Anders schakelen overdrive bij meer vermogen

Lees meer
01-02-2007 18:11 #51521 door Willy Beer
<p>Er zit nu een B20E motor (vroeger een versleten B18B) in mijn P1800 met ongeveer 130 &agrave; 140 PK.(ongelofelijke sensatie!)</p><p>Bij het schakelen van vierde naar overdrive zonder ontkoppelen en met redelijk veel gas duurt het een hele tijd voor hij schakelt. Kan het zijn dat hij het moeilijk heeft omdat er een veel grotere kracht komt op de tandwielen van de vierde versnelling?</p><p>Bedankt,</p><p>Willy</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Peter Grapendaal (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
01-02-2007 20:32 #83937 door Peter Grapendaal (GAST)
Beantwoord door Peter Grapendaal (GAST) in topic Anders schakelen overdrive bij meer vermogen
Is het oliepeil in de overdrive in orde en is de zeef schoon? Het trage inschakelen kan ook komen door te dikke olie in de winter(welke winter?) Volvo schreef in de eerste serie een te dik type olie voor waardoor het overschakelen in de winter traag verliep. Later hebben ze een dunner type olie voorgeschreven. Weet zo even niet meer uit mijn hoofd welke viscositeit dat was. Voor de duurzaamheid van de overdrive is het beter om zowel bij in- als uitschakelen altijd te ontkoppelen, dan belast je de boel toch minder. En het lijkt me sterk dat het tragere overschakelen aan het grotere vermogen van de B20E ligt. De overdrive werkte per slot van rekening ook goed in de 1800E en ES.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-02-2007 20:33 #83936 door 02114-dummy
Beantwoord door 02114-dummy in topic Anders schakelen overdrive bij meer vermogen
<p>Even een advies wat ook in de handleidignen staat van de overdrive zelf.</p><p>ALTIJD de koppeling gebruiken bij in en uitschakelen van de overdrive, dit verlengd de levensduur aanzienlijk.</p><p>Wat voor overdive heb je een oude of nieuwe versie, de oude kan minder vermogen aan de de nieuwversie.</p>

Volvo XC70, T5, aut, 2016, USA import,
Volvo Amazon Kombi P221 1965, B18, M41(Verkocht mei-2023),

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-02-2007 20:47 #83935 door Willy Beer
Beantwoord door Willy Beer in topic Anders schakelen overdrive bij meer vermogen
<p>Hallo Peter,</p><p>Als ik minder gas geef dan schakelt hij onmiddelijk zoals vroeger, deze B20E is wel een getunde (Webers, inlaat en uitlaat bewerkt, grotere uitlaat, K-nokkenas,magnesium distributie, speciale nokvolgers,enz...)</p><p>Ik sprak voorzichtigheidshalve over 130 &agrave; 140 PK, misschien heeft hij meer. Hij gaat later op de testbank.</p><p>Dus hij heeft volgens mij meer vermogen dan een P1800E of ES.</p><p>Hallo Frans,</p><p>Hoe herken ik een oude van een nieuwe versie overdrive?</p><p>Allebei: bedankt voor de reactie en de raadgevingen!</p><p>Willy</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Peter Grapendaal (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
01-02-2007 20:53 #83934 door Peter Grapendaal (GAST)
Beantwoord door Peter Grapendaal (GAST) in topic Anders schakelen overdrive bij meer vermogen
Willy;
vergeet ik nog even. Was jij toch die een tijdje geleden vroeg hoe de injectorgaten te dichten van een B20E? Leuk dat je het voorelkaar hebt gekregen! En wat voor carburateurs heb je gemonteerd?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-02-2007 21:22 #83933 door Daan de Jong
Beantwoord door Daan de Jong in topic Anders schakelen overdrive bij meer vermogen
<p>Hallo,</p><p>mijn ama heeft ongeveer dezelfde motor en met een oud type overdrive.als de overdrive traag gaat inschakelen moet er bij deze meestal olie bij.(minerale 20w50)er moet dus meer olie in dan de niveauplug!Ik schat in zo'n 400CC extra.ik haal de versnellings pook er uit en gooi er steeds een scheut in tot tie lekker schakeld. uitschakelen doe ik inderdaad met de koppeling. eigenlijk omdat het mechanisch beter aanvoeld.</p><p>succes...</p><p> </p><p>Daan</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-02-2007 21:55 #83932 door 02114-dummy
Beantwoord door 02114-dummy in topic Anders schakelen overdrive bij meer vermogen
<p>De oude uitvoering is type G is te beperkt om vermogens boven de &plusmn;100pk te verwerken, De latere is type J die kan het wel. De latere utovering heeft volgens mij een solenoid die er ingedraaid wordt de oudere niet.</p><p>Overigens moet er samen in de M41 plus overdive 1,8liter olie en wel gewone motorolie. Volgens het boekje SAE30, maar 20W40 is ook goed.</p><p>Af en toe de zeef aan de onderkant van de overdrive schoonmaken kan de levensduur verlengen</p><p>Bij een P1800 kan je geen olie bijvullen via de schakelpook, de P1800 heeft een extra verlengsstuk op de bak en een Amazon niet.</p><p> </p>

Volvo XC70, T5, aut, 2016, USA import,
Volvo Amazon Kombi P221 1965, B18, M41(Verkocht mei-2023),

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-02-2007 22:03 #83931 door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic Anders schakelen overdrive bij meer vermogen
<p>Willy,</p><p> </p><p><em>"Hoe herken ik een oude van een nieuwe versie overdrive?":</em></p><p><em></em></p><p>oude versie=D-type, nieuwe versie=J-type,</p><p> </p><p>voor enkele foto's van D-type: ga via optie "Links" naar site van Bas van Vliet, laat zoeken naar
"overdrive", bij 2 1ste onderwerpen zie je enkele fotos van D-type overdrive
[of direct: p130.web-log.nl/p130/2005/10/overdrive_aange.html ]. </p><p> </p><p>Je kan ook in marktplaats het nr "6121515713" intikken,
dan zie je daar ook foto van D-type.
Een vorige aanbieding van J-type, met foto, is daar verdwenen.
De verschillen waren duidelijk zichtbaar.
</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-02-2007 09:51 #83930 door Willy Beer
Beantwoord door Willy Beer in topic Anders schakelen overdrive bij meer vermogen
<p>Peter,</p><p>Het zijn twee 45 DCOE-Webers: maken een mooi geluidje...</p><p>Daan,</p><p>Het is een P1800 dus ik kan niet "overvullen"</p><p>Anderen,</p><p>Ik ga eens kijken welk type overdrive ik heb, ik hoop een J.</p><p>Iedereen: BEDANKT</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-02-2007 11:07 #83929 door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic Anders schakelen overdrive bij meer vermogen
J-type OD blijkt toch nog te koop te staan op Marktplaats: voor fotos, tik nr 5554398713 in

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.