Vervangen ophangrubbers tussenas lager
- Dries Bakkenes
- Platinum lid
-
Minder
Meer
23-07-2007 11:35 #85524
door Dries Bakkenes
Beantwoord door Dries Bakkenes in topic Vervangen ophangrubbers tussenas lager
<p>Michiel,</p><p>Let even op: Het eruithalen van de oude kk is nog wel te doen, desnoods slijp je hem door en druk je de bussen een voor een eruit. Maar let op met het inpersen van de nieuwe koppeling. Als je namelijk een klein beetje scheef gaat dan verniel je de gaffel en kun je het vergeten dat de kk er weer passend in komt te zitten. Daarom zetten wij de nieuwe kruiskoppeling er altijd met een bankschroef in omdat je dan beter de krachten kunt doseren. En ook bij deze klus geldt natuurlijk dat je het rustig moet doen en er je tijd voor nemen.</p><p>Succes!</p>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Michiel Helsloot (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
25-07-2007 10:38 #85523
door Michiel Helsloot (GAST)
Beantwoord door Michiel Helsloot (GAST) in topic Vervangen ophangrubbers tussenas lager
<p>Hi! Dries,</p><p>Bedankt voor de aanwijzingen. Ik heb gister een middag zitten worstelen. Het duurde even voor ik de truuk doorhad, maar toen ging het eigenelijk van een leien dakje. De eerste kostte het meeste gevloek en getier
. Daar heb ik bijna 1,5 uur over gedaan. De andere twee daarna waren samen in een uurtje vervangen. En de bankschroef (+ kleine brede dop) is inderdaad onmisbaar. Bij tikken vallen alle naaldlagers uit de bussen. 'Vastlijmen' met vaseline oid helpt daarbij geen zier.</p><p> </p><p>De achterste kruiskoppeling was overigens enorm ingevreten. De naaldlagers lagen ook scheef in de dop. Geen wonder dat die zo vast zat.</p><p> </p><p>Waar ik nu nog op zit te puzzelen is het tussenaslager. Ik heb gemerkt dat ik de twee asdelen niet zonder meer uitelkaar kan schuiven. Blijkbaar moet de grote borgmoer eerst los. Maar die zit zo allejesus vast; het lukt me op dit moment niet op die los te krijgen.</p><p>Het lager draait overigens netjes rond, zonder moeite. Er zit wel een fractie speling op (ik kan em lichtjes heen en weer bewegen, haaks op de draairichting). Ik denk er nu aan om het zaakje voorlopig maar weer terug te hangen en dat tussenaslager later een keer aan te pakken.</p>

25-07-2007 14:09 #85522
door Dries Bakkenes
Beantwoord door Dries Bakkenes in topic Vervangen ophangrubbers tussenas lager
<p>Michiel,</p><p> </p><p>je kunt de 2 delen gewoon uit elkaar trekken. Wel even op beide delen markeren d.m.v. een streep hoe de 2 delen in elkaar hebben gezeten. Dit in verband met eventueel onbalans wat je anders kunt gaan krijgen. </p><p>De grote moer kun je met een grote tang zeker los krijgen. Anders gebruik je een center om hem los te tikken.</p><p> </p><p>Succes.</p><p> </p>
- Verbannen
-
Minder
Meer
25-07-2007 23:33 #85521
Beantwoord door Michiel Helsloot (GAST) in topic Vervangen ophangrubbers tussenas lager
<p>Ik heb vanavond nogmaals geprobeerd om de as uitelkaar te trekken en de grote borgmoer voor het tussenas lager los te krijgen. Geen van beide lukte me; ik heb er niet het juiste gereedschap voor op dit moment. Wellicht dat ik hier strakjes in mn vakantie nog weer een keer mee aan de slag ga. En dan wel zorgen voor zo'n lel van een sleutel of waterpomptang + iets om de as mee tegen te houden. Wat is trouwens een 'center'? </p><p>Omdat ik m'n nieuwsgierigheid niet kon bedwingen heb ik vanavond de aandrijfas weer teruggemonteerd onder de auto met allemaal nieuwe bouten en moeren (2 setjes van t VOD). En wow... de wagen trekt nu zoveel soepeler op! En het is ook een stuk stiller weer zowel op de snelweg als op het woonerf. Wat een genot!
</p><p>Ik heb de wagen tijdens het proefritje een paar keer stevig op z'n donder gegeven. Motor op volle toeren, koppeling loslaten. De motor is niet sterk genoeg om een mooie 11 op het wegdek te zetten, maar roodkapje trok zonder morren netjes op. Ook bij t remmen geen protesten uit ophanging / aandrijving. Ook helemaal geen enkel geluid uit de buurt van het tussenaslager.</p><p>Tot slot met het gas de auto laten 'bokken' in z'n 1 (vol gas, gas los, vol gas... etc). Daarbij ontstond na een paar keer wat protest uit de buurt van de achteras. Weer thuisgekomen bleek dat er inmiddels wat speling zit op de rubbers van met name onderste reactiestangen (die ik in de loop van deze discussie gemonteerd had). Een dezer dagen zal ik die rubbers wat steviger vastdraaien. Blijkbaar zijn ze nu een beetje ingereden en kunnen ze wel weer een paar slagjes gebruiken.</p><p> </p>

