inkorten aandrijf as ivm overdrive

  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-03-2006 22:06 #79517 door
Beantwoord door in topic inkorten aandrijf as ivm overdrive
de info van eugen is dus heel belangrijk!, maar geen probleem: ik meet vanavond ook nog de lengte van een (in te korten) sedan as. Wie dan een combi heeft moet het verschil maar meten met zijn in te korten (iets langere combi) as, en het verschil toevoegen aan de lengte die ik morgen op forum zet voor een ingekorte sedan as.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-03-2006 23:18 #79516 door
Beantwoord door in topic inkorten aandrijf as ivm overdrive
naar mijn mening is een combi as precies even lang als van een sedan.Ik heb vandaag nog een korte as onder een combi uit gehaald,maar hij zit er nu weer onder.Jammer dat ik het niet wist anders had ik wel gemeten.Ik heb een afstand in gedachten van 37 cm en ik denk dat dit het stuk is dat de normale as moet worden ingekort.Ik ben er helemaal niet zeker van hoor,maar ik ben benieuwd of het klopt.Ga er dus vooral niet van uit.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-03-2006 00:16 #79515 door
Beantwoord door in topic inkorten aandrijf as ivm overdrive
ik heb vanavond nog in het AM B18 onderdeelboek zitten kijken, en had ook
de indruk dat de cardan assen bij P130 en P220 gelijk zijn. In dat geval
zou eugen zich kunnen mismeten hebben bij bepalen van zijn inkorting.
<br><br>
Zeker ben ik niet wat betreft onderscheid ts P130 en P220,
want in onderdeelboek worden er verschillende gevallen
beschouwd, en opgegeven nrs van cardan assen worden vervangen door weer
andere nrs enz. Na alle sedan assen uitgemeten te hebben met precisie
schuifpasser van 100cm (van werk) is mijn voorlopige conclusie dat de
voorste cardan as met 28.30cm moet ingekort worden. Het stuk dat ik nog
liggen heb van 1 voorgaande inkorting is +-27cm lang, maar ik weet
uiteraard niet hoe dik de snede langs beide kanten geweest is -
het totaal zal wel heel dicht bij de 28cm gaan liggen denk ik.
De door niek vermelde inkorting van 37cm lijkt mij dus te ruim geschat.
<br><br>
Ik zet morgen alles bondig op forum. Ik maakte ook van alle
situaties/metingen een dig.foto. Als er iemand is die bereid is
een keuze van deze foto's op website te zetten,
met ev. wat commentaar (sommige mensen slagen erin de comm. bij de
foto's zelf te zetten, dat is mooi), dan stuur ik hem
die foto's toe + wat voorlopige commentaar van mezelf.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-03-2006 12:01 #79514 door
Beantwoord door in topic inkorten aandrijf as ivm overdrive
Willy, dit is misschien een mooie aanvulling op het overdrive-verhaal van jou dat al op mijn weblog staat. Ik ben dan ook zeker bereid de info op mijn site te zetten.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-03-2006 21:26 #79513 door
Beantwoord door in topic inkorten aandrijf as ivm overdrive
hieronder de gemeten lengtes. Om te beginnen:<br>
door de ophanging van cardan as in midden is het de voorste as die
moet ingekort worden bij vervanging van M40 door M41+OD.
<br><br>
Men ziet ook direct in dat de inkorting zal moeten gelijk zijn aan
het verschil in lengte van de M40 bak en de M41+OD (ideetje
van deze nacht). Dus ipv te meten "hoe
lang de korte as in een concreet geval is" (wat niet zo eenvoudig te
omschrijven is, wanneer men met een in te korten as naar een bedrijf
gaat; en het is nog moeilijker te meten onder de wagen),
is het eenvoudiger het verschil <br>
lengte(M41+OD)-(="min")lengte(M40)<br>
te bepalen en dat is voor niemand erg moeilijk. Het is dan ook met
die in te korten
lengte dat men naar het bedrijf zal moeten stappen,
dus de vraag kan bvb. zijn:
"haal 25cm uit mijn cardan as".
<br>
Voor een AM69B20A sedan heb ik dan volgende gemeten
(voor foto's, die echt nodig zijn ter
verduidelijking van wat precies gemeten is,
verwijs ik naar website van BasV (stuur straks foto's op), wordt nog
aangekondigd):<br>
lengte M40 met grote flens: 33.08cm-2.30cm (flens van
voorste cardan as is over afstand 2.30cm verzonken in grote flens)
=30.78cm<br>
lengte M41+OD D-type (van voorst vlak tot vlak van flens): 59.11cm<br>
dit maakt een verschil van 59.11-30.78=28.33cm,
maw. dit is de lengte waarmee de cardan as vooraan moet ingekort
worden.<br>
lengte M40 met kleine flens: 31.11cm (met foutmarge van +-0.02cm
omwille van plaatje moeten spannen tegen kleine flens,
om recht te kn meten);<br>
het verschil is hier: 59.11-31.11=28.00cm.
<br><br>
Ik was dus, gisteren avond, eerst begonnen de lengtes van de
verschillende cardan as delen
te meten dmv van schuifmaat met bereik van 100cm (van werk!); de
resultaten waren als volgt (foto's terug bij BasV):
lengte cardan as achter: 93.76cm<br>
lengte cardan as vooraan voor M40: 76.65cm<br>
lengte ingekorte cardan as vooraan voor M41+OD D-type: 48.35cm<br>
Hieruit berekent men dat er een verschil is tussen beide
cardan assen van 28.30cm,
wat dus goed overeenstemt met bovengenoemde, correcte,
methode van
berekening van inkorting (resp. 28.33 en 28.00cm).
Dit geeft dus een extra zekerheid/controle
van de juistheid van de lengte waarmee de as moet ingekort worden.
<br><br>
Zoals eerder gemeld is inkorting met enkele milimeter meer
(maar ook niet veel meer) als nodig,
geen ramp omwille van de schuifkoppeling tussen voorste en achterste
deel van de cardan as (die dus wel absoluut nodig is omdat de motor
allerlei soorten bewegingen maakt, dus ook in de lengte richting);
ik denk wel dat ook best
vermeden wordt dat de inkorting te veel minder is
dan het lengte verschil van beide versn.bakken, er moet wat speling blijven.
<br><br>
Dus concreet: voor iedereen die op een willekeurige wagen
(PV, AM, 1800, 140) een OD wenst te plaatsen
zal het erop aan komen bovengenoemd verschil
(van lengtes van versn.bakken) zo nauwkeurig mogelijk
proberen te bepalen. Het maakt dan ook niet uit welk type OD het is.
<br><br>
Nogmaals:<br>
foto's van de verschillende metingen vindt men binnenkort op de
website van BasV. Deze zijn wel nodig om verhaal te kn volgen.
<br><br>
Aan Andre: succes met inkorting, maar zou het mis lopen, dan ben
ook ik niet verantwoordelijk, de gemeten lengtes betreffen MIJN
stukken!!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-03-2006 09:04 #79512 door
Beantwoord door in topic inkorten aandrijf as ivm overdrive
Willy,
Echt super wat je allemaal hebt gedaan om mijn vraag te beantwoorden. Ik heb je gemaild op het adres van je werk. Ik hoor wel van je.

