Hierbij wat foto's, je ziet ook dat de koppelingshuizen anders zijn op de manier waarop ze het koppelingsdruklager omhoog duwen .







Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-01-2011 07:47 #99868 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic vragen over een mij een onbekende versnellingsbak
Ziet er mooi uit!
Even hardop denkend, is mijn vermoeden datje oplossing met de koppelingscilinder niet gaat werken.

Bij je oude koppelingshuis moet de gaffel van de cilinder af geduwd worden om ervoor te zorgen dat het druklager ingedrukt wordt.

Bij je nieuwe koppelingshuis zit er geen kantelpunt in de gaffel, maar zit die aan het uiteinde vast. Hierdoor wordt de kracht niet omgekeerd. Je zult dus aan de gaffel moeten trekken om te zorgen dat het druklager ingedrukt wordt.

Je koppelingscilinder zal dus andersom gemonteerd moeten worden en dan moet de kracht worden overgebracht naar de gaffel.
Ben Flierman van Tinustechniek heeft hier wel een mooie oplossing voor bedacht:

( Foto komt van zijn site .)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Mark Murre (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
25-01-2011 12:47 #99879 door Mark Murre (GAST)
Beantwoord door Mark Murre (GAST) in topic vragen over een mij een onbekende versnellingsbak
Hey lars,we hebben de gaffel van het oude koppelingshuis erin gemaakt op dezelfde manier zoals het bij het oude huis zat dus nu is het omgekeerd en moet je de gaffel indrukken alleen heb je een wat langere pin nodig die het indrukt.
Nu nog even wat bedenken voor de verschillende flenzen?

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-01-2011 13:19 #99882 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic vragen over een mij een onbekende versnellingsbak
Dat is apart!

Bij het wisselen van een tijdelijke M41+Jtype had ik ook een kleine flens, terwijl mijn cardan een grote flens heeft.
Ik kon ze echter zo uitwisselen. Bij jou is de tanding ongelijk.

Kan het zijn dat de ene flens voor het diff /cardanas is en de andere voor de bak?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Mark Murre (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
26-01-2011 00:39 #99911 door Mark Murre (GAST)
Beantwoord door Mark Murre (GAST) in topic vragen over een mij een onbekende versnellingsbak
Beste Boele,
Grappig dat je dat denkt want ik heb inderdaad ook even de flens van mijn cardan geprobeerd maar ook die had andere splines maar dit is toch echt de kleine flens van een oude m40 bak die ik eraf had gehaald.
Ik denk nu toch dat ik de kleine flens aan de grote ga vastmaken door nieuwe gaten in de grote te boren en die dan op de kleine te bevestigen.
Als er mensen zijn die denken dat er een mooiere of makkelijkere manier bestaat dan hoor ik dat graag?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.