- Marijn Hendrikx
- Elite lid
-
Minder
Meer
26-07-2007 22:32 #85520
door Marijn Hendrikx
Beantwoord door Marijn Hendrikx in topic Vervangen ophangrubbers tussenas lager
<p>Ik heb het hele verhaal met bijzondere aandacht gelezen en ben dus bang dat ook mijn kruiskoppelingen de nodige aandacht op gaan eisen...</p><p>Ik heb namelijk ook steeds een soort "klong" als ik mijn gas loslaat en weer gas geef, vooral als dat vrij plotseling gebeurt. Toevallig vandaag mijn nieuwe, (gereviseerd exemplaar) Stromberg erop gezet en daarmee is een deel van het schokken wel weg, maar blijkbaar zit toch ook nog een deel ervan in de aandrijflijn. Tussenaslager en rubber al een keer vervangen, ook mijn as netjes gemarkeerd, maar ik ben toch bang dat hij er één of misschien wel twee van die groefjes bij het insteekgedeelte naast zit t.o.v. hoe tie zat. Boven de 100 per uur, merk ik duidelijk meer lawaai.</p><p>Ook een niet al te hoge zeurderige fluittoon, maakt onderdeel van het geheel uit en dit is na toplagervervangen + koppeling + drukgroep ook niet over... Achteras is ook stil, want ik hoor geen lage brom...</p><p>Ik zie nog maar één hoofdschuldige, de cardanas. Ik wil graag over een tijdje een overdrive monteren (die is in bestelling), dan misschien maar beter de kruiskoppelingen vervangen en cardanas uit laten balanceren?</p><p>In elk geval bedankt voor het gedetailleerde verhaal en wellicht reacties!</p><p>Marijn</p><p> </p>
- Eugen Wulff
- Platinum lid
-
Minder
Meer
26-07-2007 22:51 #85519
door Eugen Wulff
Beantwoord door Eugen Wulff in topic Vervangen ophangrubbers tussenas lager
Marijn, als je een overdrive monteert heb je zowiezo een kortere cardanas nodig dit betekend dus of inkorten en uitbalanceren of een andere, kortere as plaatsen (ik heb er nog wel een.. als ie past hangt van het tuss3nlager af.) Als je de as gedraaid monteert en hij dus niet in balans is dan trilt de hele boel als een gek.... Is een vrij zware diepe trilling.
- Marijn Hendrikx
- Elite lid
-
Minder
Meer
27-07-2007 18:52 #85518
door Marijn Hendrikx
Beantwoord door Marijn Hendrikx in topic Vervangen ophangrubbers tussenas lager
<p>Hallo Eugen, ik heb een "dunne" cardanas onder mijn 144 liggen. Die van 44,5 mm dus. Ik had eerst een kort origineel asje, maar dat had ik bij een overdrive gekocht die niet goed bleek te werken... Kon gelukkig alles netjes terugbrengen, maar ja.. asje dus ook... Dat was trouwens hetzelfde asje als onder een Amazon van hetzelfde bouwjaar past geloof ik.</p><p>De trilling die jij beschrijft heb ik gelukkig niet, toch heb ik wel verschil gemerkt in het opschuiven van de as met enkele tandjes (in het middendeel) en uiteraard kloppend met de manier waarop ie op beide flensen moet zitten. Nu heb ik een bijzonder rustige loop tot +- 100 per uur en daarboven iets minder. Ik heb ook weleens gehad (maar dat hangt samen met afstelling denk ik) dat ie juist helemaal stil werd als ik boven de 100 per uur kwam(!) Maar dat is me naderhand nooit meer zo gelukt. Zoals het nu is is het denk ik normaal. Je kunt in elk geval nog gewoon met elkaar praten hoor, ik ben gewoon een pietlut waarschijnlijk!</p><p>Ik weet niet of je in de buurt van Brabant woont, want als je een passend (liefst origineel) kort asje hebt, dan ben ik zeker geïnteresseerd (als je niet teveel vraagt
)</p><p>Groeten Marijn</p><p> </p><p> </p><p> </p><p> </p><p> </p><p> </p><p> </p>

- Eugen Wulff
- Platinum lid
-
Minder
Meer
27-07-2007 20:19 #85517
door Eugen Wulff
Beantwoord door Eugen Wulff in topic Vervangen ophangrubbers tussenas lager
Marijn,
Ik heb een amazon as uit1966 dus of dat gaat werken....... Ik woon in haarlem.
groeten.
Ik heb een amazon as uit1966 dus of dat gaat werken....... Ik woon in haarlem.
groeten.
- Verbannen
-
Minder
Meer
27-07-2007 22:51 #85516
<p>Hi! Marijn,</p><p>Mag ik vragen waar je woont in Brabant? Toevallig in de buurt van Den Bosch (daar woon ik)?</p><p>Ik kan je niet helpen met de korte as; ik heb er maar een en die zit onder de ama
. Maar misschien leuk om een keer kennis te maken en ervaringen uit te wisselen. Wellicht een keertje samen sleutelen?
</p><p>Wat voor 144 heb je trouwens? Ik heb hiervoor in een gouden '72er 144GL gereden. Ik denk op den duur dat ik toch ook weer op zoek ga naar zo'n wagen.</p><p>Mijn email is michiel140 - apestaartje - hotmail - punt - com.</p><p>mvgr,</p><p>Michiel</p><p> </p>