Groet en dank, André

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-03-2006 09:34 #79511 door
Beantwoord door in topic inkorten aandrijf as ivm overdrive
Zou dit niet een mooi artikel voor het V44 magazine kunnen opleveren?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-03-2006 10:00 #79510 door
Beantwoord door in topic inkorten aandrijf as ivm overdrive
zou zeker nuttig zijn, want de info is in onderdeelboeken nergens te
vinden, terwijl dit wel soms het geval is voor bvb. lengtes en
diktes van bouten, ook van soort draad (op bout). Heb in elk geval
tot hiertoe nergens info daarover kn vinden, en mensen vh vak weten
het blijkbaar ook niet zo goed. Ik schrok zelfs even als ik
vaststelde dat op werk schuifmaat van maar liefst 100cm (met
precisie van 0.02 (2 honderdsten!)mm) aanwezig was, voor correct meting van grotere lengtes. <br><br>
Via V44 mag.
zouden bovendien ook meer mensen vd V44 vereniging over de info kn
beschikken. Er kan dus over nagedacht worden. Voorlopig zal
info+fotos binnenkort beschikbaar zijn op BasV's website; wordt
gemeld, mogelijks in aparte mededeling van BasV?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-03-2006 00:15 #79509 door
Beantwoord door in topic inkorten aandrijf as ivm overdrive
Ok, het is wat laat geworden, maar hier staat het document:
<br><br>
Klik hier
<br><br>
En nu ga ik tukken... Succes ermee!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD