achterwiellager amazon

  • Bezoeker
  • Bezoeker
21-01-2005 21:25 #72944 door
Beantwoord door in topic achterwiellager amazon
Misschien maakt dit het duidelijker (of juist niet?).Als de ankerplaat eraf is met de shims die er achter liggen,dan zie je dat de lagerloopring wat uitsteekt.Zou je nu de ankerplaat er weer zonder shims tegen vast zetten,dan komt het lager muurvast te zitten.Er moeten dus zoveel shims worden geplaatst dat het pakketje shims iets dikker is dan de afstand die de loopring uitsteekt.Dat hele kleine beetje levert de speling op die nodig is.Nu wordt door de shims het lager net niet vast gedrukt bij vastzetten van de ankerplaat.Nog een tip.Doe altijd een borgmiddel aan de 4 bouten en moeren met fijne draad of gebruik bij voorkeur nieuwe kartelringen.Ik heb meer dan eens zo'n moertje los aangetroffen in de trommel!!.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
22-01-2005 10:39 #72943 door
Beantwoord door in topic achterwiellager amazon
In 'klassiek en techniek' van januari 2005 staat een artikel over het vervangen van achterwiel lagers. Als je snel bent, kunt je er nog een krijgen in een kiosk.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
23-01-2005 18:36 #72942 door
Beantwoord door in topic achterwiellager amazon
Beste Jaap en anderen.
Op de Volvo CD met onderdelenbeoeken staat een artikeltje over achterwiellagers. Ook heb ik zelf mijn bevindingen op de Regio Oost site onder Techniek vermeld { Klik hier . Ik heb ook met de remtrommel de steekas voorzichtig naar buiten getrokken. Let wel: dit soort dingen doe je niet met nieuwe lagers!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
24-01-2005 22:02 #72941 door
Beantwoord door in topic achterwiellager amazon
De speling is noodzakelijk omdat de steekas kan uitzettten bij warme omstandigheden. Op de CD-rom staat een artikel hoe je met een voelermaat de speling kan meten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-10-2010 20:29 #97277 door Terwindt
Beantwoord door Terwindt in topic achterwiellager amazon
Ik heb vandaag mijn olie keerring vervangen. Bij het los halen van de ankerplaat zaten er geen shims achter. Echter bij het terugplaatsen van de lager wil de buitenste lagerschaal niet verder erin.
Wat is wijsheid om dit probleem op te lossen? Het gaat om de linker kant.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-10-2010 10:29 #97293 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic achterwiellager amazon
Als het oude lager teruggeplaatst wordt en het dan (in tegenstelling tot voor de demontage) opeens uitsteekt zal er eventueel wat vuil achterzitten waardoor het niet geheel teruggeplaatst is, eventueel klemt het ook gewoon wat. Ik zou het eruithalen, alles schoonmaken en kijken of er niets in de weg zit en opnieuw proberen te plaatsen. Dat er links geen shims zitten is volgens mij normaal, dat is bij mij (in tegenstelling tot wat diverse boeken zeggen) ook het geval. Ik heb ondertussen ook al een paar keer gelezen en gehoord dat de shims rechts horen te zitten en dat de publicaties vaak fout zijn. Ik had bij mijn eerste poging het juist te doen de shims naar links verplaatst, maar toen bleek de steekas zich bij de montage (in het differentieel?) vast te klemmen, na ze weer naar rechts verplaatst te hebben (zelfde aantal) was alles weer zonder blokkage.

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-10-2010 16:28 #97364 door Terwindt
Beantwoord door Terwindt in topic achterwiellager amazon
ik heb alles schoongemaakt, maar de steekas wil er niet verder in waardoor de buitenschaal tegen gehouden wordt door de binnenlager.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-10-2010 17:24 #97365 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic achterwiellager amazon
Ik neem aan dat het binnenlagerschaal etc. op de juiste plek zit. Als er links niets veranderd is: is er aan de rechterkant iets veranderd? Als de rechter steekas te ver naar binnen gemonteerd is zal deze te ver in het differentieel steken en het afstandsblokje tussen de steekassen in het differentieel (zie onderdelenboek) te ver naar links drukken waardoor eventueel de linker steekas niet ver genoeg erin gemonteerd kan worden (dan kan ook de steekas en diffentieel al vastgeklemd zitten nadat alleen de rechter steekas met platen etc. gemonteerd is omdat het afstandsblokje dan klemt, dit was bij mij het geval toen ik de shims rechts verwijderd had om ze op de zogenaamde juiste plaats links te monteren). Zonder te weten wat er veranderd is /eventueel anders gemonteerd is, is dit probleem moeilijk te beoordelen.

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-10-2010 21:52 #97374 door Terwindt
Beantwoord door Terwindt in topic achterwiellager amazon
De rechterkant ben ik niet aangeweest. Ik heb hem opgekrikt en aan 1 kant gewerkt. Het binnen lager is ook niet van de steekas afgehaald. Het is eventjes vreemd.
Het scheelt een goede 2mm. Is er misschien een manier om de steekas terug te steken waardoor ie iets verder erin gaat?
bedankt

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-10-2010 22:54 #97379 door Bart Dirven (GAST)
Beantwoord door Bart Dirven (GAST) in topic achterwiellager amazon
Het zou kunnne dat, doordat je auto nog met 1 wiel op de grond staat, de steekas die nog in het differentieel steekt iets verschoven is. Hierdoor kom je nu dus speling te kort. Is op te lossen door de auto met beide achterwielen van de grond te zetten en dan de steekas opnieuw monteren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.