Vervangen ophangrubbers tussenas lager

• Michiel Helsloot (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
03-06-2007 22:29 #51184 door Michiel Helsloot (GAST)
Vervangen ophangrubbers tussenas lager is gemaakt door Michiel Helsloot (GAST)
<p>Ik rij al een tijd rond met een rammelende / piepende / bonkende ophanging van mijn tussenaslager (ama '65 + OD). De ophangrubbertjes van de lagerhouder zijn helemaal week en ik kan met de hand de boel een behoorlijk eind heen en weer zwaaien.</p><p>Het geluid begint nu steeds indringender te worden. Na enkele pogingen is het me echter nog niet gelukt de aandrijfas voor los te halen en de rubbertjes te vervangen. Ik kan niet genoeg kracht zetten op m'n rug onder de wagen.</p><p>Wie heeft er eerder met dit bijltje gehakt in de omgeving Den Bosch en zou me kunnen me helpen met deze klus?</p><p>mvgr,</p><p>Michiel</p>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Willy De Baere
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
03-06-2007 23:15 #85533 door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic Vervangen ophangrubbers tussenas lager
eerst moet natuurlijk cardan los, je zult dus nieuwe poging moeten ondernemen. Bij mij is het steeds als volgt gelukt: MOER op cardanas bout vast houden met 1/2" platte sleutel, KOP losdraaien met 11mm 12-kantige (6-kantig=nog beter, als dit bestaat?) ringsleutel (meestal is het andersom: men houdt kop vast, en draait moer los, kan zijn dat dit toch volgens regels van werktuigkunde is, want rondel zit er niet op?).

• Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
05-06-2007 10:52 #85532 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Vervangen ophangrubbers tussenas lager
<p>Controleer dan meteen de kruiskoppelingen, want kapotte lagers betekenen onbalans en dus geluid!</p>

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

• Verbannen
  • Verbannen
Meer
05-06-2007 11:01 #85531 door Michiel Helsloot (GAST)
Beantwoord door Michiel Helsloot (GAST) in topic Vervangen ophangrubbers tussenas lager
<p>Willy, Tom, bedankt voor jullie reacties.</p><p> </p><p>Bedankt voor de tip en de sleutelmaten Willy. Ik herinner me van de laatste poging dat ik daar behoorlijk mee heb zitten klooien. Ik heb me voorgenomen me komende vrijdag nog een keertje flink kwaad te maken. Gister heb ik alvast maar even een stapel reserve bouten en moeren gehaald mocht ik iets stuktrekken.</p><p> </p><p>Tom, de achterste kruiskoppeling heeft inderdaad een fractie speling (bij de cardan). De andere kruiskoppelingen zijn 100%. Ik heb ook inderdaad een nieuwe kruiskoppeling klaarliggen.</p><p> </p><p>Jullie horen van me hoe het gegaan is.</p>

• Verbannen
  • Verbannen
Meer
09-06-2007 12:59 #85530 door Michiel Helsloot (GAST)
Beantwoord door Michiel Helsloot (GAST) in topic Vervangen ophangrubbers tussenas lager
<p>Zooo, gelukt!</p><p>Het bleek een fluitje van een cent met de juiste ring/steek sleutels. Nogmaals bedankt voor de tip Willy!</p><p>Overigens bleek dat alleen de voorkant loshalen voldoende was. Er zit voldoende beweging in de as om de houder van het tussenaslager uit de rubbertjes te trekken.</p><p>De voorste twee kruiskoppelingen waren in prima conditie; die heb ik laten zitten.</p><p>De achterste zit er nog. Dat komt nog wel weer.</p><p>Het is nu al een stuk rustiger in de wagen. De piep-krunk bij optrekken en doorschakelen is nu vrijwel weg. Ik hoor nog een klein 'klonk' geluidje bij het (stevig) optrekken.</p><p> </p><p>Ik heb gelijk de montagerubbers van de achteras varvangen van de onderste reactiestangen. Hierbij bleek dat de montage-ogen onder op te achteras behoorlijk waren uitgeleuterd. </p><p>Ik heb nu sterk het vermoeden dat de reactiestangen iets omhoog schieten in die montage ogen, wanneer ik stevig optrek. Als ik rem zullen ze dan wel weer terugschieten. Dat verklaart het &acute;klonk&acute; geluidje dat ik nog hoor.</p><p>Over een paar weken nog maar eens een keer de rubbers en paar tikken vaster zetten, maar ik betwijfel of ik het daarmee op kan lossen. Er komt een behoorlijke kracht op dat punt te staan. </p><p>Zijn er nog andere manieren om de speling uit de onderste reactiestangen te halen?</p>

• Peter Grapendaal (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
09-06-2007 14:49 #85529 door Peter Grapendaal (GAST)
Beantwoord door Peter Grapendaal (GAST) in topic Vervangen ophangrubbers tussenas lager
Lijkt me logischer dat die klonk veroorzaakt wordt door je kruiskoppeling. Met het vervangen van je tussenaslagerrubber altijd alles vervangen! Beter het in een keer te doen anders blijf je bezig. Dus ALLE kruiskoppelingen vervangen en ook het tussenaslager zelf. Als het rubber is versleten dan is je lager dat hoogst waarschijnlijk ook. Let er wel goed op dat je de cardan weer in exact dezelfde stand monteerd als dat hij zat. Merk de flensen en de delen van de as met een lik typexx oid zodat je weet hoe het hoort te zitten. Doe je dat niet dan heb je dikke kans op onbalans van de cardanas. Monteer de kruiskoppelingen zo dat de smeernippels in de uitsparingen van de jukken vallen anders past de aansluiting van de vetspuit niet op de nippels en/of breken deze af! Is een klus waarvoor je beter onder een brug kan staan en een pers bij de hand hebt, maar het blijft ook onder een brug, een behoorlijke k*t klus.

