overdrive j type

  • Bezoeker
  • Bezoeker
11-03-2005 08:02 #53632 door
overdrive j type is gemaakt door
Vervolg Overdrive J type.
De vorige keer melde ik dat de overdrive J type in amazon goed inschakelde maar (als de bak warm is) pas na ca 10 tot 15 km uitschakelde.
Ik dacht dat het, omdat ik even weinig tijd had, dat het voldoende zou zijn om de overdrive dan maar even niet meer in te schaklen. Nu echter lijkt het er op dat als de bak warm is (na ca 6 km) de overdrive automatisch in gaat! in ook lagere versnellingen. Dit kan nooit een electrisch probleem zijn daar de schakelaar op de bak ,die alleen "in" is in de 4de, in lagere versnellingen dus onderbroken is.
Zou het dus voldoende zijn om de solenoid te vervangen en het filter te reinigen
daarna de bak weer met de juiste hoeveelheid olie te vullen, of zit het probleem ergens anders in de bak, bijvoorbeeld na het stukje
van de solenoid? Graag jullie input.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
11-03-2005 08:08 #73845 door
Beantwoord door in topic overdrive j type
Het lijkt mij dat er twee problemen kunnen zin. Ten eerste het inschakelen gaat door oliedruk, het lijkt erop dat de solenoid "in" geschakeld blijft en als de olie opgewarmd is pas voldoende druk krijgt.
Mijn 10 cent zet ik op de solenoid en een vervuild filter/te weinig olie in de bak/OD

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
11-03-2005 08:20 #73844 door
Beantwoord door in topic overdrive j type
te weinig olie zal het zeker niet zijn.
Gegeven: Ik moest ca 3 maanden geleden de koppeling met drukgroep vervangen. de overdrive is teon helemaal leegegemaakt, en daarna weer gevuld met de juiste hoeveelheid olie van Miller. Deze olie zat er overigens ervoor NIET in! Maar ik was er zeker van dat ik echt de oude olie heb laten leeglopen voordat ik hem vulde. Toen deze problemen optraden heb ik ook nog wat olie bijgevuld, ik dacht misschien lekt de bak wel bij zijn keringen en zit er te weinig olie in.
Dit bijvullen heeft GEEN verschil gemaakt.
Het enig wat ik niet wil is dat wanneer ik een nieuwe solenoid koop a 154 ex btw en het filter vervang/schoonmaak met nieuwe pakking a 15 ex, nog steeds problemen hebben.
Dus ik probeer met jullie meningen de knoop
door te hakken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
11-03-2005 15:30 #73843 door
Beantwoord door in topic overdrive j type
<p>
Misschien moet je eens een specialist vragen. Bijvoorbeeld Flok Boer van de firma Nordrive in Drachten. Tel. 0512-514960. Succes.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
11-03-2005 16:14 #73842 door
Beantwoord door in topic overdrive j type
Een solenoide kun je ook wel 2e hands halen. Ik heb laatst een m46 of m47 bak met j-type overdrive gekocht voor 50 euro via marktplaats. En vervolgens de solenoide overgezet op mijn m41 - j-type - 1800E

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
11-03-2005 16:18 #73841 door
Beantwoord door in topic overdrive j type
10 tegen 1 dat het je solenoid is die blijft hangen. Had je nu al gemeten of hij spanning krijgt? Gooi de bedrading eens los en kijk of hij dan ook inschakeld. Indien ja: hangende solenoid. Indien nee: relais/schakelaar kapot.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
11-03-2005 20:42 #73840 door
Beantwoord door in topic overdrive j type
Zoals zo vaak vraagt eenn technisch probleem om een structurele aanpak. Begin bij A en werk door naar Z. Check en dubbelcheck. Meten is weten.
1.Dus bovenste vuldop eraf en kijk of je olie kan bijvullen, bedenk dat de olie van de M41 door sijpelt in de OD. even een nachtje de wagen voor opkrikken helpt hierbij.
Dan 2. bedrading checken, hoor je de solenoid tikken als je hem inschakelt, 3. schakelt de OD af als je de draad lostrekt.
4. Is je relais goed 5. maakt een van de draden massa, check de isolatie en bij twijfel vervang de draad.
Laat niet je acties bepalen door wat het minst kost, denk je hier anders over neem dan de fiets

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
11-03-2005 20:51 #73839 door
Beantwoord door in topic overdrive j type
De solenoid zit in serie met de schakelaar op de bak die ALLEEN in de 4de versnelling dicht is. Met andere woorden het lijkt me stug dat er een dubbele fout in zit. Dus in dat geval zoude schakelaar op de bakk altijd dicht moeten staan, dus ook in 3 2 1 en Achteruit EN zou er ook nog een s altijd spanning op de solenoid staan.
Dus dat verwacht ik dus echt niet. Het is nu dus zo dat wanneer de bak warm is de overdrive automatisch in gaat. Het lijkt er dus op dat de solenoid nog (half) in staat. Mogelijk is het (ook) vervuiling van het filter. ik weet echter niet wat er aan de solenoid binnen zit, dus dat kan misschien (ddo eventuele ) vervuiling ook raar reageren.
Vandaar de vragen..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
11-03-2005 21:02 #73838 door
Beantwoord door in topic overdrive j type
Electrisch is het dus niet (als het goed is aangelegd) (Nogmaals: gooi de draden van de solenoid even los en kijk wat hij doet) Er is al gezegd dat je filter verstopt zou zitten of je oliepeil te laag, maar dan zou de OD het juist niet doen, dus dat is onzin. Dus is het je solenoid. Haal de solenoid dus eraf (olie loopt er uit) en zet er eens stroom op om te kijken of hij het doet. Succes.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
13-03-2005 13:17 #73837 door
Beantwoord door in topic overdrive j type
Als je de solenoide eruit haalt en deze blijkt te werken. Kan het probleem nog zijn dat de solenoide speling heeft. de solenoide zit dan los in het solenoide huis. In dit geval schakelt de overdrive niet of niet goed in.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.