achterasoverbrenging

  • Bezoeker
  • Bezoeker
29-03-2005 19:11 #53535 door
achterasoverbrenging is gemaakt door
Beste mensen,
wat is jullie ervaring/advies m.b.t. het verkrijgen van een grotere (zeg sedan) achterasoverbrenging voor mijn amazon combi. De klok (laten) vervangen? Mijn achteras is verder in prima conditie. Of een goede gebruikte sedan achteras geschikt maken voor mijn combi, ik weet dat er ombouwsets zijn en ik zou mijn huidige steunen kunnen afslijpen en op de (sedan)as kunnen lassen. Zijn er ook ervaringen m.b.t. prijzen?
groeten Marcel.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
30-03-2005 09:27 #74341 door
Beantwoord door in topic achterasoverbrenging
Een 240 achteras ombouwen gebeurt ook wel. Je zit dan wel vast aan andere velgen en een ombouwsetje voor omdat de steek anders is. Volgens mijn zet Nordrive ook wel andere binnenwerken in bestaande assen. Ik heb onder mijn combi een overdrive gezet en de as origineel gelaten. Blijft de accelleratie ook hetzelfde. Is niet de goedkoopste optie maar volgens mij wel de beste.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
30-03-2005 09:39 #74340 door
Beantwoord door in topic achterasoverbrenging
Zelf heb ik ook een ama combi, maar in tegenstelling tot het eerste bericht mét vrolijk zingende achteras. Horendol wordt je er van. Tot zover ik heb begrepen valt daar weinig aan te doen. Alleen assen van sedans worden naar het verluidt gereviseerd, althans daarvoor worden wel bepaalde tandwielen/lagers nagemaakt. Mocht dat juist zijn kan het inderdaad de moeite zijn om de as voor een ander exemplaar te laten vervangen. Mocht je voor die optie kiezen, gooi dan niet de oude en stille weg, doe een andere combi-rijder (met overdrive) er een plezier mee.

Groet Cander.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
30-03-2005 09:41 #74339 door
Beantwoord door in topic achterasoverbrenging
Wat is nou precies je bedoeling ? Toerental op de snelweg verminderen ? Wat voor type overbrenging heb je nu ? Als het een standaard combi overbrenging is, dan is dat waarschijnlijk 1:4,56.... Vooropgesteld dat je motor het kan trekken (welk type heb je?) dan zou je naar 1:4,3 kunnen gaan - maar dus niet bij een B18A. Voorbeeld : mijn combi '68 met B20A, overdrive en 1:4,3 overenging draait nog net geen 3000 rpm bij 130 km/u... (E.a. zat er bij mij al onder, dus kosten indicatie kan ik je zo niet geven - gewoon even Flok de Boer van Nordrive bellen).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
30-03-2005 12:25 #74338 door
Beantwoord door in topic achterasoverbrenging
Inmiddels hebben we al heel wat kilometers afgelegd met een Amazon Combi, voorzien van een achteras van een 140 metschijven achter dus, verhouding 4,10:1 en met overdrive van J-type, dus 0,797:1. Rijdt prima, de motor kan het makkelijk aan. Voor de 140 achteras hebben we een achteras van een Combi voorzien met alleen de klok van de 140, dus ook de verhouding 4,10:1 in de originele as, dus je houd dezelfde wielen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
30-03-2005 12:36 #74337 door
Beantwoord door in topic achterasoverbrenging
Robert, je hebt dacht ik toch iets meer vermogen en koppel dan een standaard en misschien vermoeide B18A. De fabriek heeft juist die "korte" achteras op de combi gemonteerd om bij zwakke motorisering toch te kunnen beschikken over een aanvaardbare acceleratie. De combi met sterkere motor dan A-specificatie is maar één bouwjaar gevoerd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
30-03-2005 12:55 #74336 door
Beantwoord door in topic achterasoverbrenging
Ik heb mijn Amazon combi met B20A motor voorzien van een sedan achteras (reductie 1:4.10) Een vriend van mij die echt goed kan lassen heeft voor mij het laswerk gedaan. Er komen zeer grote krachten op de ophanging te staan (o.a. bij het remmen) dus prutswerk is hier uit den boze. De trekkracht is wel iest afgenomen t.o.v. de originele as (1:4.56) maar met de caravan in de bergen is nog steeds geen enkel probleem. Moet wel iets eerder terug naar de derde versnelleng als het helling op gaat.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
30-03-2005 13:18 #74335 door
Beantwoord door in topic achterasoverbrenging
De Combi met de 4,10:1 overbrenging hebben we eerst gebruikt met een standaard B18A, ook met J-type. Dat ging al prima. Er zit nu een B20 in die flink is aangepast, maar ook met standaard motorisering is het prima in dagelijks gebruik. De stroomlijn van de Combi is gunstiger dan die van de sedan, alleen het gewicht ligt een fractie hoger. De reden waarom Volvo alleen onder de Combi een 4,56 as heeft gemonteerd, is dat de Combi bedoeld was voor grote lading, waardoor ook bij maximale belasting een fatsoenlijke acceleratie mogelijk was. Dit ook om gewoon een verschil aan te geven tussen de sedan (dagelijkse auto) en de Combi (het werkpaard). In de praktijk kan ik echt iedereen met een Combi aanraden een 4,10 as te monteren, zeker omdat dit in vergelijking met een sedan een klankkast is; iets minder toeren is erg prettig. Het enige nadeel is dat het binnenwerk van de as aangepast moet worden; dit is specialisten werk en is dus duur.
Alternatief is een sedan achteras, of zelfs een 140 as met schijven. Dan kom je in beide gevallen op een 4,10 verhouding uit (wel even op het typeplaatje kijken), en er moet in beide gevallen gelast worden. Alleen moet bij de 140 as ook de voorwielophanging gedeeltelijk overgezet worden van een P1800E/ES, om rondom dezelfde steek te behouden. Voordeel is dan wel dat er bijvoorbeeld Turbo velgen van een 240 gemonteerd kunnen worden (gnagna), en er schijven rondom aanwezig zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
30-03-2005 17:33 #74334 door
Beantwoord door in topic achterasoverbrenging
Opmerking: in de 145 is toch ook een b18a geplaatst met een normale eindoverbrenging? Zo-ja, moet het plaatsen van een 140 as/klok qua trekkracht geen problemen op leveren. Een 145 weegt evenals de Ama combi een aardig wat kilo`s.

Cander

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
30-03-2005 17:51 #74333 door
Beantwoord door in topic achterasoverbrenging
Heren, het gaat mij inderdaad om verlaging van het motortoerental op de snelweg en daarmee een forse geluidsvermindering. Een overdrive is gewoon prijzig. Acceleratie vind ik minder belangrijk. Toen ik eens een keer in een sedan reed ging dat gewoon veel prettiger. En inderdaad, ik heb ook begrepen dat een combi een kortere achterasoverbrenging heeft vanwege de inzet als werkpaard. Ik zal Nordrive eens bellen voor wat prijzen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.