• Verbannen
  • Verbannen
Meer
09-06-2007 18:12 #85528 door Michiel Helsloot (GAST)
<p>Hey Peter,</p><p>ik heb nog het oudere systeem waarbij het tussenaslager in een ijzeren houderplaat is geperst. Die plaat hangt met 2 pinnen en 2 rubbertjes in het chassis.</p><p>Zoals gezegd zit er geen speling in de voorste twee kruiskoppelingen en ze zijn mooi flexibel. Waarom zou ik ze dan vervangen? Wat kan er nog meer mee mis zijn?</p><p>Hetzelfde voor het tussenas lager zelf. 't Zit mooi strak en recht in de plaat, ook zonder speling.</p><p>Alleen dus de achterste kruiskoppeling bij de cardan; daar zit echt maar een fr&agrave;ctie speling op. Aan het geluid van de de 'klonk' te oordelen moet het iets zijn waar meer speling op zit dan op die kruiskoppeling. Ook komt de 'klonk' een fractie later dan dat ik de koppeling op laat komen. Er moet een behoorlijke kracht zijn opgebouwd voordat de 'klonk' klinkt. Bij de kruiskoppeling zou ik het geluid direct op dat aangrijp-moment verwachten, niet pas 0,5s later. Ik hou het voorlopig even op de uitgeleuterde bevestigings-ogen van de onderste reactiestangen op de achteras...</p><p>tik ook eens met een hamer tegen de cardanas en tegen de kruiskoppeling (voorzichtig). Dat zal klinken als 'kink' of 'tik'. Als je met diezelfde hamer tegen de achteras tikt hoor je iets wat meer gaat lijken op 'klonk'.</p><p>Tja, en had ik maar de luxe van een brug. Dat zou een hoop klussen een hoop makkelijker maken :). Nu doe ik het met de wagen voor op twee oprijbokjes en achter op twee assteunen in mn garagebox. Niet ideaal, maar vooralsnog lukt het er allemaal wel redelijk mee.</p><p>Bedankt voor je reactie.</p>

• Peter Grapendaal (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
10-06-2007 10:40 #85527 door Peter Grapendaal (GAST)
Beantwoord door Peter Grapendaal (GAST) in topic Vervangen ophangrubbers tussenas lager
Ik ga voor dit soort klussen altijd naar een doe het zelf garage en huur een brug, veilig en een stuk sneller en comfortabeler werken. Ooik is daar een pers aanwezig om de oude kk eruit te persen en de nwe er weer in.
Het is beter om alles in een keer te vervangen, als het ophangrubber is versleten komen er toch grotere spanningen op het tussenaslager en kruiskoppelingen te staan. Je hoeft niet altijd speling te voelen als de kk versleten zijn. Bij mij was er maar op eentje speling te voelen, maar de andere 2 waren er ook behoorlijk beroerd aan toe bleek bij demontage. De naaldlagers waren flink in gesleten. Als de een al versleten is dan komt er ook veel meer spanning en belasting op de andere te staan, beter in een keer goed doen dan de klus weer opnieuw moeten doen over een jaar. De kk's en lager kosten niet veel. Maar je kan het natuurlijk gokken, aan jou uiteraard de keus.Ik weet niet of je al eens kk zelf hebt vervangen, maar het is geen leuk klusje. Je moet heel nauwkeurig werken bij het inpersen van de nwe kk en zien te voorkomen dat er geen naaldlagertjes onderin het cupje vallen bij het inpersen, anders kan je overnieuw beginnen. Het uitpersen kan ook behoorlijk moeilijk gaan als ze goed vastgeroest zitten. Succes.

• Verbannen
  • Verbannen
Meer
10-06-2007 11:42 #85526 door Michiel Helsloot (GAST)
<p>Hi! Peter,</p><p>ik heb zelf nog nooit een kruiskoppeling vervangen. Ik was er ook al een beetje bang voor dat het een rotklus zou zijn. </p><p>Je betoog voor complete vervanging is overtuigend; de schade zit binnenin en kan, ondanks gebrek aan speling, al behoorlijk ver heen zijn.</p><p>Ik geloof dat er hier in de buurt in Veghel zo'n hobbygarage zit. Ik zal het eens onderzoeken. Het klinkt inderdaad als iets waar je zonder het juiste gereedschap niet uit komt.</p>

• Verbannen
  • Verbannen
Meer
22-07-2007 23:18 #85525 door Michiel Helsloot (GAST)
<p>Nu is het zo ver. Gister de aandrijfas onder de wagen uitgehaald voor inspectie. Wat blijkt: de achterste kruiskoppeling is half vast gaan zitten. De ene kant op draait 'ie nog wel soepel, maar de beweging daar haaks op zit bijna helemaal vast. Ik moet veel kracht zetten om de achterste flens in die richting te bewegen.</p><p>Ik heb heel even geprobeerd of ik de achterste kruiskoppeling zo los kon krijgen (dop, rubber hamer), maar dat ging niet direct. Zodra ik weer wat tijd heb ga ik aan de slag met serieuzer gereedschap (bankschroef :).</p><p> </p>

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD