achterwiellager amazon

  • Bezoeker
  • Bezoeker
20-01-2005 19:50 #53807 door
achterwiellager amazon is gemaakt door
Beste mensen<br>
Ik ben bezig om het achterwiellager van mijn Amazon te vervangen. Het volgende probleem doet zich voor.<br>
Voorwiellagers vervangen is simpel, immers je draait het zaakje los, en voordat je het weet heb je het lager in je handen en kun je daarna de lagerschaal er uit trekken. <br>
Maar nadat ik alles (trommelrem; plaatje en oliekeerring) van het achterwiellager losgehaald heb, zit ik tegen de lagerschaal aan te kijken. En in plaats van een lager die ik er zo uit kan halen, waarna ik de lagerschaal los kan trekken, krijg ik er nu helemaal geen vat op. Kennelijk is de schaal er precies andersom in geperst. Hoort dat zo, en vooral, wie weet er een truc om dit eenvoudig los te krijgen. <br>
Groet, Jaap

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
20-01-2005 20:34 #72953 door
Beantwoord door in topic achterwiellager amazon
Soms kan het achterwiel lager erg vast zitten. Dan hebt een glijhamer nodig om de boel te demonteren.
Met een glijhamer trek je de komplete steekas eruit. Vervolgens moet je dan nog het binnendeel van het lager van de steekas verwijderen. Vergeet ook niet om de oliekeering achter het lager te vervangen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
20-01-2005 20:40 #72952 door
Beantwoord door in topic achterwiellager amazon
Als de remankerplaat er af is en de eventuele shims veilig zijn weggelegd moet je de trommel er weer even op zetten dan de moer een paar slagen erop en aan de trommel enkele korte rukken geven.De hele steekas komt er dan uit met loopring en lager.Het lager zelf zit nu nog vast op de steekas.Je kunt het er af krijgen door een lange pijp,langer dan de steekas en dikker tenemen en daar de steekas in telaten vallen .Het lager valt dan op de rand van de buis en schiet los.Ook de oliekeerring vervangen!!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
20-01-2005 20:43 #72951 door
Beantwoord door in topic achterwiellager amazon
We waren tegelijk aan het antwoorden Han ,maar ik kan maar langzaam typen,dus jij was me voor.Daaag!!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
20-01-2005 23:00 #72950 door
Beantwoord door in topic achterwiellager amazon
Heren<br>
Gaan we maandag proberen. Zal jullie vertellen hoe het afgelopen is. Wat ik me wel afvraag is hoe het kan dat de hele steekas loskomt als ik nog een paar klappen op de as geef. Immers, de as moet naar buiten loskomen en ik sla hem eerst naar binnen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
20-01-2005 23:17 #72949 door
Beantwoord door in topic achterwiellager amazon
nee je moet er alleen aan trekken.De verwarring is waarschijnlijk ontstaan doordat ik schrijf "dan de moer een paar SLAGEN er op".Ik bedoel hiermee ,dat je de moer er een eindje op moet draaien,maar niet vast moet zetten. Dan aan de trommel rukken en de steekas komt er uit.De trommel dient om houvast te hebben.Het is mij zo altijd nog gelukt.Vergeet niet de shims terug te zetten.Eigenlijk moet je de boel helemaal uitmeten,omdat het een nieuw lager betreft,maar als je gewoon dezelfde shims gebruikt gaat het ook goed.Als er na montage maar een beetje speling te voelen is,weet je zeker dat het lager niet te vast zit.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
21-01-2005 13:20 #72948 door
Beantwoord door in topic achterwiellager amazon
Sorry Niek, maar daar ben ik het totaal niet mee eens. Gebruik NOOIT zomaar dezelfde shims. Zeker bij een nieuw lager zou het wel heel toevallig zijn dat de eindspeling bij montage het zelfde zou zijn. Kijk dus in je werkplaatshandleiding voor de correcte eindspeling en meet alles goed op. Als je het zomaar met de zelfde shims in elkaar zet heb je kans dat je lager veel te strak of los zit en met 10.000 km weer vervangen moet worden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
21-01-2005 13:48 #72947 door
Beantwoord door in topic achterwiellager amazon
Als alles er af is en je kijkt tegen het lager kun je de as er zo uittrekken, gaat het niet met de hand, even de trommel op de as, as moer er op en dit als trekker gebruiken, let er op met terusteken van de as dat je binnen in de klok niks kapot maakt, even met beleid doen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
21-01-2005 20:13 #72946 door
Beantwoord door in topic achterwiellager amazon
Ben,je hebt wel gelijk hoor.Maar ik heb door ervaring geleerd ,dat het allemaal erg meevalt.Je moet natuurlijk wel goed weten waar je mee bezig bent.Je kunt kijken of de shims iets buiten de loopring liggen.Als de ankerplaat erop zit,moet je wel enige speling op de steekas hebben anders is het niet goed.Bij teveel speling haal je een dunne weg.Zo kom je in de praktijk een heel eind.Maar als het lager te vast zit ,kun je grote ongelukken krijgen.Dan kan de hele steekas afbreken.Dus goed oppassen en na de proefrit nog eens op een beetje speling controleren.Ik heb op deze manier nog nooit problemen gehad.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
21-01-2005 21:13 #72945 door
Beantwoord door in topic achterwiellager amazon
Ik geloof Ben,dat ik hier toch wat te lichtvaardig mee om ben gesprongen.Als het lager te vast zit kunnen er ongelukken gebeuren.Dit kan echter ook als je gaat meten en niet weet wat je aan het doen bent.Wil iedereen die hier voor het eerst aan begint eerst de Haynes op blz 132 en 133 lezen.Je ziet daar dat hoe groter de gemeten speling is ,des te minder shims (minder dik) er worden geplaatst.En omgekeerd.Origineel zouden de shims alleen aan de linkerkant moeten zitten.Aan een kant stel je dus beide kanten af.In de praktijk zie ik vaak shims aan allebei de kanten zitten.Lees hoofdstuk 8 -2 onder 10 en 11.Ga pas aan de gang als je het begrijpt.Als je beide kanten los hebt liggen en je tikt tegen een van de lagerloopringen dan komt die van de andere kant naar buiten.Het probleem is ook dat je verschillende shims bij de hand moet hebben.Ze zijn niet allemaal meer nieuw te koop .Ik heb ook eens meegemaakt dat iemand de dikke plaat,die aan de buitenkant tegen de ankerplaat aanligt per ongeluk voor shim had aangezien.Hij had alleen de oliekeerring vervangen en dacht alles weer goed terug te hebben gezet,maar er klopte niets van.Hij zei door de telefoon ik heb alle shims weer teruggezet.Pas toen ik ging kijken snapte ik wat er aan de hand was.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.